در سال گذشتهی میلادی آمازون بالاترین هزینه را در میان شرکتهای آمریکایی برای تحقیق و توسعه پرداخت کرده است.
شرکتهای حوزهی فناوری پنج رتبهی اول در زمینهی تحقیق و توسعه را به دست آوردهاند و مجموعا ۷۶ میلیارد دلار برای تحقیق و توسعه هزینه کردهاند. آمازون با هزینهی ۲۲.۶ میلیارد دلاری در سال ۲۰۱۷ رتبهی نخست را در این زمینه به دست آورده که نشانگر افزایش ۴۱ درصدی نسبت به سال گذشته است؛ شایان ذکر است که آمازون در سال ۲۰۱۶ نیز موفق به کسب رتبهی نخست در این زمینه شده بود.
مقالههای مرتبط:
آمازون این مبلغ را در زمینهی سرویسهای ابری خود موسوم به AWS، دستیار هوشمند الکسا و فناوریهایی مانند دید رایانهای هزینه کرده است. این هزینهها کمک خواهند کرد تا آمازون پروژههای جاهطلبانهای مانند پروژهی Go جهت ایجاد فروشگاههای بدون صندوقدار را به واقعیت تبدیل کند. جالب اینجا است که آمازون اخیرا هدف حملههای توئیتری ترامپ قرار گرفته بود. رئیس جمهور ایالات متحده آمازون را به عدم پرداخت مالیاتهای مربوط به استفاده از سیستم پستی آمریکا متهم کرده بود.
اهمیت هزینههای تحقیق و توسعه تنها به نوآوری و کسب برتری فنی محدود نمیشود. این هزینهها موجب افزایش بهرهوری شده و حدودا ۳ درصد از درآمد سرانه را به خود اختصاص میدهند. بهرهوری معیاری اقتصادی است که علاوه بر هزینههای تحقیق و توسعه شامل مواردی مانند حقوق و ساعات کاری نیز میشود. در سالهای گذشته، علیرغم کم بودن استخدامها و افزایش سود شرکتها، این معیار در سطح پایینی باقی مانده که چندان قابل توجیه نیست.
پس از آمازون نیز آلفابت، اینتل، مایکروسافت و اپل بهترتیب رتبههای دوم تا پنجم را به خود اختصاص دادهاند. جالب این است که فیسبوک نیز با جهشی از رتبهی سیزدهم به رتبهی نهم سعود کرده است. این شرکت ۷.۸ میلیارد دلار صرف تحقیق و توسعه کرده که ۳۲ درصد بالاتر از سال گذشته است. بخشی از این افزایش هزینه را میتوان به مقر تحقیقاتی مرموز فیسبوک موسوم به «ساختمان ۸» نسبت داد که در آن تحقیقات مربوط به سختافزار انجام میشوند.
در پایان لازم است متذکر شویم که در این گزارش هزینههای صرف شده برای فناوری و محتوا نیز بهعنوان بخشی از هزینههای تحقیق و توسعهی آمازون در نظر گرفته شده است
منبع : زومیت
ارسال دیدگاه