آش گندم یزدی خوشمزه + طرز تهیه

چهارشنبه 19 شهریور 1399 آشپزی

آش گندم

آش گندم یکی دیگر از غذاهای سنتی استان یزد است که به آش امام حسین (ع) نیز شهرت دارد. این آش سنتی بسیار لذیذ و خوشمزه است که در انواع مختلف و با تفاوت‌هایی در روش تهیه و مواد اولیه روبه‌رو است. درواقع می‌توان گفت که این آش از کامل‌ترین و مقوی‌ترین نمونه‌ی غذاهایی است که از گذشته و توسط نیاکان ما تا به امروز نسل به نسل گشته و دستور طبخ آن حفظ شده است تا در مراسم مذهبی مخصوصا ایام محرم و صفر بیش از همیشه طبخ و بین عموم مردم توزیع شود. مردم استان یزد این آش سنتی را با استفاده از گندم پوست‌کنده، جوی پوست‌کنده، نخود، عدس، ماش، سبزی آش، لوبیاسفید، لوبیاقرمز، لوبیاچیتی، لوبیا چشم‌بلبلی، نمک، فلفل قرمز، زیره، آویشن، زردچوبه و پونه تهیه می‌کنند. که  با روشها متفاوت طبخ می شود که در اینجا یک روش پخت آش گندم  یزذی را توضیح می دهیم

مواد لازم جهت طرز تهیه آش گندم

پیاز داغ: ۵ قاشق غذاخوری

سیر داغ: ۳ قاشق غذاخوری

نخود : ۲۵۰ گرم

لوبیا چیتی: ۲۵۰ گرم

گندم پوست کنده: ۴۰۰ گرم

سبزی های آش: ۱ کیلوگرم

نعنا خشک: ۱ قاشق غذاخوری

کشک: به مقدار لازم

نمک و فلفل: به مقدار لازم

بیشتر بخوانید :طرز تهیه کوفته سبزی شیرازی

آش گندم

طرز تهیه آش گندم یزدی

از شب قبل حبوبات (لوبیا و نخود) را در آب خیس کنید، درون قابلمه گندم شسته شده و حبوبات خیس خورده شده را بریزید و بگذارید تا بپزند و نرم شوند.

پس از پختن و نرم شدن حبوبات میتوانید سبزی آش را که شسته اید و خرد کرده اید .به همراه پیاز داغ و سیر داغ به آش اضافه نمائید (در هنگام سرخ کردن پیاز و سیر، زردچوبه و فلفل را اضافه کنید تا با پیاز و سیر تفت بخورند).

پس از اضافه کردن تمام مواد حرارت گاز را ملایم کنید و اجازه دهید تا آش کاملا جا بیفتد و غلظت پیدا کند. سپس آش را در ظرف کشیده و با کشک، پیاز داغ، سیر داغ و نعنا داغ تزئین کنید.

نکات

۱- در صورت تمایل می توانید در انتهای پخت درون آش مقداری کشک اضافه کنید.

۲- این آش گوشت ندارد اما اگر دوست داشتید میتوانید کمی گوشت قرمز را جداگانه بپزید و همزمان با اضافه کردن سبزی ها اضافه نمائید.

۳- برای تهیه نعنا داغ کمی نعنای خشک را در مقداری اب خیس کنید سپس آب اضافه را گرفته و درون روغن تفت دهید تا رنگ نعنا تغییر کند و کمی تیره تر شود.

۴- سبزی های آش شامل ترکیبی از جعفری، تره، گشنیز و اسفناج است، اگر اسفناج در دسترس نبود از برگ چغندر میتوانید استفاده کنید.

شیرینی نارگیلی خوشمزه +طرز تهیه

بیوگرافی رابرت پتینسون

کیک ماست خوشمزه با بافتی نرم و لطیف +طرز تهیه

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا