10آجیل و دانه هایی که می توانید برای سلامتی شما خوب باشد

چهارشنبه 27 مهر 1401 سلامت
آجیل

 آجیل و دانه برای سلامتی بهتر

اکثر آجیل ها و دانه های درختی سرشار از فیبر، اسیدهای چرب مفید، ویتامین های B و E، پروتئین و بسیاری از مواد مغذی هستند و می توانند یک مکمل عالی برای رژیم غذایی روزانه شما باشند.

آنها مملو از مواد مغذی و آنتی اکسیدان هستند و اسیدهای چرب تک اشباع موجود در آنها برای قلب شما عالی هستند.

با این حال، مانند همه چیزهای دیگر، آنها باید فقط در حد اعتدال مصرف شوند زیرا حاوی کالری و چربی بیش از حد هستند.

در اینجا مفیدترین مغزها و دانه هایی هستند که می توانید هر روز به رژیم غذایی خود اضافه کنید

1. بادام

بادام دانه درخت بادام است. آنها سرشار از پروتئین، فیبر، آنتی اکسیدان ها، منیزیم، منگنز، ویتامین E و اسیدهای چرب تک اشباع هستند.

بادام همچنین حاوی اسید آمینه ای به نام آرژنین است که می تواند به بهبود جریان خون و آرامش رگ های خونی کمک کند.

محتوای منیزیم بادام ممکن است به طور غیر مستقیم به کاهش فشار خون کمک کند. بنابراین، این آجیل مغذی می تواند به مبارزه با فشار خون بالا و بیماری های قلبی کمک کند و همچنین می تواند برای افرادی که از اختلال نعوظ رنج می برند مفید باشد.

اخیراً آرد بادام به عنوان جایگزینی برای آرد گندم برای افرادی که رژیم کتو دارند یا از عدم تحمل گلوتن رنج می برند پیشنهاد شده است.

2. دانه کتان

دانه کتان یکی دیگر از منابع غذایی بسیار مغذی است. آنها حاوی مقادیر بالایی از اسیدهای چرب امگا 3 هستند (نزدیک به 6000 میلی گرم در هر اونس!) و می توانند برای سلامت قلب شما عالی باشند. محتوای بالای فیبر موجود در این دانه ها می تواند هضم شما را نیز بهبود بخشد.

دانه‌های کتان همچنین غنی‌ترین منبع گیاهی لیگنان‌ها هستند – فیتواستروژن‌هایی که می‌توانند به کاهش علائم PMS و سایر مشکلات قاعدگی در زنان کمک کنند.

 

خواص دانه کتان

خواص دانه کتان

3. دانه کدو تنبل

دانه های کدو تنبل دانه های ریز و نیمه سخت از خانواده Cucurbitaceae یا کدو تنبل هستند. آنها سرشار از مواد معدنی از جمله روی، منیزیم و آهن و همچنین اسیدهای چرب سالم و پروتئین هستند.

طبق منابع متعدد، 1 قاشق غذاخوری دانه کدو تنبل حاوی 40 میلی گرم روی است.

دانه های کدو تنبل به دلیل داشتن ویتامین K، ویتامین E و فولات دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی هستند. همچنین ثابت شده است که آنها به دلیل داشتن اسیدهای چرب سالم برای قلب شما مفید هستند.

 

تخمه کدو تنبل

تخمه کدو تنبل

4. گردو

گردو سرشار از ملاتونین و ویتامین E به همراه سایر مواد شیمیایی گیاهی است که به این آجیل کمی تلخ بالاترین ارزش آنتی اکسیدانی را در بین تمام آجیل ها می دهد.

گردو همچنین حاوی مقادیر زیادی پروتئین و چربی های سالم است که به کنترل سطح کلسترول شما کمک می کند.

طبق مطالعات متعدد، مصرف منظم گردو به کنترل فشار خون، کاهش سطح کلسترول «بد» و بهبود گردش خون در مغز کمک می‌کند.

 

5. دانه کنجد

دانه های کنجد ضد التهاب است و می تواند برای افرادی که از آرتروز و سایر بیماری های التهابی رنج می برند بسیار مفید باشد. آنها، مانند سایر آجیل ها و دانه ها، مملو از مواد معدنی، ویتامین ها و فیتواسترول ها هستند.

کنجد، یک ترکیب مهم موجود در دانه کنجد، به کاهش فشار خون در افراد مبتلا به فشار خون کمک می کند.

 

6. دانه چیا

دانه چیا برای قرن ها در آمریکای شمالی به عنوان منبع پروتئین مورد استفاده قرار گرفته است.  آنها حاوی تمام اسیدهای آمینه ضروری هستند.

دانه های چیا همچنین سرشار از آنتی اکسیدان ها، اسیدهای چرب آلفا لینولئیک (ALA)، اسیدهای چرب امگا 3 و فیبر هستند. برخی از مطالعات نشان داده اند که دانه های چیا می توانند تا 70 درصد فعالیت رادیکال های آزاد را کاهش دهند.

 

مواد غذایی عضله ساز

خواص دانه چیا

7. تخمه آفتابگردان

تخمه آفتابگردان خوراکی است اما عمدتاً برای تولید روغن تخمه آفتابگردان استفاده می شود. آنها منبع عالی ویتامین E هستند که به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند و به محافظت از بدن در برابر آسیب رادیکال های آزاد کمک می کند.

 

8. بادام هندی

بادام هندی یکی از پر مصرف ترین آجیل ها در جهان است. آنها سرشار از آهن، ویتامین K، منیزیم و فیبر هستند.

بادام هندی می تواند به افزایش محتوای هموگلوبین در زنان باردار و کاهش سطح کلسترول بالا کمک کند. آنها به عنوان منبع خوبی از پروتئین نیز عمل می کنند.

توجه: افراد مبتلا به سرطان باید از خوردن بادام هندی خودداری کنند.

 

فواید بادام هندی

فواید بادام هندی

9. آجیل برزیلی

آجیل برزیلی سرشار از مس، روی، سلنیوم، ویتامین ها و منگنز است. آنها چندین خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی دارند که می تواند به مبارزه با شرایط التهابی کمک کند.

آجیل برزیلی برای سلامت قلب شما مفید است و می تواند در کاهش سطح قند خون در افراد مبتلا به دیابت مفید باشد.

10. آجیل کاج

آجیل کاج سرشار از تعدادی ویتامین و مواد معدنی از جمله ویتامین C، ویتامین B6، آهن و منیزیم است. آنها می توانند به تقویت سیستم اسکلتی و ایمنی شما کمک کنند و بینایی و بافت پوست شما را از جمله مزایای دیگر بهبود بخشند.

 

کلمه پایانی

آجیل و دانه ها از زمان های قدیم به عنوان یک غذای فوق العاده مورد استفاده قرار می گرفته اند. آنها منبع عالی بسیاری از مواد مغذی هستند و باید بخشی از رژیم غذایی روزانه شما باشند.

وگان ها به ویژه می توانند از مواد معدنی مربا و پروتئین موجود در این غذاهای کوچک بهره مند شوند.

قند خون بالا

9 غذایی که می تواند قند خون بالا شما را کاهش دهد

رفع خشکی دهان

10 راه طبیعی برای رفع خشکی دهان

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا