۱۵ بهمن، تولد فیسبوک و بازگشت استیو جابز به اپل – فناوری

یکشنبه 15 بهمن 1396 فناوری

۱۴ سال پیش در چنین روزی، مارک زاکربرگ وبسایت فیسبوک را به طور رسمی منتشر کرد و جرقه‌ی توسعه‌ی بزرگترین شبکه‌ی اجتماعی جهان زده شد.

۱۴ سال پیش در چنین روزی یعنی چهارم فوریه‌ی سال ۲۰۰۴، مارک زاکربرگ، وبسایت Thefacebook را برای عموم منتشر کرد. دامنه‌ی این وبسایت بعدا به Facebook تبدیل شده و امروز به بعنوان بزرگترین شبکه‌ی اجتماعی جهان شناخته می‌شود.

مارک زاکربرگ، فیسبوک را به کمک هم‌اتاقی‌هایش در دانشگاه هاروارد یعنی ادوارد ساورین، اندرو مک‌کلوم، داستین ماسکویتز و کریس هیوز منتشر کرد. آنها ابتدا عضویت در فیسبوک را به دانشجویان هاروارد محدود کرده بودند. پس از مدتی، تمام موسسات آموزش عالی در بوستون و پس از آن تمام دانشگاه‌های آیوی لیگ و دانشگاه استنفورد به لیست عضویت فیسبوک اضافه شدند.

رشد فیسبوک به سرعت ادامه یافت تا این که از سال ۲۰۰۶ تمام افرادی که سنی بالای ۱۳ سال داشته و مدارک شناسایی ارائه می‌کردند، اجازه‌ی عضویت در این سرویس شبکه‌ی اجتماعی را داشتند. عرضه‌ی عمومی سهام فیسبوک در سال ۲۰۱۲ انجام شد و با رسیدن به سقف بازار ۱۰۴ میلیارد دلار، علاوه بر ثبت رکوردی خارق‌العاده، موسسانش را به میلیونرهای جوان تبدیل کرد. این شبکه‌ی اجتماعی طبق آخرین آمار حدود دو میلیارد کاربر فعال در ماه دارد. درآمد خالص آن در سال ۲۰۱۷ در حدود ۱۶ میلیارد دلار گزارش شده و مجموع دارایی‌های آن نیز به ۸۴ میلیارد دلار رسیده است.

استیو جابز در حال تشریح برنامه‌های خود در نکست

از دیگر اتفاقات مهم تاریخ دنیای فناوری در این روز، می‌توان به خرید شرکت NeXT توسط اپل اشاره کرد. در چهارم فوریه‌ی سال ۱۹۹۷، شرکت اپل خرید نکست را با مبلغ ۴۲۷ میلیون دلار نهایی کرد. هدف اپل از خرید شرکتی که استیو جابز تاسیس کرده بود، تصاحب سیستم‌عامل عالی آنها یعنی OpenStep بود. این سیستم عامل بعدا به عنوان پایه‌های نسل جدید سیستم‌عامل مک استفاده شد و در نهایت، Mac OS X را تولید کرد.

استیو جابز به محض خریده شدن شرکتش توسط اپل، به هیات مدیره‌ی آنها پیشنهاد کرد که خودش را به عنوان مدیرعامل موقت جایگزین گیل آملیو کنند. هیات مدیره‌ی اپل نیز که پس از ترک شرکت توسط استیو جابز خسارت‌های زیادی متحمل شده بودند، این پیشنهاد را پذیرفتند. البته عنوان موقتی به سرعت از این سمت برداشته شد و استیو جابز تا مدت زیادی به عنوان مدیرعامل شرکتی که خودش تاسیس کرده بود، مشغول به کار بود.


منبع : زومیت

لیستر تاندر به صورت رسمی رونمایی شد - فناوری

وزیر ارتباطات: توقف خدمات USSD به تعویق افتاد-فناوری

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا