کاهش وزن از مسیر غذای بیشتر!

سه‌شنبه 9 فروردین 1401 سلامت
کالری سوزی

کاهش وزن از مسیر غذای بیشتر!

مغز برای فعالیت درست به گلوکز نیازمند است و این گلوکز از کربوهیدرات بدست می آید. با محدود کردن کربوهدرات برای کاهش وزن ، مغز را تشنه نگه میدارید .

 

 

کاهش وزن و پس انداز پول چندان با یکدیگر تفاوت ندارند. در شرایطی که برای پس انداز پول باید از هزینه های خود کم کنید، کاهش وزن نیز نیازمند مصرف کالری کمتر است. اما آنچه برخی افراد به آن توجه ندارند این است که کاهش بیش از اندازه کالری های دریافتی می تواند روند کاهش وزن را متوقف کند. 

به گزارش گروه سلامت عصر ایران به نقل از “پریونشن”، محدود کردن بیش از اندازه کالری های دریافتی تقریبا همیشه نتیجه معکوس به همراه دارد. این به دلیل آن است که بدن انسان برای سوزاندن کالری به کالری نیاز دارد. غذا را می توان همانند شعله کوچکی در نظر گرفت که برای روشن کردن شومینه از آن استفاده می کنید. غذا سوخت و ساز شما را روشن می کند و امکان کاهش وزن را فراهم می کند. هنگامی که به میزان کافی غذا می خورید، بدن ابتدا از غذا برای سوخت استفاده می کند، سپس آن را به چربی تبدیل می کند تا به عنوان منبع انرژی مورد استفاده قرار بگیرد. اما محدود کردن بیش از اندازه کالری های دریافتی، بدن را وارد حالت گرسنگی می کند و تجزیه بافت عضلانی برای حفظ ذخایر انرژی آغاز می شود. در نهایت، این شرایط می تواند آهنگ سوخت و ساز را کند کرده و کاهش وزن را دشوارتر سازد.

افزون بر این، دنبال کردن یک رژیم غذایی فوق کم کالری دشوار است. به عنوان مثال، این که به میزان کافی صبحانه نخورید، احساس گرسنگی شدید در ادامه روز را به همراه خواهد داشت و امکان پرهیز از مصرف میان وعده های ناسالم یا پرخوری در وعده ناهار را دشوار می سازد.  در شرایطی که نیازهای کالری با توجه به سطح فعالیت، اهداف، و جنسیت متفاوت است، بنابر گزارش موسسه ملی سلامت آمریکا، بیشتر زنان باید حداقل 1,200 تا 1,500 کالری در روز مصرف کنند. هنگامی که با ارقامی کمتر از این سر و کار دارید، اجرای عملکردهای بیولوژیکی که ما را سالم نگه می دارند برای بدن دشوار می شود. در ادامه با برخی نشانه ها که به دریافت ناکافی کالری اشاره دارند، بیشتر آشنا می شویم.

کاهش وزن

کاهش وزن

تمام مدت درباره غذا فکر می کنید

آیا نمی توانید روی انجام فعالیت هایی بعد از ظهری در فهرست وظایف روزانه خود متمرکز شوید چون پیوسته درباره شام رویابافی می کنید؟ این می تواند نشانه ای از مصرف ناکافی غذا باشد. مصرف میان وعده های سالم بین وعده های غذایی اصلی می تواند به دریافت کالری روزانه کمک کند و به تمرکز روی چیزهای دیگر جز غذا کمک کند. برای رفع گرسنگی و پیشگیری از پرخوری، مصرف مواد غذایی سرشار از پروتئین به همراه مواد غذایی حاوی فیبر توصیه می شود.

وعده های غذایی اصلی یا میان وعده های خود را نادیده می گیرید

صبحانه نخوردن (یا تنها نوشیدن قهوه به عنوان صبحانه) و گرسنگی کشیدن تا ناهار عامل کلیدی در کاهش وزن محسوب نمی شود. شما باید بر میزان کالری دریافتی خود به منظور کاهش وزن نظارت داشته باشید، اما از نظر روانی اگر دریافت کالری را بیش از اندازه محدود سازید، به طور مداوم احساس محرومیت خواهید کرد. و این شرایطی است که احتمال شکستن رژیم غذای و پرخوری را افزایش می دهد.  اگر به غذا خوردن نسبتا منظم عادت داشته اید، دنبال کردن یک رژیم غذایی که شما را تنها به سه وعده غذایی کوچک در روز محدود می کند، موجب می شود تا با هوس مصرف مواد غذایی بیشتر درگیر باشید. برای باقی ماندن در مسیر کسب اهداف کاهش وزن خود باید سه وعده غذایی اصلی و دو میان وعده را برنامه ریزی کنید، و به منابع کالری سالم مانند محصولات تازه، گوشت بدون چربی، چربی های سالم و غلات کامل متکی باشید.

در دوره های قاعدگی شما اختلال ایجاد شده است

اگر با آهنگی سالم روند کاهش وزن را دنبال کنید، نباید تغییراتی خاص در چرخه های قاعدگی خود را شاهد باشید. اما اگر به میزان کافی کالری مصرف نکنید این شرایط می تواند موجب قاعدگی های نامنظم شود و حتی ممکن است از وقوع آنها جلوگیری کند زیرا بدن از چربی کافی برای تولید هورمون های جنسی که محرک چرخه قاعدگی هستند، برخوردار نیست.

سردردهای شدید را تجربه می کنید

مغز برای فعالیت خود به گلوکز موجود در خون متکی است و گلوکز خون از کربوهیدارت هایی که مصرف می کنید، سرچشمه می گیرد. محدود کردن بیش از اندازه مصرف کالری ها و کربوهیدارت ها مغز را تشنه انرژی می کند. احساس لرزش، سرگیجه، و سبکی سر یا تجربه سردردهای بی دلیل می تواند نشانه هایی از مصرف ناکافی غذا و افت بیش از اندازه قند خون باشند. تنها کافی است کالری ها و کربوهیدارت های بیشتری به رژیم غذایی خود اضافه کنید تا از سردرد جلوگیری کرده و روند کاهش وزن با سرعت بیشتری دنبال شود.

فکر کار کردن موجب می شود تا به خوابیدن فکر کنید

این که فکر کردن درباره انجام کاری موجب می شود تا به خواب خوابیدن فکر کنید، ممکن است نشانه ای از این باشد که به اندازه کافی کالری دریافت نمی کنید. هنگامی که به اندازه کافی انرژی مصرف نمی کنید، تمام مدت با احساس خستگی درگیر خواهید بود که محرک خوبی برای خواب است.

فوق العاده تحریک پذیر شده اید

اگر پیش از خوردن شام بیش از اندازه صبر کرده اید، می دانید با حس ناخوشایند گرسنگی آشنا هستید. گرسنگی کشیدن بیش از اندازه می تواند شما را عصبانی کند که ترکیبی ناخوشایند محسوب می شود.شرایطی مشابه هنگامی که کالری های دریافتی را بیش از اندازه محدود می کنید، رخ مدهد.  در حقیقت، برخی پژوهش ها نشان داده اند که رژیم های غذایی سخت با رفتار عصبانی‌تر مرتبط هستند. اگر در تلاش برای کاهش وزن خود هستید باید به میزانی کالری های دریافتی را کاهش دهید که موجب لاغری شما شود و نه این که خلق و خوی شما را تغییر دهد.

وعده های غذایی رضایت شما را جلب نمی کنند

محدود کردن خود به مصرف سالاد برای شام می تواند احساس گرسنگی را در شما حفظ کرده و به مصرف غذای بیشتر تمایل داشته باشید. اما اگر به همراه سالاد از غلات کامل، چربی های سالم و پروتئین بدون چربی به میزان کافی استفاده کنید، احتمال کمتری خواهد داشت تا تمایلی به مصرف دسر نیز داشته باشید. افزون بر این، مواد مغذی مورد نیاز بدن را فراهم می کنید. کنترلاندازه وعده غذایی به معنای وعده های غذایی کوچک نیست، بلکه به معنای توجه بیشتر به مواد غذایی سالم و کاهش مصرف مواد غذایی ناسالم است.

 

چرا بی دلیل وزن کم می کنم؟

کالری سوزی با فعالیت‌های ساده روزانه

نقش رژیم غذایی در بیماری ام اس

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا