چه کیف و کفشی برای دانش آموزان مناسب است؟ – گوناگون

سه‌شنبه 28 شهریور 1396 گوناگون

به گزارش جام نیوز، با نزدیک شدن به فصل مدرسه ها تب خرید لوازم التحریر و وسایل مدرسه حسابی داغ شده است، داخل مغازه های کیف و کفش، مملو از والدین و کودکانی شده که با ذوق و شوق به کیف و کفش های مدرسه نگاه می کنند. خرید کیف و کفش مناسب مدرسه، یکی از دغدغه های پیش روی خانواده ها بخصوص مادران در این روزهاست. به همین بهانه با یک فیزیوتراپیست در رابطه با بهترین انتخاب در خصوص خریداری کیف و کفش به گفت و گو نشسته ایم.


دکتر محمد اکبری عضو هیئت علمی دانشکده توانبخشی ایران بیان کرد: والدین در خصوص تهیه کیف و کفش مدارس کودکانشان دقت داشته باشند، انتخاب مناسب و استاندارد در این زمینه حکم سلامت کامل اسکلت ها و ستون فقرات در طول سال تحصیلی را دارد. افراد در زمان خرید کفش مدرسه بهتر است از کفش های بندی استفاده نکنند چرا که محافظت از پاها بر عهده کفش است و کفش های بندی در این انجام این وظیفه موفق نیستند و همچنین کفش بندی برای پیاده روی اصلا گزینه مناسبی نیست، علاوه بر آن جلو و پشت کفش باید پوشیده باشد و پاشنه کفش حتما پهن و در حدود 2 الی 3 سانت ارتفاع داشته باشد.

وی متذکر شد: والدین به خاطر داشته باشند، کفش‌هایی که برای کودکان تهیه می کند باید پنجه‌های پهن داشته چرا که جهت تبادل هوا، جلوی آن باید 1 تا 1.5 سانتی‌متر با نوک پا فاصله داشته باشد، افراد در محکم بودن پاشنه کفش جهت حفظ آشیل پا دقت لازم را داشته باشند زیرا اگر آشیل پا حفظ نشود، خونرسانی به پا کاهش یافته و حالت کندگی آشیل پیدا می‌کند که این موضوع در کودکان در حال رشد بسیار مشاهده می شود.

این فیزیوتراپیست قوز شصت پا، کج شدن پا و ایجاد مشکل در راه رفتن را از تبعات استفاده از کفش نامناسب در کودکان در حال رشد دانست.

 


وی در ادامه افزود: وزن کوله پشتی باید متناسب با وزن دانش آموز باشد، افراد محتویات را طوری در داخل کوله پشتی تنظیم کنند که به طور متوسط حدود 30 درصد از وزن وی را دارا باشد. توصیه اکید به دانش آموزان می شود که کوله پشتی را روی هر 2 دوش خود قرار دهند و هرگز یک طرفه و روی یک شانه آن را برای مدت های طولانی حمل نکنند.

اکبری خاطرنشان کرد: در رابطه با ارتفاع کوله پشتی ها باید گفته شود، بالاترین قسمت کوله پشتی باید هم‌ارتفاع شانه ها باشد و نباید به هیچ وجه پایین تر از آن قرار گیرد. اندازه کیف باید متناسب با پایه آموزشی، سن و ساختار بدنی فرزندتان باشد و وقتی دانش آموز، آن را روی دوش می گیرد، باید کاملا احساس کنید که کودکتان کیف را حمل می کند، نه بالعکس.

این فیزیوتراپست در پاسخ به این سوال که کیف بهتر است یا کوله پشتی گفت: اگر کوله پشتی به طور صحیح (روی 2 دوش) حمل شود گزینه مناسب تری برای دانش آموزان است، اما افرادی که از کیف ها استفاده می کنند باید بدانند هر 5 دقیقه یکبار باید کیف را از دوشی به دوش دیگر منتقل کنند.

وی در رابطه با عوارض کیف و کفش های غیر استاندارد گفت: اما در صورتی که نسبت وزنی ذکر شده رعایت نشود، کیف سنگین و دارای ارتفاع نامناسب باشد ممکن است که در انحناهای ستون مهره ها اثر نامطلوب گذاشته شود همچنین باعث قوس ناحیه کمری و سینه ای را افزایش دهد، علاوه بر آن اگر در مدت زمان زیاد بطور ناصحیح حمل شود قوس جانبی غیر طبیعی برای فرد بوجود آورد که عوارض شدید تر آن در دراز مدت قابل مشاهده بوده و با گذر زمان در ساختار و عملکرد بدنی نتیجه سو بگذارد.

اکبری در پایان به والدین توصیه کرد: خرید کفش های بزرگ و نیز خرید کفش تنگ هر دو به یک اندازه، به سلامت پاهای کودک آسیب می زنند. والدین منتظر اندازه شدن کفش به پای کودک در ماه های آینده نباشند. قبل از خرید کفش مدرسه، به کف آن هم توجه کنید. اگر کف کفش صاف باشد، دانش آموز در حین بازی و ورزش در معرض خطر لیز خوردن خواهد بود. دانش آموزان دختری که به کفش های پاشنه دار علاقه مند هستند، می توانند حداکثر پاشنه 2 سانتی متری خریداری کنند.

 

جام جم/206

منبع : جام نیوز

حضور خانم بازیگر محبوب در پردیس کوروش! - گوناگون

عقب‌ نشینی دینی عجیب داعش - گوناگون

×

ارسال دیدگاه

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا