پایان کرهایهای خودروساز در ایران
در بررسی میدانی روز گذشته فرادید، این موضوع را به شکلی جالب تر از همیشه میشود حس کرد.حال وقتی از حذف کرهها از بازار و کاهش چشمگیر تنوع محصولات کیا هیوندای میگوییم یعنی با مراجعه به بازار تب خرید خودروهای ساخت کیا موتورز و هیوندای را میتوان با کاهش وارداتشان و نیز رشد قیمتشان به عینه مشاهده کرد.
در این هفته مدل کوچک پیکانتو 5 میلیون، اوپتیما 6میلیون و سراتو 2 میلیون گران شده تا تب تند رشد قیمتها همچنان دامنگیر بازار باشد.
کرهایها در حال حذف از بازار ایران هستند.
فروش دو غول خودروسازی این کشور در فاصله تنها دو سال از حدود 50 درصد به کمتر از 20 درصد سهم بازار رسیده و موانع سفت و سخت دولتی برای این دو شرکت، کاری کرده تا محصولات لوکستر کیا و هیوندای نظیر سانتافه، سورنتو، سوناتا و اوپتیما در مقایسه با تولیدات فرانسوی در موضع ضعف قرار گیرند.
وقتی از پایان سلطه کره ای ها در بازار خودروهایوارداتی و فروش خوب تولیدات برندهای خودرویی این کشور به مشتریان ایرانی می گوییم،
لاجرم همه یاد هجوم تولیدکنندگان فرانسوی در ردههای مختلف تر بازار آنهم از طریق
فروش خودروهایی با قیمت کمتر میافتند، با این حال تفاوت سلطه کره ایها در رویکرد
مشتری محوری است که باعث شده تا نامهای کیا و هیوندای به عنوان دو برند قابل
اعتماد در ذهن مشتریان و خریداران جای گیرد.
به گفته یکی از مدیران نمایشگاه اتوعباسزاده،خودروهای تازه فرانسوی محصولات بسیار جذابی هستند اما به دلیل اقتضائات بازارهمچنان دنبال مدلهای کرهای هستند.
این گالری یکی از فروشگاههایی است که مدتهاستدر حوزه خرید و فروش نقدی و اعتباری خودروهای وارداتی به فعالیت مشغول است و مدلهای مختلفی از خودروهای آسیایی و اروپایی را برای فروش به خریداران عرضه می کند.
از جمله خودروهای موجود در این نمایشگاه می توان به هیوندای الانترا2017، کیا
سراتو 2017، هوندا سی آر-وی 2016، هیوندای سانتافه 2017 و مدل جدیدتر کیا اپتیما
با نام جیتی لاین اشاره کرد که همگی از خودروهای پرفروش بازار هستند.
البته به اتمام سلطه کرهایهای خودروساز در ایرانغیر از هوندا سیآر-وی که چندی پیش به دلیل تولید در خاک ایالات متحده آمریکا فروشش
با برخی حواشی روبرو شد، باقی مدلهای این شرکت ژاپنی فروش خوبی را در ایران تجربه نمیکنند. دلیل این عدم اقبال ابتدا به برتری کرهایها در زمینه عرضه گسترده محصولاتشان با شرایط اعتباری و نیز وضعیت
فروش خوب مدلهای دسته دوم کیا هیوندای برمیگردد که در یک دهه اخیر به خوبی توانستهاند اعتماد خریداران را به دست آورند. برای نمونه خودروی سراتوی 2017 که به مجموعهای از رنگهای زیبا و نیز یک پیشرانه 2000 سیسی و امکاناتی از قبیل استارتر، سیستم کی لس، اهرم های تعویض دنده پشت فرمان،
بلوتوث، رینگ های 17 اینچی، جعبه دنده اتومات، کروز کنترل و دو عدد کیسه هوا مجهز است، 155
میلیون تومان قیمت داشت. البته این سراتو گرچه کیفیت مونتاژ سطح بالایی دارد، اما
از نظر کارشناسان بهترین انتخاب ممکن نیزهست چرا که هم سطح ایمنی بالایی دارد و هم در برابر بهای پرداختی چیزهای بیشتری به شما ارائه میکند.
با اینکه خودروهای رنو و پژو سیتروئن نیز محصولاتی مدرن و با کیفیت هستند اما افزایش اهسته اهسته انحصار در بازار وارداتیها و حذف کرهایها، ژاپنیها و … میتواند تبعات بسیاری را به خریداران ایرانی تحمیل کند و یک بار دیگر خودروسازان داخلی را به سمت تکرار اشتباهات گذشته سوق دهد. اشتباهای که به بهاب تولید خودروی ملی، هم ماشینهای ناایمنی را در تیراژ بالا به خریداران تحویل داد و هم نتوانست زمینه رشد صنعتخودروی ایران را از قبل مونتاژ محصولات فرانسوی مهیا سازد.
منبع : فرادید
ارسال دیدگاه