هفته هفدهم بارداری

دوشنبه 15 خرداد 1402 سلامت
بارداری

هفته هفدهم بارداری

کودک شما چگونه تغییر می‌کند؟

در هفده هفتگی، وزن جنین تقریبا ۱۵۵ گرم و طول آن حدود ۱۲.۷ سانتی‌متر است، به اندازه یک پیاز بزرگ. جنین در این مرحله می‌تواند مفاصل خود را تکان دهد و ساختار استخوانی‌اش که تا به حال غضروف بوده، به تدریج به استخوان تبدیل می‌شود. حس شنوایی جنین نیز در حال رشد است. بند ناف، که شاهراه حیات جنین برای اتصال به پلاسمای مادر است، هر روز قوی‌تر و ضخیم‌تر می‌شود.

کودک شما چگونه تغییر می‌کند؟

کودک شما چگونه تغییر می‌کند؟

شما چگونه تغییر می‌کنید؟

در هفده هفتگی بارداری، با اضافه وزنی که ناحیه بالا و جلوی بدن شما را در بر گرفته است، ممکن است گاهی اوقات در هنگام راه رفتن تعادل خود را از دست دهید. بهتر است از کفش‌های پاشنه کوتاه به جای کفش‌های پاشنه بلند استفاده کنید تا احتمال زمین خوردنتان کاهش یابد. این احساس برای شما تازگی دارد که باید از شکم خود محافظت کنید و این خیلی خوب است. زیرا ضربه و آسیب به شکم شما می‌تواند برای شما و کودکتان خطرناک باشد. در هنگام رانندگی، حتما از کمربند ایمنی استفاده کنید و برای حفاظت بیشتر، کمربند ایمنی را از کنار ران و کفل خود عبور داده و قفل آن را زیر شکم خود محکم کنید. کمربند ایمنی نباید از روی شکم شما بگذرد، بلکه یک قسمت از بالا و قسمت دیگر از زیر شکم عبور کند.

فعالیت‌های هفته هفدهم بارداری

یک لیست از نام‌های انتخابی برای کودکتان تهیه کرده و در آن ده نام که می‌پسندید، یادداشت کنید. سپس از همسرتان بخواهید که همین کار را انجام دهد. لیست‌هایتان را به یکدیگر بدهید و هرکدام از اسامی را که دوست ندارید، خط بزنید. این کار را ادامه دهید تا به یک لیست برسید که هر دوی شما همه اسامی موجود در آن را می‌پسندید. سپس در مورد دوست داشتن یا دوست‌نداشتن این اسامی با همدیگر صحبت کنید. در صورتی که قانون‌هایی برای اسم کودکتان تعیین کرده‌اید، می‌توانید با هم به بحث و تبادل نظر بپردازید تا به توافق برسید.

فعالیت‌های هفته هفدهم بارداری

فعالیت‌های هفته هفدهم بارداری

رژیم غذایی

میوه‌هایی مانند پرتقال، گریپ فروت، نارنگی، لیمو و انگور، منابع بسیار خوبی برای ویتامین C هستند. برای رفع نیاز به ویتامین‌های A و C، شما می‌توانید در طول روز چندین بار از این گروه میوه استفاده کنید. به عنوان مثال، در صبحانه می‌توانید از آب‌میوه یا میوه تازه، بین وعده‌ها میوه خشک یا تازه و در ناهار سالاد میوه و برای دسر و شام می‌توانید از کمپوت میوه استفاده کنید. بهتر است از مصرف آب‌نبات، شکلات و کیک به عنوان دسر خودداری کنید و فقط در مواردی که وزن شما پایین است و مشکل افزایش وزن ندارید، می‌توانید از این مواد استفاده کنید.

نگران نباشید

در هفده هفته‌ی بارداری، شما به سمت مراحل بسیار مهم و جدی این دوره هدایت می‌شوید. همانطور که بدن شما به همراه بدن جنین رشد می‌کند، پوست شما نیز کشیده می‌شود و ممکن است در سه‌ماهه دوم و سوم به خطوطی روی سینه و شکم خود برخورد کنید. این خطوط، که نشانه‌های کشش هستند، در واقع خراش‌های ریزی هستند که به دلیل کشیدگی پوست در زیر لایه‌های پوست ایجاد می‌شوند.

همه‌ی ترک‌های پوستی پس از دوران بارداری ممکن است کاملاً محو نشوند، اما بیشتر آنها به طور قابل توجهی کمتر شده و کمتر قابل رؤیت هستند. اگرچه می‌توانید از کرم‌های گران‌قیمت و ویتامین E برای جلوگیری از ایجاد ترک‌ها استفاده کنید، اما بهتر است پس از زایمان به جای آنها از درمان لیزری با رنگ کمتر استفاده کنید.

رژیم غذایی

رژیم غذایی

توصیه‌های مذهبی مخصوص هفته هفدهم بارداری

شما در اوایل ماه پنجم بارداری قرار دارید.این ماه، ماه حرکت بوده و در ابتدای آن، جنین درون رحم شما حرکت می‌کند. برای افزایش روحیه و آرامش خود، می‌توانید در روزهای پنج‌شنبه و جمعه، سوره “واقعه” را بخوانید و شب‌ها در نماز، سوره “التین” را به خواندن برسانید.

اگر امکان دارد، شرکت در مجالس اهل‌بیت و فرستادن صلوات در طول روز، بهترین راه برای افزایش ایمان و احساس صلابت است. برای تقویت استخوان‌بندی جنین، می‌توانید از گندم برشته، برنج، کنجد و شاهدانه برشته بدون افزودن نمک در رژیم غذایی خود استفاده کنید.

بایدهای هفته هفدهم بارداری

اگرچه در هفته هفدهم بارداری هستید، اما توصیه می‌شود همچنان به ورزش ادامه دهید. روزانه برنامه ورزش خود را تنظیم کنید و برای خودتان قول و قرار بگذارید که آن را به عمل بیاورید. می‌توانید مدت زمان ورزش روزانه خود را نوشته و پیشرفت خود را دنبال کنید.

هدفی را در برنامه ورزشی خود تعیین کنید و زمانی که به آن رسیدید، به خودتان جایزه دهید و در کل ورزش را برای تفریح و سلامتی انجام دهید. بهترین ورزش در دوران بارداری، شنا است که ورزشی کم‌فشار و بدون ایجاد خستگی برای عضلات و سیستم قلبی و عروقی است. با شنا، مفاصل و رباط‌های شما کار می‌کنند و سلامتی شما را در دوران بارداری تقویت می‌کنند.

بایدهای هفته هفدهم بارداری

بایدهای هفته هفدهم بارداری

نبایدهای هفته 17 حاملگی

آلبومین یک ماده‌ی پروتئینی است که در بدن از هضم مواد گوشتی به دست می‌آید و سپس توسط کلیه‌ها از طریق ادرار دفع می‌شود.در دوران بارداری، ممکن است مقدار کمی از آلبومین به صورت تراس در ادرار حضور داشته باشد، اما اگر میزان آن بیش از حد معمول شود، این ممکن است نشانه‌ی اختلال در کارکرد کلیه‌ها باشد.مادرانی که مقدار زیادی آلبومین در ادرارشان دیده می‌شود، باید به بیمارستان مراجعه کنند و تحت نظارت پزشک قرار گیرند. در صورت لزوم، درمان و رژیم غذایی مناسب به آنها تجویز خواهد شد. برای تشخیص دقیق، مقدار آلبومین در ادرار تنها با انجام آزمایش ادرار قابل تشخیص است.

 

بارداری

هفته هجدهم بارداری

کدام نان برای کاهش وزن مفید است؟

کدام نان برای کاهش وزن مفید است؟

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا