هفته ششم بارداری

شنبه 13 خرداد 1402 سلامت
بارداری

هفته ششم بارداری

کودک شما چگونه تغییر می‌کند؟

در هفته ششم بارداری، بدن جنین در حال شکل‌گیری است و سلول‌هایی که بعدا اندام‌ها و دستگاه‌های بدن او را تشکیل خواهند داد، در حال تقسیم‌شدن هستند. اندازه جنین در این هفته حدود 4 تا 5 میلی‌متر است و محل تشکیل چشم‌ها و بینی او به شکل یک سر بزرگ و چند نقطه تیره‌رنگ قابل‌مشاهده است. دو حفره کوچک در دو طرف سر، محل شکل‌گیری گوش‌ها هستند و دست‌ها و پاهای او به شکل برآمدگی‌های کوچکی قابل‌مشاهده هستند. قلب جنین حدود 100 تا 130 بار در دقیقه می‌زند و جریان خون در بدنش آغاز شده است. روده‌های جنین در حال رشد هستند و تکان دادن اعضای کوچکش احتمالا از اواسط دوران بارداری آغاز خواهد شد.

کودک شما چگونه تغییر می‌کند؟

کودک شما چگونه تغییر می‌کند؟

شما چگونه تغییر می‌کنید؟

در دوران بارداری، احساسات متفاوتی مثل بداخلاقی و شادی ممکن است برای شما پیش آید که به دلیل تغییرات هورمونی و تغییرات زندگی که در حال رخ دادن است، طبیعی هستند. در هفته‌های ششم بارداری، دیدن لکه‌خون پس از ادرار یا خونریزی طبیعی است، اما اگر این خونریزی شدید باشد یا علائم سقط جنین را نشان دهد، باید به پزشک یا مامای خود مراجعه کنید.

فعالیت‌های هفته ششم بارداری

پس از گذشت 6 هفته از بارداری، برنامه‌ای منظم برای مصرف ویتامین‌های روزانه خود طراحی کنید. برای این منظور، ویتامین‌ها را در یک جعبه دارو با محفظه‌های جداگانه برای هر روز از هفته قرار دهید. در صورتی که شک دارید که آیا ویتامین‌های مربوط به آن روز را مصرف کرده‌اید یا خیر، می‌توانید محفظه مربوط به آن روز را چک کنید. همچنین، بهتر است جعبه دارو را در کنار مسواکتان قرار داده تا در هنگام مسواک زدن شبانه، به یاد مصرف ویتامین بیفتید.

فعالیت‌های هفته ششم بارداری

فعالیت‌های هفته ششم بارداری

رژیم غذایی در هفته ششم حاملگی

در هفته ششم بارداری، مصرف پروتئین بسیار حائز اهمیت است. پروتئین یکی از اجزای اساسی برای ساختمان بدن جنین است و همچنین برای مادر برای داشتن “جفت” ضروری است. بدن زنان باردار به 10 گرم پروتئین اضافه نیاز دارد؛ به عبارت دیگر، به جای 50 گرم پروتئینی که زنان غیر باردار به آن نیاز دارند، شما به 60 گرم پروتئین نیاز دارید. برای تأمین نیاز پروتئینی خود از غذاهای کم چرب یا بدون چربی اشباع استفاده کنید. به عنوان مثال، می‌توانید از تکه های بدون چربی گوشت گوساله و مرغ بدون پوست استفاده کنید.

چند نمونه از غذاهای سرشار از پروتئین :

  • 100 گرم مرغ بدون پوست‌واستخوان : 30 گرم پروتئین
  • 115 گرم همبرگر زغالی با گوشت گوساله : 30 گرم پروتئین
  • 115 گرم ماهی تن : 25 گرم پروتئین
  • 215 گرم ماست بدون چربی : 12 گرم پروتئین
  • 215 گرم شیر بدون چربی : 8 گرم پروتئین
  • 2 قاشق کره بادام‌زمینی : 8 گرم پروتئین
  • 1 عدد تخم‌مرغ : 8 گرم پروتئین
  • این دستور غذایی را هم امتحان کنید.

نگران نباشید

در هفته ششم بارداری، تهوع یکی از علائم رایج است. ممکن است این احساس تهوع و استفراغ در طول سه ماه اول بارداری شما ادامه داشته باشد که پزشکان آن را به عنوان “ناخوشی صبحگاهی” شناخته‌اند. افزایش هورمون‌های حاملگی و تقویت حس بویایی می‌تواند علت اصلی این تهوع باشد. باید توجه داشت که این ناخوشایندی‌های صبحگاهی باعث آسیب به جنین نمی‌شوند و تأثیرات مضری برای جنین ندارند. با این حال، بهتر است از غذاها و بوهایی که باعث تهوع شما می‌شوند، پرهیز کنید و غذایتان را در اتاقی با بوی نامطبوع مصرف نکنید.

توصیه‌های مذهبی مخصوص هفته ششم بارداری

توصیه‌های مذهبی مخصوص هفته ششم بارداری

توصیه‌های مذهبی مخصوص هفته ششم بارداری

در هر شرایطی، سعی کنید آرامش خود را حفظ کنید و عصبانی نشوید. خواندن قرآن را فراموش نکنید و در صورت خستگی یا عدم توانایی، به صورت روزانه به نوار قرآن گوش کنید. باید مراقب هیجانات روحی خود باشید و آن‌ها را تحت کنترل قرار دهید. از پیش کشیدن اختلافات، جر و بحث‌های طولانی، دعوا و نزاع بسیار پرهیز کنید؛ زیرا همه این حالات نه‌تنها بر روی شما بلکه بر جنین نیز تأثیر خواهند گذاشت و این تأثیر از بین نخواهد رفت. فشار عاطفی مادر باردار، برای مدت طولانی نباید ناشی از مشکلات زناشویی، عقاید منفی در مورد بچه‌دار شدن یا حوادث ناگوار زندگی باشد؛ زیرا این تأثیرات برای کودک منفی هستند. به شما توصیه می‌شود که اضطراب مادر چه تأثیری بر جنین دارد.

بایدهای ونبایدها در هفته 6 بارداری

در هفته ششم بارداری باید روزانه حداقل 8 لیوان آب بنوشید و در صورت استفراغ بیشتر، تعداد لیوان‌ها را در روز افزایش دهید. آب بهترین نوشیدنی است چون حجم خون در دوران بارداری افزایش می‌یابد و مصرف آب کمک به انتقال مواد غذایی به جنین و دفع مواد زائد از کلیه‌ها می‌کند. همچنین، مصرف آب خطر ابتلا به عفونت‌های مجاری ادراری و کلیه را کاهش می‌دهد و از یبوست جلوگیری می‌کند. در این مرحله بارداری، به دلیل وضعیت فوق‌العاده و بحرانی حاملگی، باید مراقبت بیشتری از خود داشته باشید و از تماس با افراد مبتلا به بیماری‌های عفونی، استفاده از مواد غذایی تهیه شده در خارج از منزل و شرایطی که به سلامت مادر و جنین آسیب می‌زند، خودداری کنید. همچنین، به دلیل محدودیت در تجویز داروها، درمان زنان باردار مشکل‌تر است.

بارداری

هفته نهم بارداری

آلرژی آسم

آلرژی آسم چیست ؟

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا