هفته سیزدهم بارداری

یکشنبه 14 خرداد 1402 سلامت
بارداری

هفته سیزدهم بارداری

کودک شما چگونه تغییر می‌کند؟

اگرچه در هفته 13 بارداری، جنین هنوز خیلی کوچک است، اما به زودی شکم شما به اندازه‌ای بزرگ خواهد شد که همه خواهند فهمید که شما باردار هستید!در این هفته، جنین شما از سر تا پایین حدود 7.5 سانتیمتر، به اندازه‌ی یک میگوی بزرگ شده است و حدود 30 گرم وزن دارد.بدن کوچک جنین شما در داخل رحم، کاملا شکل گرفته است و اندام‌هایش به نسبت هفته‌های قبل متناسب‌تر شده‌اند.

سر جنین حدود یک‌سوم کل بدن او را تشکیل می‌دهد و انگشتان کوچکش در سر جای خودشان قرار دارند. کلیه و مجاری ادراری جنین در حال فعالیت هستند و او ادرار خود را به داخل مایع آمنیوتیک (که قبلا آن را می‌بلعید) می‌ریزد. با شروع سه‌ماهه دوم بارداری، فرایند حساس رشد کودک شما به پایان می‌رسد و احتمال وقوع سقط جنین به شدت کاهش می‌یابد.

کودک شما چگونه تغییر می‌کند؟

کودک شما چگونه تغییر می‌کند؟

شما چگونه تغییر می‌کنید؟

اینکه هفته سیزدهم بارداری را به پایان می‌رسانید، یعنی باید جشن بگیرید؛ زیرا این هفته آخرین هفته از سه‌ماهه اول بارداری شما است. هفته آینده، شما به سه‌ماهه دوم حاملگی خود وارد خواهید شد.این مهم است به دو دلیل اساسی: اولاً، احتمال سقط جنین در این مرحله بارداری بسیار کمتر شده است، و دوماً، در اکثر خانم‌های باردار عوارض اولیه‌ی بارداری مانند تهوع صبحگاهی کاهش می‌یابد. با این حال، در بعضی موارد، سوزش معده جای تهوع را می‌گیرد.

اگرچه تا زمان تولد نوزاد شما هنوز چند ماهی باقی است، اما ممکن است سینه‌های شما در حال تولید کولوستروم (آغوز) باشند؛ یک ماده بسیار مغذی که در روزهای اول تولد نوزاد، غذای او را تامین می‌کند، در حالی که زمانی که شیر از سینه‌ها جاری شده، هنوز زمانی باقی است.علاوه بر این، بسیاری از زوج‌ها در سه‌ماهه دوم بارداری، افزایش شدیدی در میل جنسی خود تجربه می‌کنند؛ زیرا حالت تهوع کاهش یافته و انرژی بدن آن‌ها افزایش یافته است.

رژیم غذایی

مواد غذایی مختلفی وجود دارند که حاوی قندهای غذایی هستند، از جمله لاکتوز شیر، فراکتوز موجود در میوه‌ها و قندهای افزودنی مانند شکر، شیره ذرت و دکستروز.اگرچه برخی محصولات با برچسب “بدون قند افزودنی” عرضه می‌شوند، اما حتما نباید فکر کنید که این محصولات بدون قند هستند؛ زیرا حتی این محصولات هم ممکن است حاوی مقداری قند طبیعی باشند.بنابراین، مصرف مواد غذایی حاوی قندهای غذایی، حتی در صورتی که برچسب “بدون قند افزودنی” داشته باشند، می‌تواند فشار خون شما را بالا ببرد، به دلیل حاوی بودن مقداری قند طبیعی.

رژیم غذایی

رژیم غذایی

نگران نباشید

بسیاری از زنان باردار از خارش پوست بدن در نواحی مختلف شکایت می‌کنند، که این خارش بیشتر در نواحی شکم، دست و پا رخ می‌دهد. احتمالا علت این خارش مربوط به حساسیت بدن به حاملگی است.برای کاهش خارش، دوش گرم در فصل زمستان می‌تواند مفید باشد و گاهی اوقات پاشیدن پودر بچه در نواحی مبتلا به خارش می‌تواند موثر باشد.

توصیه‌های مذهبی مخصوص هفته سیزدهم بارداری

ماهی که پیش رو دارید، ماه رویش مو است. در این ماه جنین کمی از زشتی خود را از دست می‌دهد، پوستش شفاف و قرمز رنگ است و کرک نازکی سراپای بدن او را پوشانده است.توصیه‌شده است در این ماه روزهای پنج‌شنبه و جمعه سوره “انسان” (دهر) را بخوانید. در همه نمازهایتان در یک‌رکعت سوره “قدر” را تلاوت کنید و هرروز بعد از نماز 140 مرتبه صلوات بفرستیدقاووت بخورید. خوردن قاووت یا سویق، موجب قوت در فرزند و نبودن کودنی، سبک‌مغزی و نادانی در او می‌شود.

توصیه‌های مذهبی مخصوص هفته سیزدهم بارداری

توصیه‌های مذهبی مخصوص هفته سیزدهم بارداری

بایدهای ونبایدهای هفته 13 حاملگی

در دوران بارداری، به دلیل مصرف بیشتر غذا و حساسیت لثه‌ها به علت هورمون‌های بارداری، احتمال التهاب بارداری و خونریزی لثه بیشتر است. برای جلوگیری از این مشکلات، باید به دندان‌های خود مراقبت کنید، مثلا با مسواک زدن و استفاده از نخ دندان، روزانه دهان خود را با دهانشویه ضدعفونی کنید و در برنامه غذایی خود، موادی که حاوی کلسیم و ویتامین C هستند را بگنجانید.

همچنین در دوران بارداری، باید از مصرف برخی غذاهایی که به تعداد زیادی باکتری و میکروب آلوده هستند، خودداری کنید. باکتری لیستریا یکی از باکتری‌هایی است که ممکن است در برخی از این غذاها وجود داشته باشد، مانند پنیر نرم، شیر غیر پاستوریزه، غذاهای قورمه شده پخته که به صورت سرد مصرف می‌شوند، کلوچه‌های گوشتی، گوشت پخته آماده و غذاهای گوشتی فلفلی نیم‌پز. لذا باید این غذاها را با دقت خاصی مصرف کنید و غذاهای آلوده را در یخچال نگهداری نکنید تا باکتری لیستریا به رشد و تکثیر خود ادامه ندهد.

بارداری

هفته چهاردهم بارداری

عادت بد روزانه‌

۶ عادت بد روزانه‌ که عمر ما را کوتاه می‌کنند

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا