هفته دوازدهم بارداری

شنبه 13 خرداد 1402 سلامت
بارداری

هفته دوازدهم بارداری

کودک شما چگونه تغییر می‌کند؟

در هفته دوازدهم بارداری، جنین به اندازه یک لیموترش رشد کرده و حدود 15 گرم وزن دارد. صورت جنین به شکل یک انسان کامل شباهت بیشتری دارد و چشم‌ها و گوش‌ها به نزدیکی مکان نهایی خود قرار گرفته‌اند. روده‌های جنین حرکت بازگشتی خود را به سمت حفره شکمی آغاز کرده‌اند و کلیه‌هایش ادرار را در مثانه جمع‌آوری می‌کنند. همچنین، سلول‌های عصبی جنین به سرعت زیاد شده‌اند و ارتباطات عصبی مغز در حال شکل‌گیری هستند. در این هفته، جنین ممکن است به فشارهای شکمی واکنش نشان دهد، اما برای چند هفته دیگر هنوز قادر به احساس حرکات او نخواهید بود.

کودک شما چگونه تغییر می‌کند؟

کودک شما چگونه تغییر می‌کند؟

شما چگونه تغییر می‌کنید؟

در هفته 12 بارداری، رحم شما در حال بزرگ شدن است و پزشک ممکن است بخش بالایی رحم را در قسمت پایین شکم شما احساس کند. احتمالاً اندازه دور کمر شما هم در حال بزرگ شدن است و در لباس‌های گشادتر احساس راحتی بیشتری می‌کنید. ممکن است در این هفته، سوزش معده را تجربه کنید که به خاطر تغییرات هورمونی و تغییرات اندام شما رخ می‌دهد. خوردن مقادیر کم‌غذا و پرهیز از مصرف غذاهای سرخ‌شده، چرب، تند و ادویه‌دار که مشکل را شدیدتر می‌کنند، می‌تواند کمک‌کننده باشد.

رژیم غذایی

استفاده از میان وعده‌ها برای خانم‌های باردار توصیه می‌شود، چرا که صرف ۶ وعده غذایی به جای ۳ وعده در روز می‌تواند مانع‌ترشی معده شود و سطح قند خون را متعادل نگه دارد. اما باید به این نکته توجه کرد که مصرف میان وعده‌ها باید شامل مواد غذایی سالم و مغذی باشد، مانند ماست، سبزیجات، میوه تازه، پنیر کم چرب، فلفل‌های قرمز یا سبز، نان حلقه‌ای با میوه‌های طبیعی و تکه‌های میوه با کره بادام‌زمینی. همچنین، آب میوه کاملاً طبیعی و خنک می‌تواند گزینه مناسبی برای میان وعده باشد.

رژیم غذایی

رژیم غذایی

نگران نباشید

بارداری می‌تواند بر تمام قسمت‌های بدن شما، حتی روی بینی‌تان، تأثیر بگذارد. هورمون‌های بارداری می‌توانند باعث گرفتگی بینی شوند که ممکن است در هنگام خواب شدیدتر شود. در این حالت، یک بخور روشن کنید و اسپری‌های نمکی هم می‌توانند مفید باشند. با این حال، استفاده از داروهای آبریزش بینی یا سایر داروها توصیه نمی‌شود. اگر در بینی خود احساس خشکی دارید، می‌توانید با مالیدن وازلین نرم کنید.

توصیه‌های مذهبی مخصوص هفته دوازدهم بارداری

در دوران بارداری، مادران ممکن است دچار نوسانات روحی و خلقی شوند. این شرایط می‌تواند باعث حساسیت و تحریک‌پذیری شده و خلق و خوی دوگانه در آنها شکل بگیرد که حتی همسرشان را نیز متعجب خواهد کرد. بدون شک، آرامش روحی و معنوی در طول دوران بارداری بسیار مهم است زیرا جنین تحت تأثیر محیط پیرامونش است و بدون شک، مادر نزدیک‌ترین محیط به اوست. برای کسب آرامش، می‌توانید دعای توسل را ۴۰ بار بخوانید.

توصیه‌های مذهبی مخصوص هفته دوازدهم بارداری

توصیه‌های مذهبی مخصوص هفته دوازدهم بارداری

بایدهای ونباید های هفته ۱۲ حاملگی

در صورتی که استرس و فشار باعث بی خوابی شما شده است، می‌توانید قبل از خواب دوش آب گرم بگیرید. در هفته دوازدهم بارداری، می‌توانید ورزش‌های تنفسی و هوازی را انجام داده و از همسرتان بخواهید به‌آرامی ماساژتان دهد. همچنین، بهتر است به‌تدریج روی پهلو خوابیدن را تمرین کنید، زیرا با گذر از هفته‌های بارداری، افزایش وزن جنین می‌تواند به قسمت‌های انتهایی بدن شما فشار وارد کند. برای مراقبت از شکمتان در زمان خواب، می‌توانید از بالش‌های بزرگ بارداری استفاده کنید و با قرار دادن یک بالش اضافه زیر سر، آن را بالا نگه‌دارید.

در زمان شب، بهتر است مایعات کمتری بنوشید، زیرا مثانه در دروان بارداری کوچکتر می‌شود و تکرار ادرار، یکی از عوامل به هم ریختن خواب است. می‌توانید با مصرف مایعات در طول روز و محدود کردن آن به بعد از صرف شام، میزان رفتن به دستشویی را کاهش دهید. همچنین، با اجتناب از مصرف غذاهای چرب و ادویه دار در آخر روز و صرف شام سبک، از سوزش قلب پیشگیری کنید. برای بهتر خوابیدن، بهتر است کارهای روزانه خود را به زمان پیش از خواب انجام دهید.

 

از شیر گرفتن کودک با غذاهای خوش طعم

از شیر گرفتن کودک با غذاهای خوش طعم

بارداری

هفته دهم بارداری

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا