هفته دهم بارداری

شنبه 13 خرداد 1402 سلامت
بارداری

هفته دهم بارداری

کودک شما چگونه تغییر می‌کند؟

در هفته دهم بارداری، جنین شما به دوران جنینی وارد شده است و اندام های حیاتی او شامل کبد، کلیه، روده‌ها، مغز و ریه‌ها در محل خود قرار دارند و در حال فعالیت هستند. کبد او به ساخت گلبول‌های خونی مشغول است و اندازه جنین در سه هفته آینده بیشتر از دو برابر خواهد شد. همچنین، جنین در این هفته شروع به ظاهر شدن جزئیات بیشتری روی بدنش مانند ناخن‌های انگشتان و موهای شبیه به کرک هلو می‌کند. در این هفته، اعصاب جنین نیز از طرف نخاع در حال شکل‌گیری است.

کودک شما چگونه تغییر می‌کند؟

کودک شما چگونه تغییر می‌کند؟

شما چگونه تغییر می‌کنید؟

در هفته 10 حاملگی اندازه رحم شما دو برابر شده می‌شود.قبل از حامله شدن، رحم شما به‌اندازه یک گلابی بود. در دهمین هفته، اندازه آن در حدود یک گریپ‌فروت می‌شود.در معاینه بعدی توسط پزشک، ممکن است بتوانید به کمک گوشی طبی که پزشک بر روی شکم شما حرکت می‌دهد، صدای ضربان قلب تند کودک خود را بشنوید.برخی از خانم‌ها می‌گویند که صدای قلب کوچک کودکشان شبیه به صدای اسب‌هایی است که چهارنعل می‌دوند و شنیدن این صدا برای اولین بار، یکی از بهترین لذت‌های سه‌ماهه اول حاملگی است.

فعالیت‌های هفته دهم بارداری

بسته به توانایی بدنی خود، در طول دوران بارداری می‌توانید فعالیت‌های متنوعی را انجام دهید. شنا و پیاده‌روی از بهترین گزینه‌ها برای تمامی مراحل بارداری هستند. ورزش، میزان کشیدگی طبیعی، قدرت و استقامت عضلات را افزایش می‌دهد. این موارد می‌توانند به شما کمک کنند تحمل وزن اضافی دوران بارداری را بیشتر کنید، شما را برای فشار فیزیکی زایمان آماده کنند و پس از زایمان، بازگشت به شکل طبیعی قبل از بارداری را آسان‌تر کنند. با این حال، متأسفانه هیچ دلیل رسمی وجود ندارد که نشان دهد تمرینات ورزشی منظم می‌توانند زمان زایمان را کاهش دهند. با این حال، ورزش در طول دوران بارداری می‌تواند به شما کمک کند تا زایمان راحت‌تری داشته باشید.

در هفته دهم بارداری چه بخوریم

در هفته دهم بارداری چه بخوریم

در هفته دهم بارداری چه بخوریم

در هفته دهم بارداری، برنامه غذایی شما باید غنی از پروتئین باشد. ماهی یکی از منابع بسیار خوب پروتئین است که کمی چربی اشباع شده دارد و با اسیدهای چرب امگا ۳ غنی است، که به ساخت و نگهداری مغز و سیستم عصبی کمک می‌کند. با این حال، باید توجه داشت که تمامی ماهی‌ها و صدف‌ها شامل مقادیری جیوه هستند که ممکن است برایای زنان باردار خطرناک باشد و به سیستم عصبی جنین آسیب برساند.

  •  گوشت کوسه، نیزه‌ماهی و ماهی مهره‌دار و ماهی‌های پررنگی که عمر طولانی دارند، نخورید.
  •  در هفته تنها 30 گرم ماهی یا صدف دارای جیوه کم بخورید. ماهی‌هایی مثل میگو، تن کنسرو شد، ماهی آزاد، ماهی مرکب، قزل الای تازه جیوه‌ کمی دارند.
  •  هرگز ماهی خام مصرف نکنید.

نگران نباشید

همان‌طور که در دوران بارداری بسیاری از تغییرات رخ می‌دهد، هورمون‌ها نیز می‌توانند تمایلات جنسی را تحت تأثیر قرار دهند. برای برخی خانم‌ها، بارداری ممکن است باعث ایجاد حس جدید و تمایل بیشتر به رابطه جنسی شود، در حالی که برای دیگران این حس کاملاً متفاوت است و ممکن است آن‌ها را ناخوشایند کند. علاوه بر این، برخی خانم‌ها ممکن است یک روز احساسی و روز بعد سرد و خشک باشند، به دلیل تغییرات در سطح هورمون‌هایشان.

اگر به برقراری رابطه جنسی با همسرتان علاقه چندانی ندارید، صبور باشید، زیرا این وضعیت تا پایان سه ماهه دوم ادامه نخواهد داشت. در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، می‌توانید به منابع معتبر مراجعه کنید.

توصیه‌های مذهبی مخصوص هفته دهم بارداری

توصیه‌های مذهبی مخصوص هفته دهم بارداری

توصیه‌های مذهبی مخصوص هفته دهم بارداری

توصیه می‌شود قبل از نماز، دست خود را روی شکم قرار داده و صلوات کبیره را بخوانید. برای تأمین تغذیه مناسب، می‌توانید از مواد غذاییی مانند گندم، گوشت و شیر استفاده کنید و در صبح‌ها کمی عسل مصرف کنید. همچنین، می‌توانید از همسرتان بخواهید تا دست راست خود را بر روی پهلوی راست شما قرار داده و هفت بار سوره “قدر” را بخواند؛ این عمل را توصیه می‌شود هر ماه تکرار کنید. همچنین، می‌توانید به مدت 40 روز سوره “یس” را بخوانید و از انار فوت کرده استفاده کنید و آن را به عنوان میل خود بنوشید. همچنین، می‌توانید از سبزیجاتی مانند ریحان، نعناع و گیاهان صحرایی مانند شنک و وانک یا آویشن استفاده کنید و آن‌ها را به صورت دم کرده میل کنید؛ زیرا این گیاهان می‌توانند تأثیر مثبتی بر روحیه، نشاط و طراوت بچه داشته باشند.

بایدهای ونبایدهای هفته 10 بارداری

یکی از مشکلات شایع در دوران بارداری، یبوست است که برای جلوگیری از آن، می‌توانید از راهکارهای ساده ای مانند پیاده روی و بیرون رفتن استفاده کنید. همچنین، برای پیشگیری و رفع یبوست، می‌توانید مایعات بیشتری بنوشید و از غذاهایی با فیبر بالا استفاده کنید. برای تأمین میزان مناسب فیبر، می‌توانید به مصرف سبزیجات خام یا آن‌ها را با بخار پخته کردند تا نرم شوند، از آب‌میوه و سبزیجات به جای خود میوه و سبزیجات استفاده نکنید، پوست میوه‌ها را نگیرید و برای شستن میوه‌ها از آب گرم استفاده کنید تا باکتری‌های آن‌ها از بین بروند.

همچنین، می‌توانید صبح‌ها ناشتا 2 لیوان آب سرد بنوشید و بعد از هر وعده غذایی یک قاشق مرباخوری روغن‌زیتون مصرف کنید. اما، برای جلوگیری و یا رفع یبوست، از استفاده از داروهای ملین و مسهل خودداری کنید زیرا این داروها تنها مفید نیستند و ممکن است باعث بی‌نظمی اجابت مزاج شوند. همچنین، مصرف مسهل‌های قوی باعث تشنج معده و روده و احیانا قولنج روده می‌شود و ممکن است باعث ایجاد دردهای زایمانی زودرس و یا حتی سقط‌جنین شود.

بارداری

هفته دوازدهم بارداری

بارداری

هفته هشتم بارداری

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا