هفته بیست و دوم بارداری

پنج‌شنبه 22 تیر 1402 سلامت
بارداری

هفته بیست و دوم بارداری

تغییرات جنین شما در هفته بیست‌ و‌‌‌ دوم بارداری

جنین شما در هفته 22 بارداری، شبیه یک نوزاد است، اما کوچکتر از آن. طول او 27.7 سانتیمتر و وزن حدود 450 گرم است.پوست جنین به نظر چروکیده می‌آید، تا زمانی که به اندازه کافی وزن اضافه کند. موهای نرم لانوگو سر و بدن او را پوشانده و قابل مشاهده است.در عکس جنین در هفته 22، لب‌های او مشخص‌تر شده و دندان‌هایش به شکل ریشه‌هایی در لثه‌اش ظاهر شده‌اند. چشم‌هایش رشد کرده‌اند، اما عنبیه هنوز رنگ‌دانه ندارد و رنگی نشده است.ابروها و پلک‌های چشمان جنین در محل خود قرارگرفته‌اند و لوزالمعده او، که برای تولید هورمون‌ها، به‌ویژه انسولین، ضروری است، به سرعت در حال رشد است.

تغییرات شما در هفته بیست‌ و‌‌‌ دوم بارداری

با پیشرفت بارداری در هفته 22، شکم شما برای فراهم کردن فضای لازم برای رشد کودک بزرگتر می‌شود و ممکن است نشانه‌های کشیدگی روی پوست خود را مشاهده کنید.این خطوط باریک که از بافت‌های جدید از جنس پوست هستند، علاوه بر باز شدن پوست به علت تغییرات هورمونی در دوران بارداری ایجاد می‌شوند و به رنگ صورتی تا قهوه‌ای پررنگ (بسته به رنگ پوست شما) هستند و ممکن است ضخامت آن‌ها با افزایش سن حاملگی بیشتر شود.

ناف شما نیز ممکن است تورفته و شکل ظاهری‌اش تغییر کند، اما این مسئله در بعد از زایمان به حالت طبیعی خود بازمی‌گردد.در حالت بارداری هفته 22، خال‌های نسبتا بزرگ نیز ممکن است در برخی از قسمت‌های پوست شما ظاهر شوند. این عارضه به دلیل میزان بالای هورمون استروژن در دوران حاملگی ایجاد می‌شود و پس از زایمان، پوست به حالت طبیعی بازمی‌گردد.

فعالیت‌های هفته بیست و دوم بارداری

یک دفتر برای کودک خود تهیه کنید: حتی اگر شما دوست نداشته باشید که به دیگران بگویید چه هدیه‌ای بیاورند به‌زودی اقوام و دوستانتان از شما خواهند پرسید که چه چیزی می‌خواهید یا احتیاج دارید.

خصوصا اگر کسی برای شما یک مهمانی بگیرد و آشنایان برای دیدن «مادر جدید» به این مهمانی بیایند. اگر شما آنچه را که لازم دارید یا دوست دارید به‌عنوان هدیه برایتان بیاورند، در یک دفتر بنویسید برای پاسخ دادن به سوال آن‌ها به مشکل برنخواهید خورد. در ضمن از دو اشتباه که اغلب مرتکب می‌شوند اجتناب کنید:

نوشتن لباس در لیست هدایا: وقت خود را تلف نکنید. مردم نمی‌توانند در برابر خرید لباس بچه مقاومت کنند و هرچه را فکر کنند قشنگ است خواهند خرید.
ننوشتن وسایل گران‌قیمت در لیست هدایا: نگران نباشید! با نوشتن وسایل گران‌قیمت طماع به نظر نمی‌آیید. درواقع برخی از اقوام یا دوستان نزدیک دوست دارند هدیه باارزش‌تری به شما و نورسیده‌تان بدهند یا ممکن است همکاران شما بخواهند با همدیگر یک هدیه گران‌قیمت‌تر بخرند. پس برای آن‌ها هم گزینه‌هایی را در نظر بگیرید.


رژیم غذایی هفته بیست‌ و‌‌‌ دوم

در هفته 22 بارداری، توصیه می‌شود که در رژیم غذایی خود، مقدار کافیی از چربی را مصرف کنید، اما لازم نیست که به صورت مستقیم وارد بدن شود، زیرا در سایر غذاها نیز وجود دارد.برای مطبوع کردن غذا، می‌توانید از کره مارگارین یا روغن‌های گیاهی به اندازه کافی استفاده کنید. اما بیش از حد مصرف چربی و روغن به غذا اضافه نکنید، زیرا چربی حاوی مقدار زیادی انرژی است.

کره و مارگارین غنی از ویتامین A هستند، اما منابع دیگری مانند سبزیجات نیز برای تامین ویتامین A وجود دارند. همچنین، روغن نباتی و مارگارین منابع غنی ویتامین E هستند. بهتر است تا جایی که ممکن است، از چربی‌های غیراشباع مثل روغن ذرت و روغن زیتون استفاده کنید.حتما به این نکته هم توجه کنید که تغذیه مناسب در هفته 22 بارداری، می‌تواند مستقیما بر روی اضافه وزن شما در دوران حاملگی و بعد از آن تاثیر گذار باشد.

نگران نباشید

در دوران بارداری، رحم فشار زیادی به شکم وارد می‌کند و به همین دلیل ناف بیرون می‌زند اما بعد از تولد جنین به حالت اولیه خود بازمی‌گردد.به‌خاطر اینکه این فشار از درون به بیرون وارد می‌شود، ناف به‌طور عجیبی بیرون می‌آید و در تماس با لباستان احساس ناراحتی ایجاد می‌کند. بنابراین لباس‌های نرم، شل، قابل‌تنفس بپوشید و هیچ‌گاه با شکمتان به چیزی تکیه ندهید.

توصیه‌های مذهبی مخصوص هفته بیست‌ و‌‌‌ دوم

خوب است حدیث کسا و زیارت امام زمان را 40 مرتبه بخوانید و بعد از هر نماز 70 بار استغفارکنید و به مدت 40 روز بعد از نماز صبح دعای عهد را بخوانید.هرروز صبح مقداری خرما بخورید. در رابطه با مزایای خوردن خرما در روایات آمده : “بهترین غذای زن حامله و حتی داروی او خرماست”.

امام علی هم فرمودند : “برای زن باردار هیچ‌چیز بهتر از خرما نیست” امام صادق نیز فرمودند : “به زنان باردار خود در دوره زایمان خرمای برنی بدهید تا فرزندان خود را زیبا سازید” و ” خوردن خرما سبب قوی شدن بدن مادر و جنین می‌شود.”

بایدهای هفته بیست‌ و‌‌‌ دوم بارداری

از آنجایی که دمای بدنتان در دوران بارداری بالاست، هوای اتاق‌خوابتان را خنک نگه‌دارید. برای اینکه بهتر بتوانید بخوابید، هواساز کوچکی در اتاق‌خواب خود قرار دهید.اگر بدنتان نسبت به ادویه‌جات و یا غذاهای شیرین واکنش نشان می‌دهد بهتر است از مصرف آن در وعده شام صرف‌نظر کنید.برای کاهش خروپف‌هایتان هم از مرطوب‌کننده‌های هوا استفاده کنید و برای خواب از چند بالش به‌عنوان تکیه‌گاه استفاده کنید. نوشیدن شیر گرم با عسل هم قبل از خواب می‌تواند به بهبود خوابتان کمک کند.

نبایدهای هفته بیست‌ و‌‌‌ دوم بارداری

توصیه می‌شود از لباس‌های زبر و خشن برای پوشیدن در نواحی چینی پوست استفاده نکنید، زیرا ممکن است باعث به وجود آمدن بیماری‌های پوستی، به‌خصوص اگزما، شود. برای پوشیدن در ناحیه چین‌های پوستی، بهتر است از لباس‌هایی با بافت نرم‌تر مانند کتان استفاده کنید.

همچنین بهتر است از لباس‌های تیره‌رنگ خودداری کنید، زیرا چرک شدن لباس زودتر مشخص می‌شود و تهویه هوا نیز بهتر انجام می‌شود. برای شستشوی لباس‌هایتان نیز از آب آلوده و مواد مشکوک در شستشو استفاده نکنید.

درباره سینه‌بندها، توصیه می‌شود از سینه‌بندهای تنگ که باعث جلوگیری از رشد غدد شیری می‌شود، پرهیز کنید. بهتر است از کرست‌های یکسره‌ای که حالت ارتجاعی دارند و به رشد غدد شیری کمک می‌کنند، استفاده کنید.

بارداری

هفته بیست و یکم بارداری

بارداری

هفته بیستم بارداری

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا