هفته بیستم بارداری

پنج‌شنبه 22 تیر 1402 سلامت
بارداری

هفته بیستم بارداری

کودک شما چگونه تغییر می‌کند؟

وزن جنین در هفته بیستم بارداری به 320 گرم رسیده است. طول بدن جنین 20 هفته نیز از فرق سر تا باسن برابر 16.5 سانتی‌متر و از فرق سر تا پاشنه پا به‌صورت کشیده و صاف حدود 25 سانتی‌متر است.(در بیست هفته اول جنین، طول بدن او را از سر تا باسن محاسبه می‌کنیم. بعداز هفته بیستم بارداری اندازه را از سر تا نوک انگشتان پا محاسبه می‌کنیم. زیرا اگر به عکس جنین 20 هفته‌ای خود نگاه کنید خواهید دید او در تمام نیمه اول بارداری پاهای خود را خمیده کرده و پاهایش در مقابل نیم‌تنه بالایی او قرارگرفته‌اند و به‌سختی می‌توان طول آن‌ها را اندازه گرفت).

یک ماده چرب و سفیدرنگ بنام ورنیکس تمام بدن کودک را می‌پوشاند تا از پوست او در مدت طولانی غوطه‌ور بودن در مایع آمنیوتیک محافظت کند. این پوشش نرم و لیز حرکت کودک در مجرای زایمان را نیز آسان‌تر می‌کند. جنین در هفته 20 بارداری، عمل بلعیدن را بیشتر انجام می‌دهد که یک تمرین خوب برای دستگاه گوارش او است.

او مکونیوم نیز تولید می‌کند که یک ماده چسبنده و سیاه‌رنگ است و مخلوطی از سلول‌های مرده ترشحات دستگاه هاضمه و همچنین مایع آمنیوتیک بلعیده‌شده هست. این ماده در روده‌های او جمع می‌شود و در اولین مدفوع او پس از تولد از بدنش خارج می‌شود (البته بندرت برخی از کودکان این ماده را در رحم یا در طول زایمان دفع می‌کنند).

شما چگونه تغییر می‌کنید؟

در هفته ۲۰ بارداری، می‌توانید با درد و کشیدگی در ناحیه پایین شکم مواجه شوید که این درد می‌تواند تا کشاله ران هم امتداد یابد. همچنین، درد لیگامان به خاطر کشیده شدن ماهیچه‌ها و رباط‌هایی است که از رحم در حال رشد شما حمایت می‌کنند و خطرناک نیست، اما در صورت استمرار یا شدت آن، بهتر است با پزشک خود تماس بگیرید.

در دوران بارداری ممکن است تغییراتی در پوست شما رخ دهد، مانند قرمز شدن کف دست‌های شما و یا لکه‌های تیره رنگ در بعضی قسمت‌های پوست که به کلوآسما یا نقاب حاملگی معروف هستند. این تغییرات معمولا پس از زایمان به سرعت از بین می‌روند. بهتر است از آفتاب خودداری کنید و از محافظت از پوست خود با استفاده از لباس کامل، کلاه، عینک آفتابی و کرم ضدآفتاب استفاده کنید.

در صورت داشتن تیرگی شدید در پوست، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید و از خودسرانه استفاده از کرمهای لک خودداری کنید، زیرا بعضی از آنها حاوی موادی هستند که در دوران بارداری ممنوع هستند.

فعالیت‌های هفته بیستم بارداری

در هفته ۲۰ بارداری، وزن شما حدود ۴.۵ کیلوگرم افزایش پیدا کرده است و احتمالاً هر هفته نیم کیلوگرم وزن اضافه خواهید کرد. بهتر است به مقدار کافی آهن مصرف کنید، زیرا بدن شما بیشتر از همیشه به آهن نیاز دارد تا برای رشد جنین و جفت خون خود تامین شود.

برای مصرف آهن می‌توانید به غذاهایی مانند گوشت قرمز، مرغ، ماهی، تخم‌مرغ، عدس و حبوبات، اسفناج و غلاتی که با آهن غنی‌شده‌اند، روی بیاورید. همچنین، پیشنهاد می‌شود که به کلاس‌های مربوط به زایمان و تولد نوزاد مراجعه کنید تا برای سختی‌های حاملگی و زایمان آماده شوید. در هفته سی و هفتم، رشد کودک شما تقریبا کامل خواهد شد و برای تولد فرزندتان باید آماده‌باشید.

رژیم غذایی

گروه “ب” شامل هشت نوع ویتامین مختلف است که در رژیم غذایی هفته ۲۰ بارداری باید حضور داشته باشند. از این گروه، اسید فولیک به‌عنوان مهم‌ترین ویتامین به جهت جلوگیری از بروز نواقص لوله‌ عصبی در جنین شناخته می‌شود، اما ویتامین‌های دیگر نیز در تامین انرژی و مواد غذایی بدن مفید هستند.

مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین‌های گروه “ب” بهترین روش است. برای مادران گیاه‌خوار، که ذخایر ویتامین B12 در نوزادانشان کم است، توصیه می‌شود که حتماً مواد غذایی حاوی ویتامین “ب” را در رژیم غذایی خود قرار دهند.

ویتامین B12 یا کبالامین، یکی از ویتامین‌های مهم گروه “ب” است که در فراورده‌های حیوانی یافت می‌شود. رژیم غذایی فقیر از این ویتامین ممکن است منجر به کم‌خونی شود، بنابراین توصیه می‌شود که رژیم غذایی شامل مواد غذایی حاوی ویتامین B12 مانند برشتوک‌های آماده صبحانه باشد.

نگران نباشید

ممکن است حس بویایی تیز و تقویت‌شده شما به حالت طبیعی خود بازگردد و یا به همین منوال تا آخر دوران بارداری باقی بماند.در همه خانم‌ها حس بویایی در این دوران خیلی بالا نمی‌رود. اگر حس بویایی شما قوی شده است نگران نباشید. بینی شما دیر یا زود به حس اولیه خود بازمی‌گردد.

توصیه‌های مذهبی هفته بیستم بارداری

هفته بیستم بارداری جزئی از ماه پنجم، یعنی ماه حرکت است. در ابتدای این ماه جنین درون رحم حرکت می‌کند.

توصیه‌شده است سوره مبارک “یس” در هرروز و سوره “واقعه” و سوره “توحید” حداقل 10 مرتبه در شب‌ها قرائت شود.

شنبلیله خام یا پخته بخورید زیرا جنین را گیسو بلند و پر مو می‌کند. برای استخوان‌بندی جنین خوردن هر نوع مربا خصوصا مربای شقاقل تاثیر دارد. مادر در روزهای پنج‌شنبه و جمعه سوره “الفتح” تلاوت کند. همچنین در موقع تکان بچه دست روی شکم بگذارد و صلوات و سوره توحید را تلاوت کنید.

بایدهای هفته بیستم بارداری

بر اساس تحقیقات استرس خیلی بالا می‌تواند باعث زایمان زودرس یا کمبود خون در نوزادان شود. برای محافظت از خود و جنینتان از افراد و شرایط استرس‌آور پرهیز نمایید.
برای کاهش استرس، خواب کافی داشته باشید، خوب غذا بخورید، به‌طور منظم ورزش کنید و وقت کافی را با دوستان و خانواده بگذرانید.

نبایدهای هفته 20 حاملگی

در هفته ۲۰ بارداری، به موارد زیر توجه کنید:

– خونریزی از مهبل: لکه‌های کوچک خون، به‌ویژه پس از نزدیکی در طول ۱۸ هفته اول بارداری، نباید موجب نگرانی شما شود. با این حال، خونریزی شدید در سه ماهه اول به عنوان علامت سقط جنین و در سه ماهه دوم به عنوان علامت مشکلات جفت یا زایمان زودرس ممکن است به وجود آید.

– ترشحات مهبل: اگر ترشحات از مهبل شما به شدت افزایش یافته و به رنگ سبز یا زرد تغییر کرده‌اند، این ممکن است نشانه پارگی زودهنگام لایه‌ها یا گردن رحم باشد. در این صورت، باید به سرعت به پزشک خود مراجعه کنید.

– درد شکمی: اگر دردهای شدید و بی‌وقفه در شکمتان احساس می‌کنید، باید به پزشک خود اطلاع دهید، زیرا این ممکن است نشانه مشکلات جدی باشد.

– تهوع شدید: اگر میزان تهوع شما به حدی زیاد است که نمی‌توانید آن را کنترل کنید، باید به پزشک خود اطلاع دهید.

– سردرد و سرگیجه شدید و تاری دید: این نشانه‌ها می‌توانند به علت دل‌پیچه‌های بارداری یا بیماری‌های غیرمرتبط با بارداری باشند. بنابراین، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

 

بارداری

هفته بیست و دوم بارداری

لیمو

نحوه استفاده از لیمو برای صورت چرب

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا