مدیران ارشد تویوتا با ابراز نگرانی از نقض حریم خصوص در گوگل اندرویداتو، اعلام کردند که این رابط کاربری در محصولات آیندهی تویوتا و لکسوس وجود نخواهد داشت.
مدتی پیش بود که مقامات تویوتا، در واکنش به خواستههای مشتریان، اضافه کردن رابط اندروید اتو در محصولات جدید تویوتا و لکسوس را تأیید کردند. اما روز گذشته، مدیران ارشد این برند ژاپنی با عقبنشینی از وعدهی خود دلیل نبود اندروید اتو در محصولات خود را یادآوری کردند.
رابطهای اندروید اتو و اپل کارپلی، در سیستم اطلاعات و سرگرمی خودروهای مدرن، یک آپشن استاندارد هستند ولی مدتی است که خودروهای ساخت تویوتا و لکسوس از این ویژگی استفاده نمیکنند. بر اساس وعدهی مقامات تویوتا، قرار بر این بود که مدلهای آیندهی این برند با رابط اندرویداتو همراه باشند. مدل ۲۰۱۹ سدان آوالون اولین محصول این برند با رابط اپل کارپلی خواهد بود، اما بهدلیل نقض حریم خصوصی، آوالون جدید و دیگر خودروهای تویوتا همچنان بدون اندروید اتو فروخته خواهند شد.
مارک دیجون، مدیر اجرایی نصب برنامههای کاربردی در تویوتا آوالون گفت:
ما در این شرکت محافظهکارانه عمل میکنیم و باید قبل از انجام یک عمل، از همهی جوانب آن مطمئن شویم. هدف ما محافظت از حریم خصوصی مشتریان است. ما به رویکرد و برنامههای خود قاطعانه باور داریم.
شرکت خودروساز تویوتا جزء معدود برندهایی است که هنوز رابطهای اندروید اتو و اپل کارپلی را در محصولات خود قرار نداده است. اولین بار در سال ۲۰۱۵ بود که مدیران ارشد تویوتا در کنار چند شرکت دیگر، نگرانی خود از ایجاد ارتباط کامل بین سیستم اطلاعات و سرگرمی خودرو با برنامههای توسعهدهندههای دیگر را ابراز کردند. در واقع برخی شرکتها سیستم اطلاعات و سرگرمی انحصاری خود را با اتصالات اندروید و اپل دارند و هنوز حاضر نشدهاند از اندرویداتو که محصول گوگل است، استفاده کنند.
پس از گذشت یک ماه از مخالفت مدیران ارشد تویوتا با نصب اندروید اتو در خودرو، مقالهای مفصل در وبسایت معتبر موتورترند (MotorTrend) با مضمون دسترسیهای بیش از اندازهی اندرویداتو و جمعآوری اطلاعات غیرضروری در مقایسه با اپل کارپلی منتشر شد. بر اساس این مقاله، گوگل اطلاعاتی چون سرعت خودرو، میزان بازوبسته شدن دریچهی گاز، مقدار روغن موتور، درجه حرارت آب، دور موتور و درواقع دامپ کامل OBD2 را با اندرویداتو به دست میآورد. در مقابل اپل فقط به دانستن در حال حرکت بودن خودرو در هنگام استفاده از اپل کارپلی بسنده کرده است.
مقامات گوگل در جوابیهای قابل تعمل، ادعاهای تیم تحریریهی موتورترند را تکذیب کردند:
حریم خصوصی بسیار برای ما مهم است. دادههایی که در مقاله موتورترند اشاره شده است همچون؛ وضعیت دریچهی گاز، مقدار روغن موتور و درجه حرارت آب جمعآوری نمیشوند. کاربران برای تجربهی بهتر، اشتراکگذاری اطلاعات با اندرویداتو را انتخاب میکنند تا سیستم در حالت رانندگی از طریق جیپیاس خودرو، راهیابی دقیقتری ارائه دهد.
همانطور که در جوابیهی گوگل مشخص است ، جمعآوری دادههای مربوط به دور موتور و سرعت خودرو با «راهیابی دقیقتر» توجیه شده است. تأیید بخشی از ادعاهای تیم تحریریهی موتورترند، تصمیم مقامات تویوتا را منطقی نشان داد. سه سال است که از آن روز میگذرد و هنوز مدیران ارشد تویوتا و لکسوس در مورد نقض حریم حصوصی مشتریان در اندرویداتو نگران هستند.
بهنظر میرسد که حداقل اندرویداتو هیچوقت در محصولات این دو برند ژاپنی استفاده نخواهد شد. شاید با توسعهی سیستم اطلاعات و سرگرمی پیشرفتهتر توسط مهندسان تویوتا، نبود این ویژگی برطرف شود.
منبع : زومیت
ارسال دیدگاه