نگاه عمیق به هیوندای نکسو، جادوی هیدروژنی – فناوری

پنج‌شنبه 10 اسفند 1396 فناوری

هیوندای، سرمایه‌گذاری سنگینی بر فناوری خودروهای هيدروژنی داشته است. در ادامه به بررسی نسل دوم خودروی سلول سوختی‌ این شرکت کره‌ای، با نام نکسو می‌پردازیم.

هیوندا در جریان اجلاس خود در نمایشگاه CES ۲۰۱۸ از شاسی‌بلند نکسو (Nexo) رونمایی کرد. این خودرو که توان موردنظر خود را از سلول‌های سوختی تأمین می‌کند، در سال جاری میلادی به بازار عرضه خواهد شد.برای کسانی که دسترسی به ایستگاه‌های هیدروژنی دارند، وسیله نقلیه سلول سوختی فوق‌العاده هیوندای یک نمونه قابل‌توجه در استفاده از تکنولوژی پیشرفته است. همیشه به نظر می‌رسید که خودروهای هیدروژنی متعلق به سال‌ها بعد هستند و جایی بین تکنولوژی آینده و رؤیای خودروهای سبز دارند.خودرویی که روزانه که از فراوان‌ترین عنصر موجود در روز زمین استفاده کرده سپس آن را به الکتریسیته تبدیل می‌کند و خروجی آن تنها آب‌وهوای پاک است برای سال‌ها دست‌نیافتنی به نظر می‌رسید.

Hyundai NEXO

زمان‌بندی برای ارائه موفق خودروهای سلولی سوخت هیدروژن به بازار هنوز هم می‌تواند بسیار بحث‌برانگیز باشد زیرا اولین قدم درفروش خوب این خودروها در دسترس بودن ایستگاه‌های سوخت هیدروژن است؛ که هنوز نیاز به سرمایه‌گذاری بسیار زیادی دارد؛ اما احتمالاً شرایط خوب هیوندای نکسو نظر مثبت خریداران را به خود جلب خواهد کرد. انتظار می‌رود این خودرو فروش خوبی را تجربه کند.در بازار خودروهای سلول سوختی تویوتا میرای حضور دارد که باقیمت بیش از ۶۰ هزار دلاری خود نتوانسته است بیش از ۵۳۰۰ دستگاه در سال ۲۰۱۷ به فروش رساند. خودروی دیگر هوندا fcx clarity است که به‌صورت اجاره در ژاپن، اروپا و آمریکا عرضه می‌شود که رکورد بسیار عجیبی را به نام خود ثبت کرده است و از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۴ فقط ۴۶ دستگاه از آن در آمریکا توسط مشتریان اجاره‌شده است. به همین دلیل هوندا عرضه این مدل را متوقف کرده است. بااین‌حال هیوندا تلاش می‌کند باعرضه یک شاسی‌بلند کامپکت و جذاب بسیاری از خریداران در بازار را تحت تأثیر قرار داده است.

هیوندای نکسو / Hyundai Nexo

هیوندا نکسو نسبت به توسان که اولین خودروی هیدروژنی هیوندا است پیشرفت قابل‌ملاحظه‌ای داشته است. نکسو جایگاه ویژه‌ای در سبد محصولات هیوندا خواهد داشت و جایگزین نمونه‌ی سلول سوختی توسان خواهد شد؛ اما نکته‌ی تمایز این شاسی‌بلند، تجهیز آن به جدید‌ترین قابلیت‌ها و سیستم‌های کمکی راننده‌‌ی هیوندا است. ابعاد این خودرو مشابه هیوندا توسان است اما هیوندا ادعا کرده است که پلتفرم این خودرو با پلتفرم توسان متفاوت بوده و علی‌رغم سبک‌تر بودن فضای بیشتری را برای مخزن هیدروژن و موتور سوخت سلولی فراهم می‌کند.طراحی متفاوت اما جالب نکسو، آن را از مدل قبلی خود متمایز می‎کند.hyundai nexo 2019

این طراحی متفاوت به لطف چرا‎غ‎های جلوی مجزا شبیه به مدل کونا (Kona)، قالپاق‎های بزرگ چند پره‌ای با لاستیک‎‎های باریک و کشیده و دستگیره‎های در کشویی ایجادشده است. چراغ‌های LED عریض و کشیده کمک می‌کند تا تعادل خوبی با جلوپنجره مشبک جلو خودرو برقرار باشد. تنها با یک نگاه می‎توان متوجه تغییر شمایل نکسو شد. درواقع هیوندای در این مدل، زبان طراحی خود را تغییر داده است و به سبک و سیاق امروزی نزدیک‎تر شده است. چراغ‌های باریک و کشیده جلو در کنار چراغ‌های مه شکن بزرگ و جلوپنجره‌ عظیم با زوایای تیز، ظاهری تهاجمی و تا حدودی خشن به نکسو بخشیده است. از طرف دیگر، در بخش انتهایی خودرو با طراحی ساده‌تری روبه‌رو هستیم. در عقب خودرو چراغ‌های مثلثی و زیبای نکسو یک امضای غیرقابل‌پیش‌بینی در تاریکی شب است.هیوندای نکسو / Hyundai Nexo

کابین نکسو نیز از این نظر مدرن و شیک است. حس و حال لوکس بدنه، به درون خودرو هم سرایت کرده است. درون کابین یک نمایشگر دیجیتال بزرگ، صفحه‌نمایش اطلاعاتی-سرگرمی، دکمه‎های فشاری و کنسول مرکزی کشیده، قرارگرفته است که با یک‌تریم فلزی که به‌صورت سرتاسری روی داشبورد قرار دارد، خودنمایی می‌کند. نمایشگر نقاط کور خودرو نیز قسمت عقب و طرفین خودرو را هنگام تغییر خط نمایش می‌دهد. هیوندای اعلام کرده که این سیستم اولین نمونه‌ موجود در این صنعت است که هر ۲ طرف خودرو را برای نمایش نقاط کور، پوشش می‌دهد.

hyundai nexo 2019

تقریباً همه دکمه‌های کنترلی و سرگرمی خودرو در اینجا قرارگرفته است حتی دکمه انتقال قدرت خودرو نیز مانند آخرین نسل پورشه کاین طراحی‌شده است؛ که یک تجربه کاری جدیدی را به کاربران منتقل می‌کند.البته ممکن است این طرح را دوست داشته باشید یا از آن متنفر هستید از شما تقاضا داریم که آن را فقط به‌عنوان یک طرح جدید بپذیرید.اگرچه طراحی کابین دارای زیبایی بصری بیشتری است. همه عناصر به زیبایی در کنار یکدیگر قرارگرفته‌اند. ولی نمی‌توانیم بگوییم که این دکمه‌ها کاربرد قابل قبولی داشته باشند.

hyundai nexo 2019

این خودرو بعد از تلاش‌های بسیار زیاد و تجربه‌های متفاوت هیوندا درزمینهٔ ساخت خودروهای پیل سوختی مانند توسان و همچنین اتوبوس‌های شهری ساخته‌شده است.مسافت قابل پیمایش این خودرو با یک‌بار سوخت‌گیری طبق استاندارد آژانس حفاظت محیط‌زیست آمریکا حدود ۵۹۵ کیلومتر است که ۱۶۰ کیلومتر بیشتر از توسان است. در حالی است که میزان مسافت قابل پیمایش این شاسی‌بلند بر اساس استاندارد‌های اروپا بیش از ۸۰۰ کیلومتر خواهد بود؛ که توسط سه مخزن غیرقابل‌تخریب با حجم کلی ۱۵۶.۶ لیتری هیدروژن قابل‌دستیابی است.

hyundai nexo 2019

سوخت‌گیری کامل این خودرو ظرف ۵ دقیقه انجام می‌گیرد. خودروهای هیدروژنی معمولاً برای استارت و تولید قدرت در هوای سرد با مشکلاتی مواجه هستند. درحالی‌که خودروهای پیل سوختی قدیمی هیوندا در دمایی منفی ۲۰ درجه سانتی‌گراد قابلیت کارکرد خود را از دست می‌دادند. سیستم جدید دارای محدوده عملیاتی بسیار بهتری بوده و در دمای منفی ۳۴ درجه ظرف ۳۰ ثانیه فعال و آماده‌به‌کار است. درحالی‌که گرم شدن کامل سیستم سلول سوختی توسان به ۹۰ ثانیه زمان نیاز داشت.

autonomous car hyundai nexo / خودروی خودران هیوندای نکسو

سرانجام کاتالیزورهای خودرو پیل سوختی توسان دارای عمر مفید ۵ ساله بودند که هیوندا در این مدل عمر مفید آن‌ها را به ده سال افزایش داده است. قدرت موتور القایی نصب‌شده در جلو خودرو کافی است. قدرت نهایی این موتور ۱۶۱ اسب بخار و گشتاور آن به حداکثر ۳۹۴ نیوتن متر می‌رسد. برخلاف وسایل نقلیه دیزلی این گشتاور زیاد باعث می‌شود که این خودرو بزرگراه‌ها را باقدرت و سرعت بپیماید؛ اما شتاب بالایی نداشته باشد. زمان‌ سرعت‌گیری صفرتا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت این مدل به رقم پایین ۹.۲ ثانیه می‌رسد.

لازم به ذکر است که مهندسان تعادل وزنی، آزمایش‌های فرمان پذیری را در این خودروی کلاس کراس‌اوور کوچک به‌خوبی رعایت کرده‌اند. میزان سروصدا و لرزش‌های ناهنجار این خودرو در بزرگراه بسیار کم است. پیشرانه الکتریکی این خودرو بیش‌ازاندازه بی‌صدا است و تنها در سرعت‌های بالا صدای این موتور به‌سختی در داخل کابین شنیده می‌شود.

hyundai nexo 2019

صدای باد در سرعت‌های بالا کمی در کابین شنیده می‌شود. البته این ممکن است به خاطر عدم وجود حفاظ بین محفظه احتراق موتور و اگزوز خودرو باشد. کیفیت رانندگی با تایرهای ۱۹ اینچی بسیار نرم و روان است.مخزن‌های سوخت هیدروژن هیوندای نکسو درست در خط مرکزی خودرو در زیر کف خودرو و در زیر صندوق‌عقب قرارگرفته است. به همین دلیل این خودرو نسبت به دیگر شاسی‌بلند‌های کامپکت که از سوخت سنتی یا گاز استفاده می‌کنند فضای کمتری دارد.هیوندای نکسو تقریباً ۸۵۰ لیتر فضای ذخیره‌سازی بار دارد که نسبت به بسیاری از کراس‌اوور های کامپکت کاهش ۵۰ درصدی را نشان می‌دهد.

هیوندای نکسو / Hyundai Nexo

حتی اگر این مدل فضای کمی داشته باشد در حقیقت نکسو به‌عنوان یک خودروی آینده‌نگرانه شرکت هیوندا شناخته می‌شود و البته برخی از تکنولوژی‌های پیشرفته نیز در آن به‌کاررفته است. یکی از این فناوری‌ها، مانیتور نمایش نقاط کور خودرو است که پشت و طرفین خودرو را هنگام تغییر لاین و مسیر حرکتی نمایش می‌دهد. فناوری نوین دیگر به‌کاررفته در شاسی‌بلند نکسو، سیستم هدایت خودرو بین خطوط است که از سرعت صفرتا ۱۴۵ کیلومتر بر ساعت فعالیت می‌کند. این فناوری هنگام رانندگی در بزرگراه‌ها به کمک نقشه و اطلاعات دریافتی، در کنار کنترل سرعت، به‌صورت خودکار خودرو را در مسیر نگه می‌داد تا شاهد حضور فناوری نیمه‌خودران در شاسی‌بلند جدید هیوندای باشیم. علاوه بر این خودرو به سیستم کروز کنترل سه‌بعدی مجهز بوده که خطوط مسیرها را دنبال کرده و با توجه به ترافیک موجود سرعت خود را تغییر داده و منطبق می‌کند.هرچند که آلارم های صوتی متفاوت این خودرو گاهی آزاردهنده است ولی توانایی نکسو درهشداردادن دوربین‌های ترافیک بزرگراه‌های کره بسیار شگفت‌انگیز بود.این شرکت یک نسخه کاملاً مستقل از این سیستم خودران را در حال آزمایش دارد که قرار است در خودروهای آینده این شرکت به کار گرفته شود.

hyundai nexo 2019

هیوندا با تولید یک خودروی بسیار آرام و بی‌صدا، آلایندگی صفر و همچنین کمک به راننده برای استراحت کردن در مسیرهای کوتاه و خلوت با استفاده از فناوری نیمه خودران، کار بسیار بزرگ و قابل‌ستایشی انجام داده است.

درحالی‌که ایستگاه‌های سوخت‌گیری هیدروژن در سراسر ایلات متحده کم‌وبیش وجود دارد اما نیویورک برنامه‌ای برای ایجاد صدها ایستگاه سوخت‌گیری در سال پیش رو دارد که آن را به یک بازار بسیار بزرگ خودروهای هیدروژنی تبدیل می‌کند. البته گرایش مردم به خودروهای سلول سوختی در لس‌آنجلس یا منطقه خلیج بیشتر از دیگر ایالت‌های امریکا است و اگر ساکنان کالیفرنیا هیوندای نکسو را در گاراژ خانه خود پارک کنند بقیه مردم ایالات‌متحده نیز این کار را انجام خواهند داد.

هیوندای نکسو / Hyundai Nexo

هیوندا هنوز برای این مدل قیمتی را مشخص نکرده است. البته به یاد داشته باشیم که خودروی پیل سوختی توسان فقط از طریق اجاره ماهیانه ۴۹۹ دلار در دسترس است. گمانه‌زنی در خصوص قیمت هیوندای نکسو که از طریق فروش یا اجاره به بازار عرضه می‌شود احتمالاً از همین رقم آغاز می‌شود. هیوندای نکسو واقعاً خودروی شگفت‌انگیز است. باوجود تمام محدودیت‌های که برای این خودرو وجود دارد. هنوز هم این مدل یک پیشرفت فوق‌العاده و تأثیرگذار در صنعت خودروهای سلول سوختی محسوب می‌شود.

هرچند که استفاده جهانی و فراگیر از سوخت هیدروژن شروع نشده یا حتی نزدیک هم نیست ولی نکسو کمک می‌کند تا نشان دهد که این هدف قابل‌دستیابی تر از آن چیزی است که نشان می‌دهد، است.


منبع : زومیت

گلکسی نوت 9 سامسونگ با نمایشگر بدون حاشیه فاش شد - فناوری

مهندسی بی‌نهایت: برخورددهنده هادرونی بزرگ - فناوری

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا