نگاه عمیق به تویوتا کمری ۲۰۱۸

سه‌شنبه 28 فروردین 1397 فناوری

 

نسخه‌ی ۲۰۱۸ تویوتا کمری با داشتن تهاجمی‌ترین طراحی تاریخ این مدل، نماینده‌ی انقلاب تویوتا در نصب سیستم‌های ایمنی و کمکی به‌صورت استاندارد در یک سدان خانوادگی است.

تویوتا کمری (Camry) یکی از پرطرفدارترین خودروهای سدان سایز متوسط بوده که تا به‌امروز هشت نسل از آن در بازارجهانی عرضه شده است. کمری ابتدا سدان کامپکت بود (۱۹۸۲ تا ۱۹۸۸) اما مدتی بعد در کلاس سدان‌های سایز متوسط (۱۹۹۱ تا به‌امروز) تولید شد. تویوتا کمری پس از مدل کورولا، دومین خودروی معروف این برند ژاپنی در سطح جهانی است.

کمری؛ تاج ژاپنی تویوتا

Toyota Camry / تویوتا کمری

«کمری» برگرفته از واژه‌ی ژاپنی کاموری (Kanmuri) به‌معنی «تاج» است. مقامات تویوتا از مدت‌ها پیش خودروهای پرچمدار این برند را با اشاره به «تاج و کمال» نام‌گذاری کرده‌اند. این مدل‌ها با کرون (Crown) محصول سال ۱۹۵۵ شروع شد و با مدل‌هایی با نام‌های لاتین کورونا (Corona) و کورولا (Corolla) به‌معنی «تاج» و «تاج کوچک» در سال‌های ۱۹۵۷ و ۱۹۶۶ ادامه یافت.

Toyota Camry / تویوتا کمری

برخلاف مدل‌های دیگر تویوتا که نام آن‌ها با معنی تاج، ریشه‌ی خارجی دارد، کمری کاملاً بر اساس ریشه‌ی ژاپنی شکل گرفته است. مدل کمری اولین بار در سال ۱۹۷۹ تا ۱۹۸۲ به‌عنوان تیپ ویژه‌ی تویوتا سلیکا در بازار ژاپن متولد شد. پس از سلیکا، کمری در قالب یک مدل مستقل در سال ۱۹۸۲ با کد V10 رونمایی شد تا اولین نسل رسمی از کمری کامپکت و ویستا باشد. پس از چند عرضه نسل مختلف از کمری کامپکت، سرانجام در سال ۱۹۹۱ کمری به کلاس سدان‌های سایز متوسط که وارد شد. نسل فعلی کمری همچنان یک سدان سایز متوسط است که در سال ۲۰۱۷ رونمایی شد.

تویوتا کمری / Toyota Camry

مدل ۲۰۱۸ کمری با طراحی جذاب‌تر، قدرت بیشتر، کابین جادارتر، ایمنی بیشتر و مصرف کمتر همچنان یکی از پرفروش‌ترین سدان‌های بازار جهانی خواهد بود. مسلماً طراحی مدل جدید مخالفان و موافقان زیادی دارد ولی مانع فروش فوق‌العاده‌ی ماهانه‌ی آن در سطح جهان نمی‌شود. شاید بتوان گفت که بزرگ‌ترین مشکل کمری نبود اتصالات اپل کارپلی و اندروید اتو است که بر اساس گفته‌های مدیران ارشد تویوتا، مدل ۲۰۱۹ کمری این رابط‌ها را هم درکنار سیستم اطلاعات و سرگرمی خواهد داشت.

طراحی خارجی و بدنه؛ سدان خانوادگی با ظاهر اسپرت و تهاجمی

Toyota Camry 2018 / تویوتا کمری


مدل‌های چندسال اخیر کمری اصلاً با طراحی محافظه‌کارانه همراه نبودند. درواقع تیم طراحی تویوتا بدون توجه به هدف اصلی کمری؛ یک سدان جادار خانوادگی، تهاجمی‌ترین ظاهر ممکن را به این خودرو داده‌اند. همانطور که از آمار فروش کمری مشخص است، ظاهر تهاجمی و اسپرت، مانع فروش آن نشده است. کمری ۲۰۱۸ به‌خصوص در تیپ XSE کاملاً هیجان‌انگیز و اسپرت است. البته تیپ‌های مختلف کمری با طراحی‌خای متفاوت نمای جلو و عقب همراه شده‌اند تا مشتریان گزینه‌های بیشتری برای انتخاب داشته باشند.

صحبت در مورد زیبایی خودرو کاملاً سلیقه‌ای است به همین دلیل کارشناسان مختلف نظرات متفاوتی در مورد کمری دارند. جدا از بحث زیباشناسی، خطوط ملایم بدنه و سقف در کنار پنجره‌های بزرگ‌تر از نکات مثبت طراحی کمری جدید هستند.

طراحی داخلی و کابین؛‌ متریال باکیفیت و فضای جادار

Toyota Camry 2018 / تویوتا کمری


به‌طور کلی کابین کمری زیبا و خوش‌ساخت است و متریال استفاده شده در این بخش، توجیه‌کننده‌ی قیمت تمام شده‌ی این سدان ژاپنی است. درواقع کمری نه کابین لوکسی دارد و نه کابینی بی‌کیفیت؛ روکش‌های چرمی صندلی‌ها، پلاستیک‌های کارشده در بخش‌های مختلف و ترکیب تزئینات با رنگ براق همه در حد ایده‌آل هستند. برای قضاوت نهایی در مورد کابین کمری، باید جادار بودن آن را بررسی کرد. کمری در کلاس سدان‌های سایز متوسط یکی از جادارترین کابین‌های خوش‌ساخت را دارد. در حقیقت بهتر است بگوییم که کمری پس از رقیب همیشگی خود هوندا آکورد، جادارترین کابین را در این کلاس از خودروها دارد. به‌خصوص فضای سرنشینان عقب که کاملاً جوابگوی تیپ‌های مختلف بدنی با طول اندام‌ها بلند است. تیم مهندسی تویوتا فضای بیشتر سرنشینان عقب را در کنار ارتفاع کمتر خودرو و البته ارتفاع کمتر صندلی‌ها به دست‌ آورده است. به بیانی ساده‌تر، شاید سوار و پیاده شدن به کمری جدید برای برخی افراد مشکل‌تر شده باشد.

 مشخصات فنی و فرمان‌پذیری؛ دو پیشرانه‌ی پرقدرت

Toyota Camry / تویوتا کمری


مدل ۲۰۱۸ تویوتا کمری با دو پیشرانه‌ی ۶ سیلندر V شکل ۳.۵ لیتری با قدرت ۳۰۱ اسب بخار و ۴ سیلندر ۲.۵ لیتری با قدرت‌های  ۲۰۸ و ۲۰۳ اسب بخار در تیپ‌های مختلف، عرضه می‌شود. کمری با پیشرانه‌ی ۲.۵ لیتری جدید، علاوه بر مصرف سوخت بسیار مناسب، هنوز هم از مدل‌های پایه‌ی هیوندای سوناتا، هوندا آکورد، نیسان آلتیما و شورولت مالیبو قدرت بیشتری تولید می‌کند. برای رسیدن به نهایت قدرت پیشرانه‌ی ۲.۵ لیتری و تنفس طبیعی کمری باید دور موتور را بالا برد. از طرفی، با وجود گیربکس ۸ سرعته‌ی اتوماتیک که جهت تعویض دنده‌ با شرایط مصرف سوخت مناسب تنظیم شده است و اجازه‌ی رسیدن به دورموتور بالا قبل از تعویض دنده را نمی‌دهد، آزاد کردن تمام پتانسیل پیشرانه در حالت عادی غیرممکن است. برای لذت بیشتر از این پیشرانه و بالا بردن دورموتور، حالت رانندگی اسپرت تعبیه شده است تا فاصله‌ی تعویض دنده‌ها بیشتر باشد.

کمری ۲۰۱۸ از پلتفرم جدید استفاده می‌کند که در کنار مقاومت بیشتر و سیستم تعلیق جدید، فرمان‌پذیری بهبود پیدا کند. به‌طور کلی فرمان‌پذیری کمری و عملکرد ترمزها نسبت به مدل سال گذشته پیشرفت قابل توجهی داشته است اما همچنان در سطح پایین‌تر مدل‌هایی مانند مزدا 6 و هوندا آکورد قرار می‌گیرد.

تجهیزات رفاهی و ایمنی؛‌ رابط کاربری قدیمی در کنار ایمنی کم‌نظیر

تویوتا کمری / Toyota Camry


سیستم اطلاعات و سرگرمی انتیون (Entune) تویوتا به‌روزرسانی شده است اما هنوز هم ظاهر و عملکرد آن چندان مدرن به‌نظر نمی‌رسد. علاوه بر این نبود اتصالات اندروید اتو و اپل کارپلی در مدل ۲۰۱۸ کمی توی ذوق می‌زند. از دیگر تجهیزات رفاهی کمری می‌توان به شارژ بی‌سیم تلفن همراه، نمایش اطلاعات فنی روی شیشه (HUD) و چند درگاه USB اشاره کرد. تیم مهندسی تویوتا در بخش ایمنی و سیستم‌های کمک‌راننده سنگ تمام گذاشته است. تمام مدل‌ها و تیپ‌های کمری بدون توجه به قیمت، به پکیج ایمنی تویوتا سیفتی سنس (Toyota Safety Sense) مجهز هستند. این پکیج سیستم‌های ترمز اضطراری خودکار، کروز کنترل، هشدار انحراف مسیر و تغییر وضعیت نوربالا و پایین چراغ‌های جلو را شامل می‌شود. تیپ‌ XSE به سیستم‌های دیگر مانند هشدار نقطه کور و وجود خودرو در عقب و سنسورهای کمکی پارک نیز مجهز است. کامل کننده‌ی سیستم‌های کمکی استاندارد کمری، آپشن دوربین ۳۶۰ درجه است.

پس از توجه ویژه‌ی مقامات تویوتا به ایمنی خودرو و قرار دادن سیستم‌های کمکی به‌صورت استاندارد در مدل‌های مختلف، دیگر شرکت‌های خودروسازی نیز از این اقدام پیروی کردند. برای مثال سیستم کوپایلوت 360 فورد به‌صورت استاندارد روی تمامی مدل‌های این برند نصب خواهد شد. نسل جدید نیسان آلتیما نیز به‌صورت استاندارد به ترمز اضطراری خودکار، سیستم هشدار دهنده‌ی برخورد از روبرو و سیستم هوشمند جلوگیری از به‌خواب‌ رفتن مجهز خواهد شد. بدون شک باید به نقش مهم تویوتا در ایجاد این حرکت تازه که منجر به ایمنی بیشتر برای راننده، سرنشینان و عابرین پیاده می‌شود اشاره کرد.

مصرف سوخت؛ قدرت بالا به همراه مصرف پایین و مدل هیبرید

تویوتا کمری 2018 / toyota camry 2018


همانطور که پیش‌تر ذکر شد، با اینکه پیشرانه‌ی جدید ۲.۵ لیتری کمری، قدرتمندترین نوع موجود در مدل‌های پایه‌ی کلاس سدان‌های سایز متوسط است، اما مصرف آن در محدوده‌ی بسیار مناسبی قرار دارد. کمری ۲۰۱۸ در هر ۱۰۰ کیلومتر شهر، بزرگراه و ترکیبی به‌ترتیب ۸.۴،‌ ۶ و ۷.۳ لیتر بنزین می‌سوزاند. برای مقایسه، هوندا آکورد در هر ۱۰۰ کیلومتر جاده‌های ترکیبی شهر و بزرگراه،‌ ۷.۱ لیتر و در بزرگراه ۶.۱ لیتر سوخت مصرف می‌کند. علاوه بر این بک بنزین کمری، بیش از ۶۰ لیتر گنجایش دارد که به راحتی مسافتی حدود ۸۰۰ کیلومتر را دوام می‌آورد.

اما اگر اولویت اول خریدار، مصرف سوخت پایین باشد، گزینه‌ی اول پیشنهادی تیم مهندسی تویوتا، مدل هیبرید کمری با مصرف سوخت ترکیبی ۴.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است. نکته‌ی مهم در مورد مدل هیبرید کمری، انحصاری نبودن آن به یک تیپ گران‌قیمت است. در حقیقت مدل پایه‌ی LE کمری نیز به‌صورت هیبرید در دسترس است تا خریدار بهترین تجربه‌ی ممکن را با تویوتا داشته باشد.

قیمت و آپشن‌ها در تیپ‌های مختلف؛ محدوده‌ی خاکستری کمری

تویوتا کمری 2018 / toyota camry 2018


کمری بنزینی در هفت تیپ و مدل هیبرید در سه تیپ مختلف عرضه می‌شود. تیپ پایه L کمری با پیشرانه‌ی ۲.۵ لیتری و قیمت ۲۳ هزار و ۴۹۵ دلار فروخته می‌شود که ارزان‌ترین سدان سایز متوسط بازار نیست. تیپ بعدی LE با قیمت ۲۴ هزار دلار و سیستم‌های ایمنی استاندرد است که در بسیاری از خودروهای فعلی بازار جهانی وجود ندارند. دیگر تیپ‌های کمری SE، XLE، SXE، XLE V6 و XSE V6 با قیمت‌های ۲۵ هزار و ۲۰۰ دلار تا ۳۴ هزار و ۹۵۰ دلار هستند.

تیپ‌های مدل هیبرید کمری شامل LE، SE و LXE با قیمت‌های به‌ترتیب ۲۷ هزار و ۸۰۰ دلار، ۲۹ هزار و ۵۰۰ دلار و ۳۲ هزار و ۲۵۰ دلار هستند. البته با انتخاب برخی آپشن‌های دیگر مانند سیستم صوتی حرفه‌ای و تودوزی‌های سفارشی کابین، قیمت نهایی بالاتر از ۳۵ هزار دلار هم می‌رسد.

کلام آخر

Toyota Camry 2018 / تویوتا کمری

کمری جدید داستان همیشگی تویوتا، یعنی یک سدان جادار، پرقدرت، زیبا، قابل اعتماد، خوش ساخت و با قیمت مناسب است که در مدل ۲۰۱۸ با سیستم‌های ایمنی و رفاهی استاندارد بیشتر همراه شده است. با این‌حال سدان سایز متوسط تویوتا بدون نقص نیست. درواقع اگر به‌دنبال کامل‌ترین خودروی این کلاس باشیم و قضاوت در مورد ظاهر خودروها را به خریدار واگذار کنیم، باید هوندا آکورد را بهترین گزینه‌ی ممکن بدانیم. اما همانطور که تجربه‌ی دهه‌ی گذشته نشان داده است، هیچ‌چیز مانع فروش فوق‌العاده‌ی کمری در بازار جهانی نمی‌شود.

منبع : زومیت

معرفی نوکیا ایکس احتمالا در ۲۷ آوریل

دولت آلمان از توسعه‌ی خودروهای برقی و خودران حمایت می‌کند

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا