نحوه پرورش و کاشت گل کوکب در آپارتمان

یکشنبه 24 دی 1396 خانه داری
نحوه پرورش و کاشت گل کوکب در آپارتمان

نحوه پرورش و کاشت گل کوکب در آپارتمان

گل کوکب از طریق کاشت بذر، قلمه و تقسیم غدد ریشه تکثیر میشود. بهترین زمان برای کاشت گل کوکب اواسط خرداد است و اواخر تابستان تا پاییز، گلها شکوفا میشوند. برای آشنایی با شرایط نگهداری و کاشت گل کوکب با ستاره همراه باشید.
گل کوکب از گیاهانی است که کاشت و نگهداری آن در گلدان همانند کاشت گل نرگس، کاشت شبو، کاشت گل مریم و برخی دیگر از گلها بسیار ساده می باشد و فضایی زیبا و باطراوت را به محیط زندگی شما هدیه میدهد. این گل دارای انواع گوناگونی است و در رنگ و اندازه های مختلف در طبیعت یافت میشود. امروزه در باغبانی حرفه ای گلهای کوکب بسیار درشتتر از حد معمول پرورش داده میشود.

نحوه نگهداری و کاشت گل کوکب در آپارتمان

گل کوکب را به راحتی میتوانید در گلدانی کوچک و درمحیط آپارتمان خود پرورش دهید. تکثیر گل کوکب هم از طریق کاشت بذر، از طریق قلمه و هم از طریق کاشت غدد ریشه که در اصطلاح عموم پیاز کوکب نامیده میشود، قابل انجام است. مراحل کاشت گل کوکب در گلدان به شرح زیر میباشد:
  • کاشت گل کوکب از طریق غده

برای کاشت گل کوکب از طریق غدد ریشه گیاه، ابتدا غده‌ها را با چاقوی تیز، از گیاه مادر جدا کنید.

غده ها را در عمق 15 سانتی متری در خاک مناسب بکارید و به طور مرتب به  آن ها آب دهید. توجه داشته باشید که خاک گلدان همواره مرطوب باشد.

برای نگهداری غده های گل کوکب، به مدت 2 هفته بعد از اولین سرما آنها را در خاک حفر کنید، سپس از خاک بیرون آورده، به آرامی بشویید و اجازه دهید برای یک روز در هوای آزاد خشک قرار گیرد. سپس پیازها را در یک کاغذ یا روزنامه بپیچانید و در مکان خشک و خنک مانند زیر پله‌ها قرار دهید.توجه داشته باشید، هیچ وقت غده ها را در کیسه های پلاستیکی قرار ندهید زیرا باعث فاسد شدن پیاز گل میشود. در طول زمستان غده ها را بررسی کنید تا دچار چروکیدگی و پوسیدگی نشوند.

کاشت پیاز گل کوکب

  • کاشت گل کوکب از طریق بذر

برای کاشت این گل ازطریق بذر لازم است بدانید ممکن است رنگ گلی که که به دست می آید شبیه گل والد نباشد. بنابراین توصیه میکنیم، برای اطمینان بیشتر دانه ها را از مراکز خرید محصولات باغبانی معتبر تهیه کنید.

بذر گیاه را به آرامی در در لایه سطحی خاک بکارید و کمی فشار دهید.

سپس گلدان را به طور کامل آبیاری نموده و مراقب باشید تا زمان جوانه زدن گل، سطح خاک همواره مرطوب نگه داشته شود.

هنگام ابیاری دقت کنید بذرها جا به جا نشوند.

جوانه زنی گل کوکب از هنگام کاشت، 7 تا 10 روز طول می کشد.

زمانی که طول جوانه های گل به میزان 8 سانتی متر رسید، جوانه ها را به آرامی از خاک خارج نموده و یک گلدان بزرگتر منتقل کنید. مراقب باشد ریشه های نازک گیاه آسیب نبیند.

اگر می خواهید انواعی از کوکب که ارتفاع آنها تا 90 سانتی متر می رسد را در گلدان بکارید باید برای آن ها داربست یا یک پایه تهیه کنید. همچنین لازم به ذکر است، اگر در منطقه ای زندگی می کنید که شب های سردی دارد، باید در طول شب گلدان را به داخل خانه بیاورید.

جوانه گل کوکب

  • کاشت گل کوکب از طریق قلمه زدن

قلمه زدن روش ديگر ازدياد این گل زیبا می باشد. براي اين منظور از اوائل زمستان تا اواسط اسفند ماه غده ها را در گلدان و در بستر ماسه بکارید.

پس از اينکه ساقه ها ظاهر و به ارتفاع سه تا پنج سانتيمتر رسيدند ، آنها را به اضافه مقدار کمی از غده با چاقوي تيزي جدا کنید.

برای ریشه دار شدن سریعتر و راحتتر گیاه، انتهاي بريده شده قلمه را، با هورمون‌ها یا پودر ريشه زایی مخلوط نمایید.

قلمه را در عمق 1 تا 2 سانتيمتر درماسه نرم که قبلا براي قلمه آماده شده کاشته و گلدان را در محل گرمی قرار دهید.

توصیه میکنیم، محل بريدگی در روی غده را با خاک ذغال نرم بپوشانید تا از ورود بیماری و آفت به گیاه پیشگیری شود.

پس از سه تا چهار هفته قلمه ها داراي ريشه شده و ميتوانید آنها را به محل اصلي در باغچه و یا گلدان بزرگتر منتقل کنید.

گل کوکب

شرایط نگهداری گل کوکب

خاک: مخلوطی از خاک باغچه با ورمی کمپوست و یا خاک نرم و شنی با حاصلخیزی و نفوذپذیری بالا برای کاشت گل کوکب مناسب است.

نور: گل کوکب به نور فراوان خورشید نیازمند است. برای کاشت گل کوکب در گلدان و در آپارتمان، لازم است گیاه را در محلی که دارای نور کافی است مانند پشت پنجره جنوبی یا در بالکن نورگیر قرار دهید.

آبیاری: نیاز آبی این گل بالا است و کمبود آب و رطوبت درتابستان از غنچه کردن مجدد آن جلوگیری خواهد کرد. به طور کلی خاک گلدان باید همیشه مرطوب نگه داشته شود ولی نباید خیس و غرقاب شود.

دما: پیاز کوکب می ‌تواند تا دمای ۱۲- درجه‌ سانتی ‌گراد را تحمل کند. بهترین دما برای رشد گیاه 18 تا 22 درجه سانتی گراد است.

کوددهی: توصیه میشود در زمان کاشت، مقداری کود پوسیده دامی در زیر غده ها بریزید. همچنین استفاده از کود کم ازت یک بار در ماه مناسب است(کود مایع نباشد) . کود دهی بیش از اندازه و استفاده از کودهای با مقادیر زیاد ازت برای گل کوکب مضر است.

آفات و بیماری ها : مهمترین آفات این گل، حلزون، شته، عنکبوت و سوسک است. کپک پودری نیز در پاییز شایع است.

منابع: کتاب باغبانی و گلکاری در خانه و آپارتمان، سایت جامع گل و گیاه
ترفندهای تمیزکردن لوازم برقی آشپزخانه

ترفندهای تمیزکردن لوازم برقی آشپزخانه

مبلمان اتاق نشیمن

اصول چیدمان وسایل اتاق نشیمن (3)

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا