میوه‌های سالمی که باید در فصل پاییز بخورید

پنج‌شنبه 14 اردیبهشت 1402 سلامت

میوه‌های سالمی که باید در فصل پاییز بخورید

در فصل پاییز، غذاهای فصلی مختلفی را می‌توانید در رستوران‌ها و میوه فروشی‌ها پیدا کنید. اما به عنوان یک تغذیه‌شناس، توصیه می‌کنم که به یادگیری غذاهای فصلی و امتحان آن‌ها تشویق کنید، به جای اینکه تنها به یک نوع غذای فصلی محدود شوید.

اهميت خوردن غذاهاي هر فصل در همان فصل مربوطه

اين روزها تقريبا همه محصولات در همه فصول سال موجودند با اينكه قيمت آنها ممكن است به شدت بسته به مسافتي كه بايد طي كند تا به فروشگاه محلي آن محصول برسد، تفاوت داشته باشد. محصولات فصلي، قطعا به دليل اين كه مربوط به همان فصل هستند و مسافت زيادي براي حمل آنها طي نشده است، ارزان تر هستند. اولا، مزه و طعم آنها بهتر است. اگر ميوه اي تازه در فصل اش چيده شده باشد، مزه آن شگفت انگيز است. آيا در فصل تابستان، بلافاصله بعد از خوردن انگور، خوردن گوجه فرنگي را امتحان كرده ايد؟ طعم آن باوركردني نيست! به خاطر طعم فوق العاده آنها، بهتر است كه غذاهاي فصلي بخوريد.

مواد مغذی میوه‌ها و سبزی‌های فصلی با بالاترین سطح خود همراه است. با گذشت زمان، این مواد مغذی به تدریج از بین می‌روند. هر چه میوه یا سبزی بیشتری فاصله طی کند و زمان بیشتری از برداشت آن گذشته باشد، مواد مغذی بیشتری را از دست می‌دهد. علاوه بر این، قرارگیری در معرض حرارت، نور آفتاب و هوا نیز باعث کاهش بیشتر مواد مغذی آن می‌شود. برای مثال، ممکن است در فصل زمستان آلبالو بخرید، اما آلبالوهای رشد یافته در نیمکره دیگر نسبت به آلبالوهای خریداری شده در تابستان، خوشمزه و مغذی کمتری داشته باشند.

علاوه بر اين، قيمت آنها به طور باور نكردني در زمستان بالا مي باشد! بهتر است تا هر ميوه را در فصل خودش مصرف كنيد، در اينجا برخي از سالم ترين و خوشمزه ترين مواد غذايي يا ميوه هاي پاييزي كه در اين فصل مي توانيد امتحان كنيد ارائه شده است.

اهميت خوردن غذاهاي هر فصل در همان فصل مربوطه

اهميت خوردن غذاهاي هر فصل در همان فصل مربوطه

  • كدو تنبل

البته بحث در مورد اين ميوه را بايد با پاييزي بودن آن شروع كنیم. با اينكه مصرف برخي از خوراكي هاي داراي طعم كدو تنبل براي اين فصل جالب هستند، مانند نوعي شير، بيسكوئيت و خوراكي هاي ديگر، اما اين گزينه ها به اندازه خوردن خود كدو تنبل سالم نيستند. بله، خود كدو تنبل قابل خوردن است، و كدو تنبل نارنجي، فقط براي پر كردن كلوچه، يا براي ساختن كله اي فانتزي براي مراسم هالووين و قراردادن شمع در داخل آن به عنوان فانوس (معروف به جك فانوسي)  به كار نمي روند.

رنگ نارنجي كدو تنبل نشان دهنده وجود بتا كارتن بالا است كه نوعي از ويتامين آ گياهي است كه براي قوه بينائي و سلامت پوست ضروري مي باشد. كدو تنبل داراي كالري كم براي هر فنجان كدو مي باشد اما پتاسيم، فيبر و ويتامين ث بالايي دارد. ويتامين ث و آ در كدو حلوائي مي تواند به سالم نگه داشتن ما در برابر تب فصلي كه در فصل پاييز شروع مي شود كمك كند. آنتي اكسيدان هاي كدو تنبل در كمك به كنترل قند خون و فشار خون، به طور ويژه قوي و اثر گذار هستند.

اگر مي خواهيد بيش از يك كدو تنبل بخوريد – يك كدو تنبل كامل و تازه در اين فصل خريداري كنيد تا بيشترين سود را از آن ببريد. اگر كدو تنبل كنسرو شده مي خريد مطمئن شويد كه مواد تشكيل دهنده آن فقط خود كدو تنبل، بدون قند افزوده يا مواد نگهدارنده است. زمانيكه كدو تنبل را براي خريد انتخاب مي كنيد، مي توانيد آن را به سوپ يا خوراك هاي گوشت دار اضافه كنيد يا آن را به صورت پخته مصرف كنيد.

كدو تنبل

كدو تنبل

  • سيب

با اينكه سيب در كل سال در بازار وجود دارد اما آنها به عنوان ميوه پاييزي در نظر گرفته مي شوند و معمولا مصرف آن در اين فصل توصيه مي شود. همچنين، چه كسي دوست ندارد تا يك پاي سيب خوشمزه در فصل پاييز بخورد؟
ممكن است اين ضرب المثل قديمي انگليسي را شنيده باشيد كه «خوردن سيب در روز شما را از رفتن نزد دكتر بي نياز مي كند» و اين گفته واقعا صحيح است. سيب ها داراي فيبر و آنتي اكسيدان هاي بسيار بالا هستند. مشخص شده است كه سيب براي جلوگيري يا كنترل چند بيماري، از سرطان، تا ديابت و بيماري قلبي، مفيد است. راز همه اين فوايد براي سلامتي در چند آنتي اكسيداني مي باشد كه در سيب وجود دارد مانند كرستين، كاتكين و فلاونوئيدها.

سيب مي تواند به روش هاي مختلفي خورده شود اما بيشتر براي زماني كه بيرون هستيد يك خوراكي عالي قابل حمل است. مي توانيد سيب قطعه قطعه شده را به سالاد براي شيرين كردن آن اضافه كنيد يا آن را با سس تند تركيب كنيد تا طعم شيرين و خوشمزه اي به دست آوريد. انواع مختلف سيب را نيز بخوريد زيرا هر نوع سيي داراي خواص مغذي متفاوتي است.

سيب

سيب

  • انار

فوايد مغذي انار به دليل وجود آنتي اكسيدان هاي قوي در آن، به نام پونيكالاجين و اسيد پونيكيك است كه قوي تر از آنتي اكسيدان هاي يافت شده در چاي سبز يا قرمز است. اين آنتي اكسيدان ها، شديدا ضد التهاب هستند و مي توانند به جلوگيري از انواع بيماري ها مانند سرطان تا آلزايمر كمك كنند.

اگر مي خواهيد تا انار را به رژيم غذايي تان اضافه كنيد، بهترين راه، خوردن دانه هاي خام انار است. برخي از ميوه فروشي ها، فقط دانه انار مي فروشند كه از انار خارج شده است. اگر انار كامل خريديد، از وجود دستمال كاغذي كافي در كنار خود مطمئن شويد زيرا عصاره آن، رنگ بسياري قوي دارد. علاوه بر خوردن خود انار، مي توانيد دانه هاي انار را به سالاد اضافه كنيد تا رنگ قرمز قشنگي ايجاد كند. با اينكه آب انار هم حاوي آنتي اكسيدان است، اما انواع تجاري آن داراي قند بسيار بالا است و در نتيجه بايد به طور متعادل مصرف گردد.

انار

انار

  • هويج وحشي (شقاقل)

شقاقل، از سبزيجات ريشه اي سفيد رنگ است كه شبيه هويج مي باشد. اين نوع هويج به دليل سالم بودن و داشتن بافت متراكم، مي تواند همانند هويج مصرف شود.
شقاقل ها داراي كالري كمي مي باشند اما به ازاي هر فنجان از آن ها، شش گرم فيبر وجود دارد كه نشان دهنده فيبر بسيار بالاي آنها است. فيبر، استثنائا براي هضم غذا، كاهش كلسترول و حفظ وزن مفيد مي باشد. شقاقل ها نيز حاوي مواد معدني به دست آمده از خاك هستند كه شامل پتاسيم، منيزيم، روي و آهن است. مواد معدني، باعث ايجاد فوايد بسيار زياد براي سلامتي شما مي شود. آنها همچنين سرشار ار فولات هستند، ويتاميني كه احتمال كمتر ابتلا به بيماري ها و نقص هاي مادرزادي را نشان داده است.

اگر مي خواهيد تا شقاقل تازه را به رژيم غذايي تان اضافه كنيد، قبل از خوردن آن بايستي آن را پوست كرده و سر آن را همانند هويج ببريد. آنها مي توانند به سوپ و خورشت اضافه شوند يا به صورت پخته شده، بخار پز يا جوشانده مصرف شوند. همچنين مي توانند جوشانده شده و مانند پوره سيب زميني به صورت پوره در آيند.

هويج وحشي

هويج وحشي

  • زغال اخته

زغال اخته هم به اندازه كدو تنبل در فصل پاييز محبوبيت دارد، زيرا سس زغال اخته، يكي از غذاهاي اصلي در روز شكرگزاري مي باشد. تنها مشكلي كه در مورد زغال اخته وجود دارد، اين است كه فوق العاده ترش مزه است و احتمالا اكثر افراد نمي توانند طعم طبيعي آنها را تحمل كنند. البته، خوشبختانه، راه هاي سالم زيادي براي افزودن زغال اخته به رژيم غذايي تان در پاييز وجود دارد كه مي توانيد از طعم آن لذت ببريد.

اين ميوه مغذي قوي، سرشار از آنتي اكسيدان مي باشد. زغال اخته فوايدي براي درمان برخي از بيماري ها مثلا براي كم كردن خطر سرطان، كاهش فشار خون و بهبود عملكرد سيستم ايمني دارد. زغال اخته نيز اغلب به دليل فوايدش در پيشگيري عفونت هاي مجاري ادراري و حفظ سلامت كليه ها، مورد بررسي و مطالعه قرار گرفته است.

زغال اخته به صورت خشك شده بسيار خوشمزه است، و خشك كردن آنها باعث شيرين شدن آنها مانند كشمش مي شود. زغال اخته خشك شده مي تواند به غلات يا به غذاهاي پخته اضافه شود اما مي توانيد همراه با آن شكر هم اضافه كنيد تا كالري زيادي به غذاي شما بدهد. همين قضيه براي آب زغال اخته وجود دارد كه معمولا با آب ميوه هاي ديگر مخلوط مي شود تا طعم شيريني به خود گيرد.

زغال اخته

زغال اخته

  • كدو زرد و سبز

اين نوع كدو، از ميوه هاي زمستاني مورد علاقه بیشتر افراد است. ظاهر آن دراز است و رنگ سبز مايل به زرد دارد. بعد از كباب كردن، شيرين مي شود و طعمي شبيه ذرت خوشمزه تابستاني به خود مي گيرد. مي تواند به تنهايي يا تركيب شده با انواع چاشني ها خورده شود.
داراي فيبر بالا به مقدار شش گرم در هر فنجان است. بيشتر فيبر آن در پوست آن يافت مي شود كه بعد از پختن هم قابل خوردن است، پس پوست آن را دور نياندازيد زيرا مي توانيد همه چيز آن را بخوريد. رنگ زرد آن نشان دهنده اين است كه حاوي ويتامين آ و ث است كه اين دو ويتامين براي كمك به سيستم ايمني بدن مفيد اند. همچنين سرشار از مواد معدني مانند آهن، كلسيم و پتاسيم است.

اين ميوه داراي پوست نازكي است كه اين موضوع، پختن آن را نسبت به انواع ديگر كدو راحت تر مي كند. مي تواند به قطعات كوچك خرد شود و در خوراك استفاده شود يا در روغن با كمي دارچين سرخ شود تا شيرين شود يا مي تواند همانند انواع ديگر كدوها، كباب و پخته شود. طعم آن نيز به اندازه كافي ملايم است به طوري كه مي تواند با جوجه يا گوشت هاي ترش ديگر تركيب شود تا مخلوط شور و شيرين خوشمزه اي ايجاد كند.

كدو زرد و سبز

كدو زرد و سبز

  • كدوي اسپاگتي

كدو اسپاگتي، در سال هاي اخير بسيار معروف شده است زيرا برخلاف اسپاگتي داراي كربوهيدرات كمتري است. بعد از پخته شده، گوشت كدو به رشته هايي شبيه اسپاگتي يا ماكاروني جدا مي شود كه سازگاري نشاسته اي شبيه پاستا دارد. طعم اين كدو ملايم است به طوري كه اين چاشني مي تواند به راحتي، غذايي خوشمزه با كربوهيدرات كمتر ايجاد كند.

علت ديگر اهميت و محبوبيت آن، كالري بسيار كم آن در مقايسه با پاستا يا غذاهاي رشته اي مانند ماكاروني مي باشد. يك فنجان از كدو اسپاگتي فقط 42 كالري دارد در حاليكه يك فنجان پاستا، حدود 250 كالري دارد. همچنين فيبر بالا و ويتامين آ، ث، ب1، ب2 و ب3 مي باشد. لوتئين و زكسانتين بالايي دارد كه از آنتي اكسيدان هايي است كه باعث كاهش خطر ابتلا به از دست دادن بينايي با افزايش سن مي شود.

يك كدو اسپاگتي مي تواند پخته شود يا در مايكروويو تهيه شود. بعد از نرم شدن گوشت اش و كمي سرد شدن كدو، دانه ها را خارج كنيد و از چاقويي براي خرد كردن كدو به رشته هاي به شكل ماكاروني استفاده كنيد. مي تواند با سس ماكاروني مورد علاقه تان از سس گوجه فرنگي با سير تا سس آلفردو به صورت چاشني در آيد.

كدوي اسپاگتي

كدوي اسپاگتي

  • خرمالو

خرمالو، ميوه پاييزي مورد علاقه اکثر افراد است. طعم خوشمزه آن از طعم ميوه هاي متداول ديگر متفاوت است و اين ميوه فقط براي مدت زمان كمي در سال در بازار وجود دارد و همين باعث مطلوب تر كردن اين ميوه مي شود. اگر با اين ميوه آشنائي نداريد، بايد بدانيد كه يك ميوه نارنجي به اندازه يك سيب كوچك تا متوسط است.

همانند ميوه هاي خوشمزه ديگر پاييزي، رنگ نارنجي آن نشان دهنده وجود ويتامين هاي زيادي مانند ث و آ است. تانين بالاي آن، يك آنتي اكسيدان قوي مي باشد كه كاهش خطر سرطان، بيماري قلبي، ديابت و فشار خون بالا را نشان مي دهد. بهتر است كه تازه و خام مصرف شود اما اگر بدانيد كه اين ميوه به جلوگيري از گيجي كمك مي كند ممكن است بخواهيد تا آن را به خوراك هاي پاييزي خوشمزه تان اضافه كنيد.

خرمالو

خرمالو

  • سيب زميني شيرين

سيب زميني شيرين، منبع جالب بتا كارتن به دليل رنگ بسيار نارنجي آن مي باشد اما اين سيب زميني ها فقط به رنگ نارنجي نمي باشند. آنها مي توانند سفيد يا بنفش هم باشند، و انواع مختلف اين سيب زميني مي تواند حاوي مواد مغذي بيشتري باشد.
يك سيب زميني شيرين، بيش از 200% ويتامين آ مورد نياز براي روز را تامين مي كند. سيب زميني هاي شيرين نيز سرشار از ويتامين ث، ويتامين ب6، و چند ماده معدني مختلف هستند. آنها همچنين شاخص گليسمي كمتري نسبت به سيب زميني هاي معمولي سفيد دارند، بدين معني كه قند خون را به سرعت بالا نمي برند. سيب زميني هاي شيرين بنفش باعث كاهش فشار خون مي شوند و به كنترل قند خون كمك مي كنند – ميزان فعاليت آنتي اكسيدان بالا را از خود نشان مي دهند. خوردن تركيبي از سيب زميني هاي شيرين، كه بيش از 200 نوع از آنها وجود دارد، فوايد زيادي براي بدن شما دارد.

سيب زميني شيرين مي تواند پخته يا كباب شود و ساده خورده شود با اينكه طعم عالي با كمي كره پيدا مي كنند كه به جذب ويتامين هاي قابل حل در چربي مانند ويتامين آ به بدن تان كمك مي كنند. افزودن كمي دارچين يا جوز نيز به خوشمزه كردن طعم آن كمك مي كند و آنها مي توانند به صورت پوره درآمده يا به خوراك ها يا سوپ ها، همانند سوپ اضافه شوند.

میوه‌های سالمی که باید در فصل پاییز بخورید

میوه‌های سالمی که باید در فصل پاییز بخورید

  • گل كلم

بي مزه بودن گل كلم باعث مي شود كه بتوانيد به راحتي اين سبزي را با هر غذايي تركيب كنيد. گل كلم، داراي كالري بسيار كمي است و فيبر بسيار بالايي دارد. ويتامين هاي ث، كا، ب6 و فولات زيادي دارد و سبزي هاي فسفاته مانند گل كلم، فوايدي براي كاهش خط ابتلا به سرطان ريه و معده –روده دارند.

مزه گل كلم به صورت كباب شده و چاشني با كمي پنير پارمزان ، شگفت انگيز است. مي توانيد آن را كباب كرده سپس به صورت پوره همانند پوره سيب زميني در آوريد. كباب كردن را مي توانيد انتخاب نكنيد از آنجايي كه اين سبزي مي تواند به طور خام يا به صورت ترشي خورده شود يا به سوپ ، تاس كباب يا نوشيدني هاي اسموتي اضافه شود زيرا فيبر زيادي دارد.ميوه هاي پاييزي مورد علاقه تان را پيدا كنيد

غذاها و ميوه هاي فصلي بسيار زيادي وجود دارد كه مي تواند در اين فصل به رژيم غذايي تان اضافه شود. نكته مهم براي يك رژيم سالم، خوردن انواع ميوه ها و سبزيجات است، سعي كنيد تا غذايي شبيه رنگين كمان تهيه كنيد. اما، بايد غذاهايي را هم بخوريد كه در واقع از آنها خوشتان بيايبد و برايتان لذت بخش باشد. اين پاييز سعي كنيد تا يك غذا يا ميوه فصلي جديد را امتحان كنيد. چه كسي مي داند شايد اين پاييز، خرمالو به يكي از ميوه هاي مورد علاقه پاييزي تان تبديل شد.

 

خوراکی که نباید در یخچال نگهداری کنید

۲۵خوراکی که نباید در یخچال نگهداری کنید!

فصل سرماخوردگی

چای دارویی مفید برای فصل سرماخوردگی و آنفلوآنزا

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا