مهم‌ترین دلایل شکست استارت‌آپ‌ها در ایران – موفقیت

سه‌شنبه 31 مرداد 1396 موفقیت

وبسایت نوپانا – محمدحاج علی همدانی:  برخی استارت‌‌آپ‌ها باوجود حضور پررنگ و موفقیت‌آمیز در فضای کسب‌وکار، هنوز خالی از اشکال نیستند و این موضوع در صورت برطرف نشدن، آنها را با شکست مواجه خواهد کرد.

 استارآپ‌ها همواره با مشکلاتی مواجه هستند که احتمالا از آنها بی‌خبر اند. همین مشکلات ممکن است در مسیر دست‌یابی آنها به موفقیت، مانع ایجاد کند. مطلب پیش رو به نکاتی اشاره دارد که برای موفقیت استارت‌‌آپ‌های ایرانی در بازار کسب‌وکار، سودمند هستند و زمینه‌ رشد و توسعه آنها را فراهم می‌کنند:

مدیریت اجرایی

در برخی از موارد استارت‌‌آپ‌ها، ایده‌‌ نو، کار خلاقانه، تامین سرمایه، منابع انسانی متخصص، امکانات‌ و تجهیزات مناسب را دارند؛ اما نبود یک مدیر اجرایی باعث می‌شود تا طرح با موفقیت اجرا نشود. بنابراین نباید از این اصل مهم غفلت کرد که یکی از دلایل مهم موفقیت استارت‌‌آپ‌‌ مدیریت اجرایی کار است. اگر استارت‌‌آپی نتواند نیازهای مردم را در جهت تامین رفاه آنها مدیریت‌ و برطرف کند در کوتاه‌مدت شکست خواهد خورد.

ایده‌های نو صرفا نمی‌توانند عامل موفقیت باشند. همانطور که امکانات و تجهیزات فنی به‌تنهایی عاملی برای موفقیت استارت‌‌آپ‌ها نیستند. در واقع موفقیت یک استارت‌‌آپ نیازمند مجموعه‌ای از عوامل است که باید با مدیریت درست در کنار هم قرار بگیرند.

برخی از استارت‌‌آپ‌ها در شروع بسیار خوب عمل می‌کنند، اما پس از جذب مشتری آرام‌آرام از مسیر درست خارج می‌شوند و نمی‌توانند خدمات مناسبی به مشتریان ارائه دهند و همین نکته باعث شکست آنها خواهد شد. باتوجه به اینکه این نوع از فعالیت‌ها وابسته به دنیای نوین فناوری و در نوع خود تازه هستند، طبعا درصد بالایی از کسانی که از این نوع کسب‌وکارها استقبال می‌کنند جوانان هستند و چون تجربه کافی در بازار اینترنتی ایران وجود ندارد، همواره با آزمون و خطا کار خود‌ را راه‌اندازی می‌کنند و طبعا میزان اشتباه درکسب‌وکارهای اینترنتی به مراتب بیشتر از کسب و کارهای سنتی خواهد بود.

برنامه تحقیقاتی و مطالعاتی بازار

شاید بی‌اغراق بیش از ۹۰ درصد استارت‌‌آپ‌های ایرانی هیچگونه برنامه مکتوب مطالعاتی و تحقیقاتی ندارند و صرفا براساس تجربه کوتاه‌مدت در بستر وب و دیدارهای اتفاقی و گفت‌وگو‌های دوستانه فعالیت می‌کنند. در صورتی‌که راه‌اندازی هر کسب‌وکار چه اینترنتی و چه غیر اینترنتی نیاز به مطالعات و تحقیقات گسترده و مکتوب‌کردن آنها به عنوان برنامه و راهکار دارد.

تقلید و تکرار در ایده‌پردازی

خلاقیت و نوآوری در ایده‌پردازی برخی استارت‌‌آپ‌های ایرانی، کمرنگ است و جوانان با شناسایی برخی از سامانه‌های اینترنتی و نرم‌افزاری کشورهای توسعه‌یافته درصدد برمی‌آیند تا همان استارت‌‌آپ را در ایران اجرایی‌ کنند. در این میان برخی از آنها موفق می‌شوند؛ اما در اغلب موارد به دلیل ناهمخوانی ایده‌ها و تقلیدی‌بودن، با شکست روبه‌رو می‌شوند.

حجم زیاد کار

اکثر افراد به‌دنبال افزایش سهم خود از بازار هستند به همین دلیل در برنامه ‌کسب‌وکار‌ آنها منابع مالی در درجه اول اولویت‌ها قرار می‌گیرد. درصورتی‌که موفق‌ترین استارت‌‌آپ‌های دنیا در ابتدا برای رفع بخش‌کوچکی از نیازها و خواسته‌ها شکل‌ گرفته‌اند. استارت‌‌آپ‌های ایرانی باید با تقسیم بندی بازار و هدف قراردادن بخش‌کوچکی از آن در بازار آرام‌آرام رشد کنند و بزرگ‌شوند. اگر بازار هدف استارت‌‌آپ‌ها بزرگ باشد نیاز به سرمایه‌گذاری‌ کلان و تامین منابع مالی زیادی است و همین امر منجر به تاخیر در بازگشت سرمایه و سود می‌شود.

روحیه فردی

ما ایرانی‌ها درکارهای فردی عموما موفق هستیم‌؛ شاید به همین دلیل باشد که همیشه در رشته‌هایی مثل وزنه‌برداری و کشتی مقام‌های اول جهانی را کسب می‌کنیم اما در فوتبال به اندازه این رشته‌ها موفق نیستیم! در ایران اکثرا به‌دلیل عدم انعطاف‌پذیری شخصی در یک گروه، فعالیت‌های جدیدی چون استارت‌‌آپ‌ها با شکست روبه‌رو می‌شوند. در وضعیت کنونی، استارت‌‌آپ‌ها باید به صورت فردی، خانوادگی و‌ با دوستان بسیار نزدیک راه اندازی شوند؛ که این امر دشوار است.

نگاه مالی و مادی

طبعا هرکسی دوست دارد از طریق کسب‌وکار جدیدش درآمد مناسبی داشته باشد، اما اگر از ابتدا هدف نهایی او تنها کسب درآمد باشد با شکست روبه‌رو خواهد شد. جوانان باید بدانند اگر استارت‌‌آپ موفقی راه‌اندازی کنند، این موفقیت برای آنها درآمد خوبی به‌همراه دارد؛ اما اگر از همان ابتدا هدفشان کسب درآمد باشد احتمالا استارت‌‌آپ آنها آنطور که باید و شاید موفق نمی‌شود.

منبع : برترینها

ادویه جات و خواص آن - موفقیت

پس از پیشرفت‌، با همکاران حسودمان چه کنیم؟ - موفقیت

×

ارسال دیدگاه

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا