مقایسه تصاویری از جهان در طی گذر زمان – فناوری

شنبه 2 دی 1396 فناوری

جهان ما پیوسته در حال تغییر است. تغییراتی که مانند دیگر تحولات، جنبه‌های متنوع و مثبت و منفی دارد.

 بعضی از روندهای تغییراتی در جهان، مانند آب‌وهوا، گردش فصل‌ها و ذوب شدن یخ‌های قطب شمال، جزو تغییرات طبیعی در نظر گرفته می‌شوند. اما مسئولیت تغییرات دیگر، مانند سوراخ لایه‌ی اوزون در نواحی قطب جنوب بر دوش بشر قرار گرفته است! اسناد موجود در خصوص تغییرات جهان، به ما نشان می‌دهد که در طول گذر دوران، چگونه زمین، اقیانوس‌ها، اتمسفر و خورشید دستخوش تغییراتی شده‌اند.

تغییر مسیر ساحلی

جهان در حال تغییر

 خط ساحلی دماغه‌ی کاد نمونه‌ی بارزی از تحولات و حرکت‌های جزایر و زبانه‌های ساحلی است.

سوراخ لایه‌ی اوزون در قطب جنوب

جهان در حال تغییر

در اوایل دهه‌ی ۱۹۸۰، دانشمندان متوجه شدند که گازهای CFC، سالانه باعث شکل‌گیری سوراخ در لایه‌ی اوزون می‌شود. تصاویر ماهواره‌ای بالا، سوراخ اوزون را با حداکثر عمق خود از سال ۱۹۷۹ تا ۲۰۱۷ نشان می‌دهد.

کوچک‌تر شدن دریای آرال

جهان در حال تغییرطی یک پروژه‌ی عظیم آبیاری در ۵۰ سال گذشته، دریای آرال خشک شده است. تصاویر موجود روند کاهش سطح این دریا را در بخش جنوبی نشان می‌دهد. ضمن این که بهبود وضعیت این دریا در قسمت شمالی در مراحل اولیه قرار دارد.

سطح آب دریاچه‌ی پاول

جهان در حال تغییر

همراه با نیازهای انسانی، خشکسالی چند ساله در حوضه رودخانه‌ی کلرادو در اوایل سال‌های ۲۰۰۰ باعث کاهش قابل توجهی در سطح دریاچه‌ی پاول این رودخانه شد. هر چند در دهه‌ی دوم، وضعیت سطح آب این دریاچه شروع به بهبود کرد، اما در سال ۲۰۱۵، این سطح به میزان قابل توجهی پایین بود.

بازیابی سنت هلن

جهان در حال تغییر

در سال ۱۹۸۰ میلادی، کوه آتشفشانی سنت هلن فوران کرد. تصاویر ماهواره‌ای موجود، بازیابی تدریجی منظره‌های اطراف این کوه را از سال ۱۹۷۹ تا ۲۰۱۶ نشان می‌دهد.

ابعاد یخ‌های دریای قطب جنوب

جهان در حال تغییر

به علت تغییرات جغرافیایی و همچنین تحولات آب و هوایی، یخ‌های دریای قطب جنوب از یخ‌های قطب شمال در زمستان بزرگ‌تر و در تابستان کوچک‌تر است. از سال ۱۹۷۹، ابعاد یخ‌های دریای قطب جنوب کمی افزایش پیدا کرده است اما نوسانات ابعادی آن در طی سال بسیار بالا است.

یخ‌های قطب شمال

جهان در حال تغییرماهواره‌های ناسا، وضعیت دریای قطب شمال را از سال ۱۹۷۸ ثبت کرده‌اند. نتایج حاصل از این تصاویر، کاهش شدید سطح این دریا را از سال ۲۰۰۲ نشان می‌دهد.

توده‌های برف در سیرا نوادا

جهان در حال تغییر

بارش‌ها و خشکسالی‌های سالانه باعث می‌شود که وضعیت پوشش‌های برفی همواره در حال نوسان باشد. با این حال نزدیک به یک دهه است که شمار این توده‌های برفی روند رو به کاهشی طی می‌کنند.

شهر شانگهای

جهان در حال تغییرچنانچه می‌توانستید با یک ماشین زمان خود را به دهه‌ی ۱۹۸۰ میلادی برسانید، متوجه می‌شدید که شانگهای گذشته تا چه حد با شانگهای امروزی متفاوت است.

ماسه‌های نفتی آتاباسکا

جهان در حال تغییر

ماسه‌های نفتی آتاباسکا نوعی منبع نفت است که از یک طرف موجب رشد اقتصادی و از سوی دیگر باعث نگرانی زیست محیطی در نظر گرفته شده است. تصاویر موجود، نشان دهنده‌ی افزایش این سنگ‌ها در اطراف رودخانه از سال ۱۹۸۴ تا کنون است.

یخچال کلمبیا، آلاسکا

جهان در حال تغییر

از سال ۱۹۸۰، حجم یخچال‌های طبیعی موجود در تنگه‌ی پرنس ویلیام به نصف کاهش پیدا کرده است. هر چند تغییرات آب و هوایی ممکن است باعث وقوع چنین فرآیندی شود، اما نیروهای مکانیکی خارجی بزرگ‌ترین نقش را در از دست رفتن این یخ‌ها داشته‌اند.

کاهش یخچال‌های موجود در پارک ملی گلیشر

جهان در حال تغییرروند کاهش یخچال‌های طبیعی از سال‌های ۱۹۰۰ مشاهده می‌شود. از این رو دور از انتظار نیست که یخچال‌های طبیعی پارک ملی گلیشر هم در حال کوچک‌تر شدن باشند. این تصاویر تغییرات یخچال‌های طبیعی این پارک را از سال ۱۹۸۴ نشان می‌دهد.

قله‌های معادن کوهی، ویرجینیای غربی

جهان در حال تغییر

براساس داده‌های ماهواره‌های لندست، رنگ این تصاویر طبیعی نشان دهنده‌ی افزایش قله‌های این کوها در ویرجینیای غربی است.

توسعه‌ی اورلاندو، فلوریدا

جهان در حال تغییر

پارک‌ها و دیگر توسعه‌های شهری صورت گرفته باعث شده است تا فلوریدای مرکزی از یک مرداب به یک منطقه‌ی توریستی در ایالات متحده تبدیل شود.

دمای جهان

جهان در حال تغییر

جهان به دلایل مختلف در هر حال گرم‌تر شدن است. بر اساس یک تحلیل صورت گرفته توسط دانشمندان ناسا، دمای متوسط ​​جهانی از سال ۱۸۸۰ حدود ۰.۸ درجه سانتی‌گراد افزایش پیدا کرده است. دو سوم این روند گرم شدن از سال ۱۹۷۵ اتفاق افتاده است.

نابودی جنگل‌های آمازون

جهان در حال تغییر

 بیشترین بخش نابود شده‌ی جنگل‌های آمازون در غرب برزیل صورت گرفته است. تصاویر ثبت شده، نابودی این جنگل‌ها را طی سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۲ نشان می‌دهد.

آتش سوزی پارک ملی اتوشا

جهان در حال تغییر

اقدامات لازم جهت جلوگیری از گسترش آتش‌سوزی‌ها در این پارک طبیعی مستقر در نامیبیا، یکی از حیاتی‌ترین موارد لازم برای حفظ حیات وحش است.

فصل‌های سبز در ایالت مین

جهان در حال تغییر

شمار مناطقی که در همه‌ی فصول سال سبز باشد، زیاد نیستند. این تصاویر، چهار فصل ایالت مین را نشان می‌دهد که بیشترین پوشش جنگلی را در ایالات متحده دارد.

دوره‌های خشکسالی در استرالیا

جهان در حال تغییر

در طول دهه‌ی گذشته، خشکسالی در مناطق جنوب شرقی استرالیا تلفات شدیدی را ایجاد کرده است.

بازیابی سوختگی در یلوستون

جهان در حال تغییر

در سال ۱۹۸۸، فوران آتشفشان باعث سوختن صدها هزار هکتار در پارک ملی یلوستون شد. از سال ۲۰۱۱، روند بهبود این چشم‌انداز شاهد رشد چشم‌گیری بوده است.

طوفان‌های شدید

جهان در حال تغییر

مجموعه‌ی تصاویر موجود، بیان‌گر طوفان‌ها، گردبادها (در زمین و اقیانوس) را طی ۱۱ سال گذشته نشان می‌دهد.

فصل‌های رود سند

جهان در حال تغییر

وجود یخچال‌های طبیعی در کوه‌های هیمالیا و قراقروم و همچنین ریزش باران‌های موسمی، باعث شده است که منطقه‌ی اطراف رودخانه‌ی سند، سالانه نوسانات قابل توجهی را تجربه کند. از آنجا که این رودخانه ۱۸ میلیون هکتار از زمین‌های کشاورزی را آبیاری می‌کند، چشم‌انداز اطراف رودخانه در امتداد آن متغیر است.

شهرک سازی در دبی ، امارات متحده‌ی عربی

جهان در حال تغییر

به منظور توسعه‌ی امکانات گردشگری ساحلی در دبی، پروژه‌های عظیم مهندسی برای ایجاد صدها جزیره‌ی مصنوعی در امتداد خط ساحلی خلیج فارس به انجام رسانده شده است.

فصل‌ها در دریاچه‌ی تاهو

جهان در حال تغییر

شاید آشنا‌ترین تغییر در دنیای در حال تغییر ما، گردش فصل‌ها باشد. تصاویر موجود، تغییرات فصل‌ها در منطقه‌ی دریاچه‌ی تاهو را در سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ نشان می‌دهد.

فعالیت خورشیدی

جهان در حال تغییر

تصاویری از لکه‌های خورشیدی و اشعه ماورای بنفش، سیکل ۱۱ ساله‌ی فعالیت مغناطیسی خورشیدی را نشان می‌دهد که به سیکل ۲۴ معروف است. تصاویر موجود در طی سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۱۰، کم‌ترین و بیشترین حد فعالیت‌های خورشیدی را نشان می‌دهند.

کوه یخ لارسن بی

جهان در حال تغییر

در اوایل سال ۲۰۰۲، دانشمندان به صورت روزانه، تصاویر ماهواره‌ای از شبه‌جزیره جنوبگانی را رصد کردند. چرا که سراسر کوه یخی لارسن بی طی یک بازه‌ی زمانی یک ماهه فرو ریخت! تا آن لحظه، چنین حجمی از فرو ریختن مشاهده نشده بود.

مرداب‌های بین النهرین

جهان در حال تغییردر سال‌های پس از جنگ دوم خلیج فارس، ساکنان عراقی شروع به بازسازی بین‌النهرین نابود شده‌ی کشورشان کردند. این سری از تصاویر، تحول چشم‌انداز افسانه‌ای بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۰ را نشان می‌دهد.

دلتای رود زرد

جهان در حال تغییر

در دهه‌های اخیر، رودخانه‌ی زرد که در گذشته آزادانه به سواحل شما چین سرازیر می‌شد، دریاچه‌ها، کانال‌ها و جاده‌ها را در چشم‌انداز خود جای داده است.

النینو، لا نینا و بارندگی

جهان در حال تغییر

برای بسیاری از مردم، النینو و لانینا به معنای سیل یا خشکسالی هستند، اما در واقعیت، گرم شدن یا خنک شدن اقیانوس آرام است که پدیده‌ی بارندگی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. دمای سطح دریا و تصاویر آنومالی باران، ارتباط مستقیم بین دمای اقیانوس‌ها و ریزش باران را در وقایع النینیو و لا نینا نشان می‌دهد.

زیست کره

جهان در حال تغییر

زمین بدون لایه‌ی بیوسفر یا همان زیست کره‌اش نمی‌تواند سیاره‌ی زنده‌ای باشد. این سری از تصاویر نشان دهنده‌ی تغییرات در میانگین بهره‌وری بیوسفر جهانی از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۸ است.


منبع : زومیت

با کارت ملی هوشمند از خودپرداز پول بگیرید، ‌البته به زودی!-فناوری

تسلا با راه‌اندازی ۶ پروژه، شبکه برق پورتوریکو را احیا خواهد کرد - فناوری

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا