معرفی گیاه زینتی و خانگی لیزیانتوس

شنبه 30 دی 1396 دسته‌بندی نشده
معرفی گیاه زینتی و خانگی لیزیانتوس

معرفی گیاه زینتی و خانگی لیزیانتوس

لیزیانتوس مدت زیادی نیست که به عنوان گیاه خانگی رواج پیدا کرده، شاید 10 سال. اما زیبایی گل ها به سرعت باعث محبوبیت آن شده است. گل های لیزیانتوس شبیه هیچ یک از گل های دیگر گیاهان خانگی تان نیست!

گیاه لیزیانتوسکاشت گل و گیاه

نام فارسی: لیزیانتوس
نام رایج فارسی : لیزیانتوس
نوع:چند ساله علفی
خانواده: Gentianaceae
ارتفاع: 50 تا 70 سانتی متر
رنگ گل: سفید، آبی و بنفش
نور: نور کامل آفتاب ( 12 تا 13 ساعت)
نیاز آبی: متوسط
نگهداری: متوسط
گل: گلهای فنجانی یا زنگوله ای شکل, بصورت منفرد یا چند تایی روی ساقه های برگدار تشکیل می شوند. دارای 2 کلاله و 5 تا 6 عدد پرچم می باشد.
برگ: برگها متقابل، تخم مرغی و یا نیزه ای شکل و بدون دمبرگ و گاهی ساقه آغوش و به رنگ سبز مایل به خاکستری هستند.
مقاومت :مقاوم به سرما

لیسیانتوس از زیبارین گلهای زینتی شاخه بریده است. بومی آمریکای شمالی بوده و دارای انواع یکساله، دوساله و چندساله کوتاه عمر است. در حال حاضر نه تنها از آن به عنوان گل گلدانی،و گل شاخه بریده در دنیا استفاده می شود،بلکه شهرت این گل به جایی رسیده که در هلند در ردیف یکی از ده گل برتر شناخته شده است. دارای شکوفه های پررنگ رزی شکل است که در صورت مراقبت مطلوب، برای مدت زمانی درحدود 7 روز شاداب باقی خواهد ماند.
این گیاه در سال های گذشته بیشتر به عنوان گیاهی برای کاشت در بیرون از خانه استفاده می شد، اما نگهداری از آن درون خانه هم آسان است و با توجه به زیبایی خیره کننده ای که دارد، چرا آن را درون خانه پرورش ندهیم تا همیشه جلوی چشم مان باشد؟
گل های گیاه بزرگ هستند و در رنگ های مختلفی یافت می شوند و شاخسار آن هم پرپشت و جذاب است. گیاه به مدت چند ماه از سال گل های فراوانی تولید می کند.
لیزیانتوس تقریبا در همه فصل ها قابل یافت است پس از بابت پیدا کردن آن مشکلی ندارید. مانند بیشتر گیاهان گلدار گلدانی لیزیانتوس هم همیشگی و پایدار نیست و هر از گاهی بعد از گل دهی گیاه، باید آن را دور انداخت. اما اگر شما می خواهید گیاه تان را نگه دارید، باید خود را برای ضعف آن در سال بعد آماده کنید!

گیاه لیزیانتوس

نحوه پرورش گیاه لیزیانتوس

نور
لیزیانتوس در مکانی با نوری روشن و غیر مستقیم بهترین رشد را دارد. این گیاه از گرمای شدید خوشش نمی آید. گرمای زیاد محیط و آفتاب مستقیم می تواند بر گلدهی اثر نامطلوب گذاشته و تعداد گل ها را کم کند. پس در طول ماه های گرم تابستان گیاه را در برابر آفتاب شدید قرار ندهید. در زمستان رسیدن نور بیشتر به گیاه اشکالی ندارد.
آبیاری
در طول فصل رشد گیاه را مرتبا آبیاری کنید، اما اجازه دهید خام گیاه در بین دو آبیاری خشک شود. هرگز به گیاه خشکی بیش از اندازه ندهید و نگذارید شرایط بی آبی را برای مدت زیادی تحمل کند.

همچنین بخوانید : بهترین گیاه برای کاشت در منزل + آموزش تکثیر

رطوبت
گیاه را هر از گاهی غبار پاشی کنید. لیزیانتوس مرطوب بودن محیط را دوست دارد. غبار پاشی را با آب بدون املاح و هم دمای محیط انجام دهید. از آب مقطر هم می توانید استفاده کنید. برای راحت شدن کار می توانید از زیر گلدانی حاوی سنگریزه هم استفاده کنید. به این صورت که، زیر گلدانی را پر از سنگریزه کنید و نصف ارتفاع سنگ ریزه ها آب درون زیر گلدانی بریزید و گلدان گیاه را روی آن قرار دهید. توجه کنید که کف گلدان با آب درون زیر گلدانی تماس نداشته باشد در غیر این صورت ریشه ها پوسیده می شوند و گیاه دچار خفگی می شود.
خاک
خاکی غنی، با پایه پیت و دارای زهکشی عالی، بهترین خاک برای کاشت لیزیانتوس است. زهکشی بد موجب پوسیدگی ریشه های گیاه می شود پس همواره مطمئن شوید آب برای مدت طولانی در خاک نمی ماند و زهکشی خوب است.
کود دهی
گیاه را در طول فصل رشد با کود های مایع ضعیفی که حاوی تمامی عناصر مورد نیاز گیاه هستند، کود دهی کنید. در زمستان گیاه را ماهی یک بار یا کمتر کود دهی کنید.

گیاه لیزیانتوس

تکثیر
از آنجایی که این گیاه به تازگی در گلدان پرورش داده شده، تعداد کمی از باغبانان تاکنون آن را تکثیر کرده اند. با این حال این گیاه را می توان به وسیله دانه تکثیر کرد، اما سایز گیاهان جدید شما را سورپزایز خواهد کرد! گیاهان جدیدی که از دانه رشد می کنند اندازه ای بزرگ تر از گیاه قبلی شما خواهند داشت.
یک روش دیگر تکثیر گیاه قلمه ساقه است. برای تکثیر گیاه به این روش، در فصل بهار چند ساقه نسبتا جوان از گیاه را به کمک تیغ یا چاقویی تیز و استریل از آن جدا کنید. قلمه ها را در هورمون ریشه زایی قرار دهید تا شانس موفقیت تان بالا برود. چند گلدان کوچک را پر از خاک مخصوص جوانه زنی کنید و سپس قلمه ها را در آن بکارید. قلمه ها را در محیطی گرم و با رطوبت بالا قرار دهید. بعد از چند وقت رشد جدید را در آن ها مشاهده می کنید و این به معنی موفقیت آمیز بودن قلمه گیری است!

تعویض گلدان

گیاه را در اوایل بهار تعویض گلدان کنید. البته بسیاری افراد لیزیانتوس را فقط یک فصل نگه می دارند و بعد از آن گیاه را دور انداخته و گیاه جدیدی می کارند.
به هر حال اگر تمایل داشتید که گیاه تان را نگه دارید برای تعویض گلدان در ابتدای بهار گیاه را از گلدان قبلی اش خارج کنید. گلدانی تنها یک سایز بزرگ تر از گلدان قبلی گیاه تهیه کنید و گیاه را در آن قرار دهید و سپس گلدان را با خاک تازه پر کنید.

منبع:نمناک

نحوه تکثیر گل آگلونما

نحوه تکثیر گل آگلونما

مجله خواندنی خودرو(۱۲)

مجله خواندنی خودرو(۱۲)

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا