معدن کاوی پول رمزنگاری دلیل افزایش فروش کارت گرافیک – فناوری

پنج‌شنبه 16 شهریور 1396 فناوری

چندی پیش سایت JPR از فروش بالای کارت‌ گرافیک در سه‌ماهه‌ی دوم سال جاری خبر داد. این افزایش بی‌سابقه به دلیل استخراج پول رمزنگاری‌ شده، به‌ویژه استخراج اتریوم است.

چندی پیش سایت جان پدی ریسرچ (JPR) از فروش بالای کارت‌ گرافیک در سه‌ماهه دوم سال جاری خبر داد. این افزایش بی‌سابقه به دلیل رواج استخراج پول رمزنگاری‌ شده، به‌ویژه استخراج اتریوم است. برخلاف استخراج پول رمزنگاری‌ شده در سال‌های اخیر، استخراج اتریوم با استفاده از مدارات ایسیک (ASIC) افزایش سرعت چندانی ندارد. بنابراین کاربران به استخراج این پول رمزنگاری‌ شده توسط کارت گرافیک روی آورده‌اند. در این بین سهم ای‌ام‌دی از بازار کارت‌ گرافیک دسکتاپ ‫چند درصد رشد داشته است؛ سهم ای‌ام‌دی از این بازار ۲۹.۴ درصد و انویدیا ۷۰.۶ درصد است.

به‌طور معمول فروش کامپیوتر و کارت گرافیک دارای حالت ثابتی است؛ میزان فروش در سه‌ماهه‌ی اول ثابت یا کاهشی است، در سه‌ماهه‌ی دوم کاهشی، در سه‌ماهه‌ی سوم افزایشی و در سه‌ماهه‌ی چهارم افزایشی یا ثابت است. بر اساس گزارش‌های سایت JPR، نیمه‌ی دوم سال ۲۰۱۷ نشان‌دهنده‌ی افزایش بی‌سابقه‌ی ۳۱ درصدی در فروش کارت‌ گرافیک نسبت به سه‌ماهه‌ی اول است. این اولین بار طی ۸ سال گذشته است که فروش کارت‌ گرافیک در عبور از سه‌ماهه‌ی اول به سه‌ماهه‌ی دوم دارای روندی افزایشی است. با چشم‌پوشی از افزایش‌های جزئی سه‌ماهه‌ی دوم، معمولاً این بازه در سال‌های اخیر برای بازار کارت‌ گرافیک، بازه‌ی پررونقی نبوده است.

graphic card market share

بر‌خلاف استخراج بیت‌کوین و لایت‌کوین در سال ۲۰۱۳، الگوریتم اتریوم به‌گونه‌ای است که توسعه‌ی مدارات ایسیک و فروش آن‌ها را برای استخراج اتریوم طرفداران زیادی ندارد و به‌جای آن، کارت‌ گرافیک مورد استفاده قرار می‌گیرد. درحالی‌که در طول رونق بیت‌کوین، مدارات ایسیک با هزینه‌ی کمتر جایگزین کارت‌ گرافیک شده بودند.

به دلیل نیاز زیاد استخراج‌کننده‌ها به کارت‌ گرافیک، کارت‌های گرافیکی مجزا، سهم خود را از  کارت‌های گرافیکی مجتمع پس گرفته‌اند. کاهش فروش پردازنده‌های گرافیکی مجتمع و کامپیوترهای دسکتاپ نشان‌دهنده‌ی کاهش بازار کامپیوترهای دسکتاپ است؛ درحالی‌که فروش کامپیوترهای مخصوص بازی با پردازنده‌های گرافیکی مجزا، روندی صعودی داشته است. در سه‌ماهه‌ی گذشته، فروش کلی کارت‌ گرافیک با افزایش ۷.۲ درصدی همراه بوده است.

graphic card market share

گزارش‌های این سایت حاکی از افزایش فروش ۷.۸ درصدی کارت‌های گرافیک ای‌ام‌دی‌، نسبت به سه‌ماهه‌ی اخیر است. کارت‌های گرافیکی اینتل با افزایش فروش ۶.۳ درصد و کارت‌های گرافیکی انویدیا با افزایش فروش ۱۰.۴ درصد در این گزارش آمده‌اند. همان‌طور که قبلاً اشاره شد، ای‌ام‌دی اندکی از سهم بازار را در پردازنده‌های دسکتاپ به سود خود تغییر داده است، ولی همچنان سهم بازار این کمپانی کمتر از سال گذشته است.

سهم بازار ای‌ام‌دی از فروش کارت گرافیک، در سه‌ماهه‌ی دوم امسال تقریبا ۳۰ درصد بوده که همانند زمان مشابه در سال گذشته است. سال گذشته کمپانی انویدیا، کارت‌های گرافیکی پاسکال را ارائه کرد؛ درحالی‌که ای‌ام‌دی پلاریس را با نام‌های RX400 و 500 روانه‌ی بازار کرد. محصولاتی که بر پایه‌ی پلاریس بودند، در واقع برای کاربران سطح متوسط و نیمه‌حرفه‌ای طراحی شده‌اند و بازار کارت‌های رده‌بالا را نشانه نگرفته بودند. بنابراین محصولات رده‌بالای انویدیا (GTX1070 و بالاتر) تا ماه پیش، رقیبی نداشتند. چندی پیش، کمپانی ای‌ام‌دی خانواده‌ی وگا را معرفی کرد تا برای مقابله با پردازنده‌های گرافیکی رده‌بالای ای‌ام‌دی آماده شود. با این‌که پولاریس، سهم ای‌ام‌دی را از بازار کارت‌ گرافیک افزایش داده است؛ ولی این تفاوت زیاد نیست. در ماه‌های آینده محصولات جدید این شرکت، نقش حیاتی برای بازگرداندن سهم ۳۵ تا ۴۰ درصدی را از بازار کارت‌ گرافیک ایفا خواهند کرد.

به دلیل نیاز استخراج‌کننده‌ها به کارت‌ گرافیک دسکتاپ، این محصولات در بازار با کمبود مواجه شده‌اند. زمانی که به سهام بازار کارت گرافیک در سه‌ماهه‌ی دوم و سه‌ماهه‌ی سوم سال ۲۰۱۶ نگاه می‌کنیم، نیاز به کارت گرافیک برای استخراج پول رمزنگاری‌ شده مثل این سه‌ماهه نبود. رونق استخراج پول رمزنگاری‌ شده اتریوم باعث دست به کار شدن شرکت‌های کامپیوتری و منجر به ساخت مادربرد‌های مخصوص استخراج و همچنین بسته‌های رادئون برای این کار شده است.


منبع : زومیت

مرسدس میباخ G650 لاندالت، آماده‌ی حراج شد - فناوری

چرا کارآفرینان نباید ارتباطشان را با دنیای واقعی از دست بدهند - فناوری

×

ارسال دیدگاه

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا