مشخصات و بررسی سونی اکسپریا XZ2

چهارشنبه 1 فروردین 1397 فناوری
مشخصات و بررسی سونی اکسپریا XZ2
  • بدنه: آلومینیومی، Gorilla Glass در جلو و عقب، IP65/68، ۱mm، ۱۹۸g
  • صفحه: ۷inch، ۱۸:۹، FHD+IPS LCD، HDR، ۴۲۴ppi
  • دوربین پشت: ۱۹MP، ۱/۲٫۳” Sony IMAX400 Camera، لنز f/2.0، تشخیص فاز لیزری پیش بینی کننده، Contrast AF، Burst AF، IR sensor برای تنظیم نور سفید، فلش LED، کلید شاتر دوربین، موتور پردازش تصاویر موبایل BIONZ، ISO 12800
  • فیلم برداری: فیلم برداری با کیفیت ۴K/30fps، HDR video up to 4K، ۱۰۸۰p/60fps، ۱۰۸۰p/960fps، ۷۲۰p/960fps، Steady Shot، ضبط صدای استریو، ISO 4000
  • دوربین جلو: ۵MP، ۱/۵” Exmor RS برای موبایل، لنز ۲۳mm Wide angel، ۹۰ degree FOV، f/2.2، فیلم برداری ۱۰۸۰p
  • چیپ ست: Qualcomm Snapdragon 845، Kryo 385( 8x custom Cortex-A75 up to 2.8GHz)، Adreno 630 GPU
  • مموری: رم ۴GB، ۶۴GB UFS، قابلیت اتصال microSD تا ۴۰۰GB
  • سیستم عامل: Andriod 8.0 Oreo
  • باتری: ۳۱۸۰mAh، Quick Charge 3.0، شارژ وایرلس(QI)
  • اتصالات: سیم کارت دوگانه هیبریدی(۴G)، ۴G VoLTE، ۵CA LTE Cat.18، ۴x4 MIMO، dual band WIFI 802.11ac، بلوتوث ۵٫۱، GPS/GLONASS، NFC، USB 3.1 Type C
  • صدا: سیستم لرزش داینامیک(سه بعدی)، High-res audio، DSEE HX، LDAC، اسپیکر های استریو همراه با S-Force Surround، aptX HD audio
  • سایر امکانات: سنسور اثر انگشت، اسکن سه بعدی با دوربین های جلو و عقب، تبدیل ویدئو های SDR به HDR

اینکه طراحی نوین پرچم دار سونی به مزاقتان خوش آید یا نیاید کاملا مسئله ای شخصی است. نمی شود گفت که این طراحی نوین از سونی از مدل های قبلی بهتر است یا نه. زیرا کاملا متفاوت با چیزی است که از سونی انتظار داشته ایم اما نمی توان گفت که ضعف دارد. کاری که می توانیم انجام دهیم بررسی جزییات نوین و خصوصیات آن است و بدین شکل شما خود می توانید تصمیمتان را بگیرید. این در مورد عملکرد گوشی هم صدق می کند. اینکه مشخصات قدرتمندی در اختیارتان باشد یک چیز است و اینکه چگونه از آن به بهترین عملکرد برسید چیز دیگر.

نقد و بررسی سونی اکسپریا XZ2

نگاهی به داخل جعبه XZ2

جعبه ی خود گوشی جذابیت خاصی ندارد. برای ارزان تر کردن قیمت نهایی گوشی سونی تصمیم گرفت که این جعبه ها را حدالامکان ارزان بسازد اما نه آنقدر که از محتویات داخلش حفاظت نکند. زیرا این جعبه ها در نهایت سر از جاهای پرت خانه های کاربران در می آورند!

در داخل جعبه یک شارژر پریزی با کیفیت خوب، که از سونی انتظار می رود، را همراه با یک کابل USB مشاهده می کنید. همچنین یک اداپتور ۳٫۵mm از نوع Type C هم در آن قرار داده است. این از وعده هایی بود که سونی پس از حذف جک ۳٫۵ صدا به کاربران داد. سونی وعده داد که یک رابط Y شکل درون جعبه ها قرار دهد که کاربران بتوانند همزمان به موسیقی گوش دهند و گوشی خود را شارژ کنند.

به گفته برخی از فروشندگان در برخی از جعبه ها ممکن است شارژر Quick Charge و حتی یک هدفون Sony MH750 وجود داشته باشد.

نقد و بررسی سونی اکسپریا XZ2

طراحی

سونی با انتشار چنین ظاهری ریسکی بزرگ کرد که هنوز معلوم نیست چگونه جواب خواهد داد. گوشی هایی مانند اکسپریا XA2 و XA2 ultra نشان از آن می دادند که سونی به دنبال ساخت گوشی هایی با انحنای بیشتر است. با وجود همه ی تغییرات نوین در این گوشی، XZ2 همچنان حس و حال گوشی های سونی را دارد و برای این کار به تیم سازنده باید تبریک گفت. سونی نام این سبک طراحی خود را Ambient Flow گذاشته است. مرکز گرایی این طراحی شگفت انگیز است. زیرا دوربین، سنسور ها و حسگر اثر انگشت این گوشی در خط مرکزی عمودی این گوشی قرار گرفته اند. سونی در تلاش است تا تاییدیه IP65 و IP68 را برای این طراحی نوین خود بگیرد. بدنه آلومینیومی حسی خوب را به کاربر منتقل می کند و کار با گوشی خمیده سونی را جذاب تر می کند.

خمیدگی گوشی در پشت به چهار طرف آن منتقل شده است و در لبه ها که شیشه به سطح پشت می رسد ظاهری چشمگیر و هوشمندانه دارد. در اینجا لبه ای بوجود می آید که با انگشتتان می توانید آن را حس کنید. تمامی پشت گوشی از Gorilla Glass 5.0 است. به گفته سازندگان با خمیده کردن پشت گوشی آن را بیشتر ارگونومیک می کنند و همچنین فضای بیشتری هم برای سخت افزار داخل قاب آن مهیا می شود. با اینکه این گوشی در دستان شما حس بسیار خوبی دارد این موضوع را تغییر نمی دهد که بر روی سطوح دیگر بسیار لغزنده است و امکان افتادن آن از یک میز ساده هم وجود دارد. پشت گوشی منعکس کننده نور به طرز جالبی است که می توان گفت مشابه آن را فقط در HTC U11 دیده ایم. این گوشی در رنگ های مشکی، نقره ای، سبز و صورتی عرضه می شود. در کل پشت گوشی در ظاهر شگفت انگیز است اگر که بتوانید آن را سالم نگه دارید.

نقد و بررسی سونی اکسپریا XZ2

مکان قرارگیری حسگر اثر انگشت زیاد جالب نیست زیرا جایی که شما معمولا انگشت خود را برای استراحت قرار می دهید اکنون روی لنز دوربین است. سونی تغییر زیادی در ظاهر جلویی گوشی ایجاد نکرده است. قاب بالایی آن کوتاه تر شده است و در لبه های زیریم هم خمیدگی داریم. این کوتاهی بالای گوشی ممکن است باعث کاهش قدرت دوربین جلوی آن شده باشد. گوشی های قبلی سونی همواره با دوربین های سلفی ۱۳MP ارائه می شدند اما برای اکسپریا XZ2 لنز ۵MP در نظر گرفته شده است. اما جای زیادی برای بلندگو های این گوشی وجود دارد. در واقع سونی ادعا کرده که این بلندگو ها ۲۰% قوی تر از دیگر سری های موجود اند. در تست های ما هم صدای این گوشی بسیار قوی و واضح بود و بصورت سه بعدی عملکرد مناسبی داشت.

نقد و بررسی سونی اکسپریا XZ2

در قسمت چپ بالای XZ2 یک LED نوتیفیکیشن قابل مشاهده است که در گوشی های سونی برای کاربران آشنا است. لوگوی سونی هم در پایین گوشی دیده می شود. تمامی پنل جلویی گوشی از Gorilla Glass 5.0 است که استحکام مناسبی دارد. فقط جای حسگر اثر انگشت تغییر نکرده است بلکه کلید های کنترل صدا و پاور نیز جابجا شده اند. با دو بار فشردن کلید پاور دوربین گوشی باز می شود. اما کلیدی جداگانه برای شاتر دوربین نیز وجود دارد. پس در اینجا کمی اسراف صورت گرفته است. کلید صدا از پاور فاصله مناسبی گرفته است که برای راحتی کاربران بدین شکل تعبیه شده است. جای سیم کارت گوشی در بالای آن قرار گرفته است. در این جایگاه می توان دو سیم کارت یا یک سیم کارت با یک microSD قرار داد. گوشی پس از بیرون آوردن این جایگاه هر دفعه ریستارت می شود.

نقد و بررسی سونی اکسپریا XZ2
نقد و بررسی سونی اکسپریا XZ2

“سونی هم وارد لیست سازندگانی شده که جک ۳٫۵ میلی متری صدا را در گوشی های خود حذف می کنند. “

نقد و بررسی سونی اکسپریا XZ2

اما در جعبه تمامی گوشی های XZ2 و XZ2 compact یک دانگل Type C بصورت Y شکل وجود دارد که با وصل کردن آن می توانید در هنگام شارژ کردن گوشی خروجی صدا در هدفون ها و هندزفری ها داشته باشید. بدین ترتیب در زیر گوشی تنها یک پورت USB و یک سوراخ میکروفون دیده می شود.

صفحه نمایش

سونی هم همانند دیگر سازندگان صفحه نمایش این گوشی را به شکل ۱۸:۹ درآورد که چندی است استاندارد در نظر گرفته می شود. این صفحه نمایش تا رزولوشن FullHD+ را پشتیبانی می‎ کند و چگالی تصویر آن ۴۲۴ppi است. باید گفت که کیفیت صفحه نمایش های کمپانی سونی همواره جزو بهترین های بازار هستند و موتور های پردازش تصویر آن ها مانند X-Reality  و BIONZ تاثیر بالایی در پردازش تصاویر دارند.

حداکثر روشنایی صفحه نمایش ثبت شده از این گوشی ۶۱۸ نیت است. رنگ مشکی در این گوشی کمی روشن تر از حالت معمول است. و به همین خاطر کنتراست رنگ های آن اندکی مشکل دارد. کار در زیر آفتاب این گوشی مناسب است و در کل ضعفی از خود نشان نداد.

اما مهم ترین اپگرید این گوشی در بخش صفحه نمایش پشتیبانی از ویدئو های HDR بود. پنل این گوشی رنگ های ۱۰ بیتی را پشتیبانی می کند و تاییدیه استاندارد های BT.2020 را دارد. بنابراین شما می توانید ویدئو هایی که گوشی با کیفیت ۴K HDR فیلم برداری کرده را به راحتی در خود گوشی تماشا کنید. سونی به موتور X-Reality خود قابلیت جالبی را اضافه کرده است. با استفاده از پردازش رنگ های سنگین این گوشی می تواند ویدئو های SDR را در حین پخش به HDR تبدیل کند. این کار در برخی تلویزیون ها انجام می گیرد.

نقد و بررسی سونی اکسپریا XZ2

دوام باتری

Xperia XZ2 با باتری بزرگتری نسبت به XZ1 همراه شده است اما باز هم می توانست باتری قوی تری در خود داشته باشد. این در حالی است که  گوشی XA2 با باتری ۳۳۰۰mAh منتشر شد. البته مدیریت باتری پرچم داران معمولا خوب است و باتری کم نمی آورند.

“ترکیب پردازنده ۱۰ نانومتری Snapdragon 845 و Android Oreo توانسته که طول عمر باتری را به ۸۸ ساعت برساند. این مدت زمان برای یک باتری ۳۱۸۰mAh حیرت برانگیز است”

ما توانستیم ۱۱ ساعت با این گوشی وب گردی انجام دهیم. پخش ویدئو آن هم ۱۰ ساعت و ۵۱ دقیقه با باتری پر بود. باید در نظر داشت که هرچقدر هم برای این گوشی بهینه سازی مصرف باتری انجام شود باز هم صفحه نمایشی ۵٫۷ اینچی با کیفیت بالا دارد. اما باتری در بخش آماده به کار مدت طولانی روشن می ماند. سونی در این بخش نام و رسم خاصی دارد.

پردازنده این گوشی Quick Charge 3.0 را پشتیبانی می کند. با اینکه گوشی همراه با شارژر Quick Charge  عرضه نمی شود اما می توانید با خرید آن در ۳۰ دقیقه تا ۴۵% باتری خود را پر کنید.

این گوشی برخلاف دیگر گوشی های سری خود قابلیت شارژ وایرلس دارد. این نوع شارژ باتری سریع ترین حالت نیست اما QI سرعت خوبی در شارژ ۹ ولتی دارد.

بلندگو

همانگونه که در قبل اشاره کردیم سونی توانسته تا بلندگو های قدرتمندی را در XZ2 قرار دهد. در تست های ما نیز این بلندگو ها حدود ۲۰% قوی تر از بلندگو های XZ1 عمل کردند و سونی به وعده خود عمل کرد. در بخش صدای این بلندگو ها سیستم S-Force سونی نتوانست آنطور که باید صدای شفافی را خروجی دهد. در مقابل آن سیستم Dynamic Vibration بکار رفته در این گوشی بسیار جالب است. بطوری که این سوال پیش می آید که چرا در گوشی های قبلی از چنین تکنولوژی استفاده نشده است. برای ساخت چنین تکنولوژی سونی باید موتور پیشرفته لرزشی می ساخت که بتواند حس و حال باس طبیعی را به کاربر القا کند. این تکنولوژی در فرکانس های پایینی مانند ۱۰۰Hz هم فعالیت می کند.

نقد و بررسی سونی اکسپریا XZ2

لانچر اکسپریا در کنار اندروید Oreo

در این گوشی هم مشابه بسیاری از گوشی های اکسپریا از لانچر مخصوص سونی برای اندروید استفاده شده است. انتظار نداشته باشید که در ظاهر و کاربرد تفاوت های زیادی را در این لانچر مشاهده کنید. پس از در روشن کردن گوشی هم کاربران سونی با حسی کاملا آشنا مواجه می شوند. تم های زیادی هم برای این لانچر سونی موجود است و شما می توانید که بنا بر سلیقه خودتان این گوشی را شخصی سازی کنید. برخی از تم ها هم تعاملی هستند که به نوبه خود جالب است. Xperia Assistant هم به این گوشی اضافه شده است که همانند Siri، Google Assistant و Bixby می تواند برخی فعالیت های یک هوش مصنوعی را برای کاربر انجام دهد. این رابط کاربری همانند یک چت عمل می کند که ابتکاری جالب است. این رابط به شما برخی هشدار ها در مورد مصرف بیش ار حد باتری و … را نیز می دهد و برای آن ها راهکار هایی را پیشنهاد می کند.

نقد و بررسی سونی اکسپریا XZ2
نقد و بررسی سونی اکسپریا XZ2
نقد و بررسی سونی اکسپریا XZ2

بنچمارک Snapdragon 845

ما از این پردازنده قدرتمند درون XZ2 انتظارات بالایی داشتیم که سونی ما را ناامید نکرد. این پردازنده در گوشی های S9 و S9 Plus هم حضور قدرتمندی داشت و حال می توانیم عملکرد آن را در این سه گوشی مقایسه کنیم و نتایج را ببینیم. این پردازنده هشت هسته ای با فناوری ۱۰ نانومتری ساخته شده است. چهار هسته از این پردازنده Kryo 385 Gold در فرکانس ۲٫۷GHz و چهار هسته دیگر نیز Kryo 385 Silver در فرکانس ۱٫۷GHz هستند. برای کار های گرافیکی هم  Adreno 630 GPU در نظر گرفته شده است که ۳۰% از Adreno 540 داخل پردازنده Snapdragon 835 قوی تر است.

نقد و بررسی سونی اکسپریا XZ2

البته گفته شده که چیپ ست Exynos 9810 قدرتمند تر از Snapdragon 845 است. زیرا قابلیت فیلم برداری ۴K را در ۱۲۰fps دارد. اما این گوشی اکسپریا نیز در بخش دوربین سنگ تمام گذاشته است و رقابت بین کمپانی ها شدید است. پردازنده این گوشی هم همانند دیگر پرچم داران اتصالات گوناونی را دارد. تنها نبود FM Radio به چشم می خورد.

این گوشی در بنچمارک  Antutu 7.0 توانسته در رتبه اول قرار گیرد. این گوشی در بخش پردازشی با سامسونگ S9 رقابتی تنگاتنگ دارد.  در تست های گرافیکی پخش ویدئو GFX هم این گوشی در رتبه نخست قرار گرفته است و حتی از آیفون X هم جلو زده است.

نقد و بررسی سونی اکسپریا XZ2
نقد و بررسی سونی اکسپریا XZ2

“به خاطر چیپ ست ۸۴۵ سونی اکسپریا XZ2 سریع ترین گوشی موجود در جهان است و قادر به پردازش کارهای سنگین گرافیکی و پردازشی است.”

دوربین ۱۹MP آشنای Motion Eye

سونی قصد دارد که در بخش دوربین تغییر بزرگی ایجاد نکند و نسلی دیگر از گوشی های خود را به لنز های IMX400 ExmorRS یا همان دوربین های Motion Eye مجهز کند. این دوربین با لنز ۱/۲٫۳” و ۱٫۲۲ میکرو متری، دیافراگم f/2.0 را داراست و بصورت Wide با زاویه دید گسترده می توان به عکاسی با آن پرداخت. این به معنی انتقاد نیست زیرا سونی به شدت درگیر برنامه نویسی الگوریتم BIONZ خود بوده است. اما به نظر کمپانی هنوز وقت آن نرسیده که بر روی گوشی های خود دوربین های دوگانه نصب کند. سونی همچنان از تکنولوژی EIS برای دوربین های خود استفاده می کند.

سونی توانسته با مدیریت رم استثنایی خود در بخش دوربین و فیلم برداری بسیار عالی عمل کند و به هیچ عنوان سخت افزار این گوشی در مقابل تصاویر و ویدئو های سنگین آن کم نمی آورد. همچنین به خاطر Spectra 280 ISP درون Snapdragon 845 اکسپریا XZ2 قادر به فیلم برداری سوپر اسلوموشن  ۹۶۰fps در کیفیت ۱۰۸۰p است.

نقد و بررسی سونی اکسپریا XZ2

کیفیت تصاویر

به خاطر تکراری شدن لنز سونی کیفیت تصاویر بین مدل های مختلف معمولا تغییر زیادی نمی کند. برنامه دوربین سونی هم مدت زیادی است که تغییر خاصی نکرده است. در شرایط نوری خوب دوربین XZ2 تصاویر فوق العاده ای می گیرد. الگوریتم رنگ شناسی سونی همچنان ثابت مانده است و رنگ ها را با دقت بالایی تشخیص می دهد.  محدوده رنگ های دینامیک هم بسیار گسترده است.

نقد و بررسی سونی اکسپریا XZ2

تصاویر این گوشه در کنج ها کمی نامناسب به نظر می رسند. انگار که تصویر در آن نقاط کشیده شده باشد. سیستم کاهش نویز BIONZ هم در بسیاری از تصاویر کار خود را به درستی انجام می دهد و تاثیر آن قابل مشاهده است. حالت اتوماتیک دوربین هم در بیشتر شرایط نوری به درستی کار می کند و اگر نیاز به تصویر برداری HDR هم بود این قابلیت را فعال می کند. عکاسی پانورامای این دوربین هم فاقد مشکل و با کیفیتی بالا انجام می شود. تصاویر آن اگر از اجسام متحرک نباشند هیچ مشکلی ندارند.

نقد و بررسی سونی اکسپریا XZ2

دوربین سلفی

این دوربین یک سنسور ۵MP فاقد فوکوس خودکار استکه با دیافراگم f/2.2” و لنز ۱/۵” تصاویر قابل قبولی را می گیرد. تصاویر گرفته شده از این دوربین مناسب بودند و میدان دید خوبی نیز داشتند. پس جای شکایتی در این بخش نیست.

نقد و بررسی سونی اکسپریا XZ2

فیلم برداری

جدا از دوربین آشنای Motion Eye این اکسپریا، در بخش فیلم برداری آن سونی برخی قابلیت های نوین قرار داده است. سونی توانسته تا در دوربین نوین خود با رزولوشن ۱۰۸۰p ویدئو های سوپر اسلوموشن ۹۶۰fps بگیرد. اما مشکل این جاست که طول زمان این ویدئو ها نصف شده است. زیرا ظرفیت بافر کاستوم رم این گوشی همان مقدار قبل ثابت مانده است. پس شما حدود ۰٫۱۸ ثانیه فرصت داریدد تا ویدئو های خود را بگیرید! همچنین رابط کاربری دوربین در این بخش کمی مشکل ساز است و می توانست ساده تر باشد.

ویدئو های HDR به فرمت HEVC ذخیره می شوند. همچنین می توانید که کیفیت فیلم برداری خود را تا ۱۰۸۰p و ۶۰fps کاهش دهید اما در این صورت قابلیت HDR آن غیر فعال می شود و با ۱۸ MB bitrate می توانید ویدئو های خود را ذخیره کنید. در فرمت H.264 سه دقیقه فیلم برداری ۴K حجم ۱٫۲۴GB را اشغال کرد. این در حالی است که در فرمت H.265 این مقدار به۷۹۰MB  کاهش یافت.

سونی در بخشی دیگر از دوربین خود هم سنگ تمام گذاشته است و آن تصویر برداری و اسکن سه بعدی اجسام است. با برنامه ۳D Creator می توانید از اجسام و اشخاص اسکن سه بعدی بگیرید که حالتی شبیه واقعیت افزوده است. حال این اسکن بر روی دوربین سلفی گوشی نیز آمده است تا سونی کار خود را در این زمینه تکمیل کرده باشد.

نقد و بررسی سونی اکسپریا XZ2

در رقابت

سونی اکسپریا XZ2 یک پرچم دار به تمام معنا است. این گوشی با پردازنده قدرتمند خود و مدیریت چیپ ست مخصوص سونی توانست تا در بسیاری از بنچمارک ها فوق العاده عمل کند و همگان را به تحیّر وادارد. این گوشی با بهترین مشخصات و صفحه نمایشی که سونی در حال حاضر می تواند عرضه کند همراه شد و در بسیاری از جاها حرفی برای گفتن داشت. در بخش دوربین این پرچم دار شاید نتوانست بهترین بازار باشد اما برای کاربران سونی این مقدار کافی است. این سری از اکسپریای سونی پر است از خلاقیت هایی که می تواند برای بسیاری از دارندگان اسمارت فون ها حال و هوایی تازه را به ارمغان بیاورد.

نقد و بررسی سونی اکسپریا XZ2

مزایا:

  • طراحی نوین و مدرن، تاییدیه IP65 و IP68
  • صفحه نمایش ۱۸:۹ مناسب همراه با پشتیبانی از ۲۰۲۰ HDR
  • طول عمر بالای باتری
  • سیستم اسپیکر های استریو قدرتمند همراه با سیستم منحصر به فرد Dynamic Vibration
  • عملکرد خارق العاده پردازنده Snapdragon 845
  • دوربین ۱۹MP Motion Eye سونی بازگشته و بهبود یافته است
  • فیلم برداری عالی و حجم پایین ویدئو ها

معایب:

  • سطح گوشی لغزنده است
  • جک ۳٫۵ میلی متری صدا موجود نیست
  • دوربین سلفی ضعیف شده است
  • گرفتن ویدئو های اسلوموشن سخت است
  • نبود OIS در دوربین و محدود بودن قابلیت Steady Shot به ویدئو های ۱۰۸۰p/30fps

در مورد Xperia XZ2 می توان این حرف را زد که سونی و کاربران را سرافکنده نخواهد کرد. قابلیت های مخصوصی که سونی در این گوشی قرار داده توانسته نظر بسیاری از کاربران را به خود جلب کند.

منبع:نمناک

رونمایی ازگوشی Honor 7A مشخصات آن

رونمایی ازگوشی Honor 7A مشخصات آن

بهترین گوشی های هوشمند جهان در سال ۲۰۱۷

بهترین گوشی های هوشمند جهان در سال ۲۰۱۷

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا