مریخ‌نوردهای ناسا به مرخصی می‌روند! – گوناگون

چهارشنبه 28 تیر 1396 گوناگون

به گزارش جام نیوز،  آژانس فضایی آمریکا اعلام کرد که به دلیل مقارنه خورشیدی که به زودی رخ خواهد داد، ارسال دستورالعمل به مریخ‌نوردها را متوقف خواهد کرد. در این تابستان برای چند هفته خورشید مستقیما میان زمین و مریخ قرار می‌گیرد؛ این امر مانع از برقراری ارتباط ناسا با مدارگردها و مریخ‌نوردها مستقر در محدوده سیاره سرخ خواهد شد.

 

قرار گرفتن دو جسم سماوی نسبت به زمین به گونه‌ای که به نظر می‌رسد در آسمان کنار هم باشند را مُقارنه یا همدمی می‌گویند. مقارنه موقعیتی است که در ستاره‌شناسی آماتوری و ستاره‌بینی استفاده می‌شود و به نزدیکی ظاهری چند سیاره و ماه یا باهم اشاره دارد.

 

ناسا از 31 تیر تا 10 مرداد ماه هیچ ارسال دستوری به سه مدارگرد و دو مریخ‌نورد خود، کیوریسیتی (کنجکاوی) و آپورچونیتی (فرصت) نخواهد داشت.

 

ذرات باردار خورشیدی می‌توانند سیگنال‌های رادیویی ارسال شده به یک فضاپیما را مختل کنند، همچنین قادر به ایجاد اختلال در اطلاعات مخابره شده از فضاپیما به زمین نیز است.

 

براساس گفته‌های ناسا، این سیگنال‌های دستکاری شده می‌توانند مشکل‌ساز شوند بنابراین بهترین کار این است که پروژه را برای مدتی متوقف کرد. سیگنال‌های معیوب می‌توانند مریخ‌نوردها را سردرگم کنند و آنها در موقعیت‌های خطرناک قرار دهد.

 

کیوریسیتی در حال گرفتن سلفی، 2015

 

با این حال ناسا در این زمان به بررسی و بازبینی فضاپیماهای خود در سیاره سرخ ادامه خواهد داد. چد ادواردز، مدیر دفتر شبکه مریخ در آزمایشگاه پیش رانش جت، در این باره می‌گوید: «همچنان به دریافت تله‌متری ادامه خواهیم داد تا همیشه از وضعیت و موقعیت فضاپیماهای خود اطلاع داشته باشیم».

 

تیم تحقیقاتی آزمایشگاه پیش رانش جت لیستی از دستورالعمل‌های اجرایی مانند تست‌های چک‌آپ سلامتی را به مدارگردها و مریخ‌نوردها ارسال خواهد کرد تا آنها در این مدت مشغول نگه دارد.

 

باوجود اینکه در طی مقارنه خورشیدی، مریخ به طور مستقیم پشت خورشید قرار نخواهد گرفت اما به اندازه کافی نزدیک خورشید می‌شود که تاج سوزان خورشیدی با گاز یونیزه خود می‌تواند در امواج رادیویی ارسالی از مریخ‌نوردها به آزمایشگاه پیش رانش جت و برعکس اختلال ایجاد کند.

 

البته این اولین بار نیست که مریخ‌نوردها مقارنه خورشیدی را تجربه می‌کنند، کیوریسیتی برای سومین بار و آپورچینیتی برای هفتمین بار شاهد رخ دادن این پدیده خواهند بود.

 

 

 

2024

منبع : جام نیوز

ارتقاء اندام‌های مصنوعی - گوناگون

نهنگ عنبر چطور می‌خوابد؟ - گوناگون

×

ارسال دیدگاه

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا