مروری بر توکیو اتو سالن 2018؛ بزرگ ترین نمایشگاه تیونینگ و افترمارکت ژاپن – فناوری

شنبه 23 دی 1396 فناوری

بزرگ‌ترین نمایشگاه تیونینگ و قطعات افترمارکت ژاپن، موسوم به توکیو اتو سالن بازگشایی شد. این رویداد به مدت ۳ روز میزبان برندهای افترمارکت، تیونرهای معروف و علاقمندان  است.

هر سال، علاقمندان دنیای تیونینگ و افترمارکت خودرو بی‌صبرانه منتظر آغاز بزرگ‌ترین نمایشگاه تیونینگ خودرو جهاندر لاس‌وگاس آمریکا با نام سما (SEMA) ا هستند. با نزدیک شدن به پایان سال میلادی، جمع کثیری از افراد فعال در حوزه‌ی تیونینگ خودرو، بهترین پروژه‌ها و محصولات نمایش درآمده در نمایشگاه سما را معرفی می‌کنند. اما برای طرفداران سبک تیونینگ خاص ژاپنی، اول هر سال میلادی با گشوده شدن درهای بزرگ‌ترین نمایشگاه تیونینگ ژاپن، موسوم به توکیو اتو سالن (Tokyo Auto Salon)  و به اختصار TAS، هیجان‌انگیز است.

توکیو اتو سالن / Tokyo Auto Salon 2018

مقاله‌های مرتبط:

سالانه مرکز همایش‌های بین‌ المللی ماکوهاری مس (Makuhari Messe) واقع در مرکز استان چیبا، ژاپن، میزبان صدها برند و خودروی پرطرفدار ژاپنی و البته علاقمندان هنر خاص تیونینگ ژاپنی است. با اینکه مساحت TAS تقریباً یک سوم نمایشگاه سما است، ولی به دلیل تمرکز ویژه‌ی این نمایشگاه بر محصولات ژاپنی، بدون شک برای طرفداران خودروهای سرزمین خورشید تابان، TAS بهشت برین است. امسال نیز به رسم ۳۰ سال گذشته، نمایشگاه TAS از ۱۲ تا  ۱۴ ژانویه درهای خود را به روی علاقمندان تیونینگ از سرتاسر جهان باز می‌کند.



روز اول نمایشگاه TAS با اجرای حرکات نمایشی راننده‌ی معروف آمریکایی مسابقات رالی و سری جیمکانا کن بلاک، دریفت تماشایی گروهی از رانندگان سری مسابقات حرفه‌ای دریفت D1 گرن‌پری ژاپن و حراج چند خودرو توسط مؤسسه‌ی BH Auction به پایان رسید.

R90CK

در جریان حراج TAS  امسال، مدل مسابقه‌ای نیسان R90CK مدل ۱۹۹۰ به عنوان یکی از نادرترین خودروهای جهان، با قیمتی بین ۱ میلیون ۳۰۰ هزار تا ۱ میلیون ۸۰۰ هزار دلار فروخته خواهد شد. از دیگر خودروهای جذاب به حراج گذاشته شده می‌توان به تویوتا 2000GT مدل ۱۹۷۰، نیسان اسکای‌لاین GTR R34 و دو مدل دست‌نخورده از نیسان 240Z کلاسیک اشاره کرد. 

 در ادامه به بررسی جذاب‌ترین خودروهای موجود در روز اول نمایشگاه TAS می‌پردازیم.

توکیو اتو سالن / Tokyo Auto Salon 2018


 یکی از جذاب‌ترین خودروهای موجود در TAS پروژ‌ه‌ی تیونینگ هوندا سیویک نسل پنجم توسط برند پرطرفدار راکت بانی (Rocket Bunny) بود که پیش از این در نمایشگاه سما ۲۰۱۷ نیز به نمایش گذاشته شده بود. کیت بدنه‌ی عریض، گلگیرهای برجسته و باله‌ی بزرگ عقب‌ نمای خشن و تهاجمی به سیویک ۲۳ ساله داده است. راک بانی در کنار هیچ‌بک ژاپنی سیویک، نسخه‌ای بسیار متفاوت از وانت پیکاپ فورد F-150 رپتور را هم در غرفه داشت.

توکیو اتو سالن / Tokyo Auto Salon 2018

خودروی دیگری که توجه بسیاری از رسانه‌ها را جلب کرده بود، نیسان اسکای‎لاین GT-R کلاسیک در رنگ قرمز و گلگیرهای فیبرکربن بود. تیم تیونینگ Speed Forme با کاهش ارتفاع و تغییر رینگ‌ها، با حفظ نمای کلاسیک این نیسان خواستنی، ستایش بسیاری از بازدیدکنندگان را دریافت کرد.

توکیو اتو سالن / Tokyo Auto Salon 2018

غرفه‌ی تیونز مشور HKS میزبان هوندا S660 یکی از پرطرفدارترین خودروهای شهری مخصوص ژاپن (کلاس Kei) و البته تویوتا GT86 تا دندان تقویت شده بود. GT86 با کیت بدنه‌ی عریض، دیفیوزر بزرگ در جلو و عقب و باله‌ی عقب که از سقف خودرو ارتفاع بیشتری دارد، باردیگر برند HKS را متفاوت جلوه می‌دهد.

شرکت‌های بزرگ خودروسازی ژاپن مانند تویوتا و سوبارو در نمایشگاه TAS دو مدل مفهومی جدید رونمایی کردند. سوبارو از کانسپت ویزیو پرفورمنس نسخه‌ی STI و تویوتا از کانسپت GR سوپراسپرت با قدرت ۹۸۶ اسب بخار رونمایی کردند. شرکت‌های دیگر ژاپنی همچون هوندا و سوزوکی مدل جدیدی معرفی نکردند، ولی غرفه‌های آن‌ها مملو از نسخه‌های مختلف محصولات هر برند با تیونینگ‌های مختلف بود که نشانگر اهمیت بالای فرهنگ تیونینگ خودرو در ژاپن است.

توکیو اتو سالن / Tokyo Auto Salon 2018

علاوه بر خودروهای اسپرت دهه‌ ۱۹۹۰ ژاپن، مدل LC لکسوس نیز توسط تیم‌های تیونینگ زیادی مانند Advan، Endless و !Blitz بهنیه‌سازی شده بود. لکسوس به عنوان برندی لوکس و مدل LC آن با قیمت تقریباً ۱۰۰ هزار دلاری به تازگی وارد صحنه‌ی تیونینگ‌ و همایش‌های تیونینگ شده است.

توکیو اتو سالن / Tokyo Auto Salon 2018

کراس‌اور تویوتا C-HR نیز مورد استقابل شرکت‌ها و تیم‌های تیونینگ قرار گرفته است. با اینکه تویوتا C-HR پرقدرت نیست و حضور خودروهای کلاس کراس‌اور در دنیای تیونینگ ژاپن چندان مرسوم نبوده است، اما این مدل در نمایشگاه TAS امسال توسط برندهای مختلف بهینه‌سازی شده بود.


علاوه بر کیت‌های بدنه‌ی عریض، به‌نظر می‌رسد که تعویض کلی دماغه و نمای خودرو یکی از موارد جدید در دنیای تیونینگ باشد. تصویر بالا یک دستگاه مزدا میاتا نسل جدید با نمای جلوی لامبورگینی گالاردو و نیسان سیلویا S14 با دماغه‌ی تویوتا Crown است. فقط در فرهنگ تیونینگ ژاپنی است که باید انتظار دیدن هرچیزی را داشت. به‌خصوص تیونینگ تیم‌های شخصی در ژاپن که انواع سوپراسپرت‌های معروف جهان را به سلیقه‌ی خود تغییر می‌دهند.

توکیو اتو سالن / Tokyo Auto Salon 2018

دو تیونر بزرگ ژاپنی لیبرتی واک (Liberty Walk) و RWB رویکرد متفاوتی را در پیش گرفته بودند. غرفه‌ی لیبرتی واک از کیت‌های بدنه‌ی جدید این شرکت رونمایی کرد. یکی از این موارد نیسان GT-R R35 بود که به جدیدترین کیت بدنه‌ی لیبرتی واک با سپرها، دیفیوزرها و باله‌ی تهاجمی‌تر مزین شده است. غرفه‌ی این برند ژاپنی با نسخه‌های مختلفی از هوندا NSX و S660، فورد ماستنگ، لکسوس LC 500 و لامبورگینی اونتادور مساحت زیادی را در اختیار گرفته بود.


توکیو اتو سالن / Tokyo Auto Salon 2018

اما جذاب‌ترین پروژه‌ی لیبرتی واک، کیت بدنه‌ی اولین سوپراسپرت جهان یعنی لامبورگینی میورا بود. هیچوقت فکر نمی‌کردیم که لامبورگینی میورا با زبان تیونینگ مدرن اینقدر جذاب باشد. اما جالب است بدانیم که تیم لیبرتی واک این نسخه را بر اساس نسخه‌ی کپی و غیرواقعی فورد GT40 ساخته است تا نشان دهند خودروهای کلاسیک هم با تیونینگ بدنه‌ی مدرن جذاب خواهند بود.

توکیو اتو سالن / Tokyo Auto Salon 2018

از طرفی تیونر RWB، دیگر برند محبوب ژاپنی که به تیونینگ اختصاصی پورشه 911 می‌پردازد حضور پررنگی نداشت و به نمایش نسخه‌ی جدید پورشه 911 شخصی مؤسس این برند بسنده کرد. در عوض مالکان پورشه‌‌های 911 RWB در بیرون از نمایشگاه، مشغول برگزاری همایش سالانه‌ی خود بودند.

توکیو اتو سالن / Tokyo Auto Salon 2018

برخلاف نمایشگاه سما که خودروهای ژاپنی به عنوان محصولات وارداتی حضور چشمگیری در آن دارند، در TAS فقط چند مدل آمریکایی مانند ماستنگ لیبرتی واک، کوروت C7 و دوج وایپر توسط تیونرهای محلی ژاپنی به نمایش گذاشته شده بودند.

در پایان از شما دعوت می‌کنیم ویدئوی جذاب حرکات نمایشی کن بلاک و گروهی از دریفترهای حرفه‌ای ژاپن در افتتاحیه‌ی توکیو اتو سالن ۲۰۱۸  را تماشا کنید.



توکیو اتو سالن ۲۰۱۸ در قالب تصویر


منبع : زومیت

قیمت و شرایط فروش خودروهای ایرتویا - فناوری

چگونه بر شوک فرهنگی مهاجرت غلبه کنیم؟ - فناوری

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا