مدیرعامل جدید خانه تئاتر معارفه شد/ تاکید بر ۱۸ سال چراغ خاموشی فعالیت‌های این خانه

شنبه 30 تیر 1397 سینما

مدیرعامل جدید خانه تئاتر معارفه شد/ تاکید بر ۱۸ سال چراغ خاموشی فعالیت‌های این خانه

شهرام گیل‌آبادی,اخبار تئاتر,خبرهای تئاتر,تئاتر
مراسم تودیع و معارفه مدیران عامل پیشین و جدید خانه تئاتر با تاکید بر ۱۸ سال چراغ خاموشی فعالیت‌های این خانه، انجام شد.

به گزارش ایسنا، مراسم معارفه شهرام گیل‌آبادی مدیرعامل جدید خانه تئاتر و تودیع اصغر همت مدیر عامل پیشین خانه تئاتر، سه‌شنبه ۲۶ تیر با حضور سیدمجتبی حسینی معاون هنری وزارت ارشاد، شهرام کرمی مدیرکل اداره هنرهای نمایشی، کوروش زارعی مدیر حوزه هنری، ایرج راد مدیرعامل اسبق خانه تئاتر و همچنین هنرمندانی چون هادی مرزبان، داریوش اسدزاده، حسین مسافر آستانه، ایرج راد، مریم‌ کاظمی، رجبی معمار، راسخ راد، قطب‌الدین صادقی، اسماعیل خلج، ابراهیم حقیقی و … در ساختمان جدید خانه تئاتر برگزار شد.

 

در ابتدای مراسم که اجرای آن را مسعود فروتن بر عهده داشت، ایرج راد مدیرعامل اسبق خانه تئاتر با بیان این‌که “انتظار داشتیم افراد بیشتری در این مراسم حضور داشته باشند”، گفت: خانه تئاتر ۱۸ سال فعالیت را پشت سر گذاشت. در طی این ۱۸ تمام سعی‌اش بر این بود که بتواند خدمتگزار باشد. در این دوران خیلی از مسئولین از منافع شخصی خود گذشتند تا خانه تئاتر شکل بگیرد و تاثیرگذار باشد.

 

او ادامه داد: در طول این سال‌ها معتقد بودم که سرمان را باید پایین بیندازیم و بدون این‌که اطلاع رسانی کنیم کارمان را انجام دهیم. زیرا چندین باری که سعی شد تشکل تئاتری تشکیل شود، به دلیل برخی مسایل تشکل‌ها از هم پاشیده شد و از بین رفت. اطرافیانی در کنار تئاتر هستند، سعی‌شان بر این بود که این تشکل‌ها شکل نگیرد. نمونه‌اش اتفاقی بود که بعد از انقلاب نیز رخ داد. بنابر این تصمیم بر این شد که آنچه که انجام می‌دهیم را در بوق و کرنا نکنیم. حتی می‌توانم بگویم همین ساختمانی که در آن نشسته‌اید، اگر هرآنچه که انجام می‌دادیم، از ابتدا رسانه‌ای می‌شد حتما در مرحله گودبرداری متوقف می‌شد.

 

راد با بیان این‌که “برخی از مسئولین فرهنگی متاسفانه درارتباط با مسایل تئاتر بازدارنده بودند”، گفت: هر زمانی که مدیری آمد و به ما لطف داشت، خانه تئاتر جان ‌گرفت و اگر ادامه پیدا می‌کرد به جاهای بهتری هم می‌رسیدیم. یکی از اشکالات بزرگ هنر این است که هنوز با وجود این‌که از برنامه چهارم توسعه این دورخیز شکل گرفت که هنر به عنوان شغل به رسمیت شناخته شود و امنیت شغلی به وجود بیاید، اما متاسفانه نیروهایی باز هم مانع شدند.

 

وی همچین گفت: خوشبختانه در برنامه ششم توسعه با قدرت این مساله دنبال شد و خانه تئاتر همواره دنبال آن بود. در ابتدای سال ۱۳۹۵ طرح امنیت شغلی و سازمان تئاتر کشور در مجلس شورای اسلامی در مرحله اول به تصویب رسید اما قرار بر این شد تا پایان شهریور ۹۵ آیین‌نامه اجرایی آن تدوین شود و به مجلس ارجاع داده شود و تا پایان سال ۹۵ به نتیجه برسد.

 

متاسفانه به دلیل مسائلی که پیش آمد و تعویض چند وزیر و شکل نگرفتن آن شورا و همچنین مساله جدی حقوق ایام بیکاری این کار انجام نشود. بعد از پیگیری‌های فراوان در جلسه هفته پیش این مساله را مطرح کردیم و دو هفته است که جلسات به‌صورت پیگیرانه دنبال می‌شود و فردا هم این جلسه برگزار خواهد شد و امیدوار هستیم که مساله امنیت شغلی که بسیار کلیدی است به نتیجه برسد و به سازمان صنفی هنر هم دست پیدا کنیم.

 

مدیرعامل اسبق خانه تئاتر با بیان این‌که “امیدوارم از این به بعد قانونمندتر عمل کنیم” اظهار کرد: وقتی یک مسئولی میدانی به ما می‌داد از نفوذ خودش استفاده می‌کرد اما شخص دیگری می‌آمد و چون برخی کارها شکل قانونی نداشت همه چیز از هم می‌پاشید و حرکت از نو شروع می‌شد. ما در این‌جا از یک مرحله به مرحله دیگر می‌رسیم. خوشبختانه این خانه ساخته شد و برای همه هنرمندان تئاتر است، شریکی ندارد و مستقل است و برای تک‌تک کسانی است که کار تئاتر می‌کنند.

 

راد افزود: ما به این نتیجه رسیدیم که یک تحول دیگر باید در خانه تئاتر شکل بگیرد و خوشبختانه هیأت مدیره‌ای که منتخب همه گروه‌های تئاتری است، در شورای مرکزی خانه تئاتر حضور دارد و مشغول کار است. ما تصمیم گرفتیم که بعد از چند سال، مدیرعاملی از درون هیأت مدیره انتخاب نشود و فردی خارج از این هیأت مدیره انتخاب شود. زیرا یک مساله‌ای وجود داشت، وقتی این افراد متصدی این امر می‌شدند باید تمام فکر و جسم‌شان را برای این کار می‌گذاشتند، بنابر این تصمیم بر این شد که برای این‌که لطمه‌ای به فعالیت‌های هنری کسی زده نشود و این‌که ما کسی را از همراهی هیأت مدیره از دست ندهیم فردی را از بیرون انتخاب کنیم. خوشبختانه این‌مساله با استقبال هیأت مدیره روبه‌رو شد و آقای گیل‌آبادی انتخاب شدند.

 

وی در پایان گفت: تعدادی از افراد هیأت مدیره در رادیو با شهرام گیل‌آبادی همکاری داشته‌اند و از خصوصیات او آگاهی و شناخت دارند. امیدوارم از این به بعد بتوانیم اطلاع‌رسانی کنیم و نیازی نداشته باشیم بدون اطلاع‌رسانی کاری انجام دهیم و جلساتی با منتقدین داشته باشیم، نظرخواهی کنیم و کلیه کارها به نوعی بازتاب رسانه‌ای داشته باشد و هر کدام از انجمن‌ها و کانون‌های خانه تئاتر بتوانند مسایل صنفی را دنبال کنند.

 

در این مراسم، کیوان ساکت نیز قطعه‌ای موسیقی را تکنوازی کرد. او در سخنان کوتاهی گفت: آنچه که مردم را می‌تواند از گم‌گشتگی نجات دهد هنر است و امروز می‌بالم که در خانه هنر هستم.

 

در ادامه مراسم اصغر همت مدیرعامل پیشین خانه تئاتر با بیان این‌که “ما ۱۸ سال چراغ خاموش حرکت کردیم زیرا احساس می‌کردیم این کار به نفع تئاتر است”، گفت: این دو سال خوب یا بد گذشت. همیشه صحبت‌هایی می‌شد که قدرت را به نیروی جوان‌ترها محول کنیم تا ببینیم مشکل از کجاست که کار پیش نمی‌رود؟ تمام تلاشم را کردم و در ۱۴ ماه ۵ تئاتر سنگین کار کردم. یکی از این خبر خاموش‌ها محبتی بود که آقای بیضایی به ما داشت و در نامه‌ای تاریخی ضمن گلایه‌ای که داشتند که نتوانستند در کشور خودشان اجرایی داشته باشند، خانه تئاتر را تحت عنوان خانه تئاتر ایران نامیدند که برایم بهترین اتفاق طی این دو سال بود. خوشحالم که باعث و بانی آن و تحرک خانه تئاتر شدم.

 

او همچنین گفت: وقتی یک نفر از بین اعضای هیأت مدیره برای مدیر عاملی خانه تئاتر انتخاب می‌شود یا مدیرعامل خوبی خواهد بود و یا هیأت مدیره موثری است، یا برعکس؛ بنا بر این توانایی انجام این دو کار سخت است. شهرام گیل‌آبادی ۲۰ سال از نظر سنی از من کوچک‌تر است اما از نظر مدیریتی ۲۰ سال از من جلوتر است. تنها نگرانی اهالی تئاتر این بود که او کارهای سیاسی هم انجام داده است اما او به خوبی می‌داند که این یک نهاد غیرسیاسی و غیردولتی است. من یکی از مدافعان این مساله تغییر بودم.

 

اصغر همت در پایان اضافه کرد: باید از ۱۰ ماه وزارت آقای صالحی امیری تشکر کنم. که ای کاش من را به اسم کوچک صدا نمی‌کرد و محبت نمی‌کرد که مورد عتاب دوستان قرار نگیرم. ما می‌گوییم این خانه غیردولتی است اما این حرف شعار است و او خیلی به ما کمک کرد و در یک جلسه به ما یک‌میلیارد و نیم کمک کرد این در حالی است که جایی که باید، فقط به ما ۱۰۰ میلیون کمک کرده بود. او شهامت زیادی در کار خودش داشت.

 

او در پایان صحبت‌هایش پیامی که افسر اسدی همسر این هنرمند برایش نوشته بود را خواند.

در سخنرانی پایانی مراسم، شهرام گیل‌آبادی مدیرعامل جدید خانه تئاتر در سخنان کوتاهی بیان کرد: تصویر من از تئاتر، تصویر یک خانواده است که همیشه بوده‌اند ولی البته من جفایی هم به خانواده خودم کردم و به آن‌ها قول داده بودم که دیگر کار مدیریتی نکنم اما این کار یک شغل دولتی نیست.

 

او در ادامه بیان کرد: از خانواده بزرگ تئاتر که در این روزها حقیر را نواختند سپاسگزارم. ما برای رفع مطالبات انباشته شده معرفتی، مادی و معنوی تاریخی خانواده حکمت‌اندیش و سربلند تئاتر هیچ چاره‌ای نداریم جز کار شبانه‌روزی. لازمه آن یک حرکت منظم و نظام‌مند و بنیادین و برنامه‌محوری و مشارکت‌پذیری و استفاده از ظرفیت‌های فکری و تخصصی و جمع کردن این خانواده پر افتخار است. خانه تئاتر باید خانه امن همه تئاتری‌ها باشد این خانه را باید آبادتر از قبل ساخت.

 

سپس هدایایی با حضور شهرام کرمی، ایرج راد، شهرام گیل‌آبادی، کوروش زارعی و دیگر مدیران تئاتری به اصغر همت اهداء شد و همچنین مدالیوم خانه تئاتر با حضور داریوش اسدزاده، قطب‌الدین صادقی، اسماعیل خلج، هادی مرزبان و سیدحسن سلطانی رئیس دانشگاه هنر به او اهداء شد.

 

مرجع : سرپوش

سریال تلویزیونی «خانواده دکتر ماهان» به نیمه رسید

نخستین تصاویر رسمی از فیلم سینمایی «آکوامن» با بازی «جیسون موآما» منتشر شد

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا