محافظ جلو پنجره برای خودروهای فرمول یک، از سال ۲۰۱۸ اجباری شد – فناوری

جمعه 30 تیر 1396 فناوری

خودروهای فرمول یک از سال ۲۰۱۸ موظف به نصب قطعه‌ای جدید در جلوی کابین خودرو خواهند بود؛ که از برخورد هرگونه وسیله‌ با سر رانندگان در حین مسابقه ممانعت خواهد کرد.

پس از تست‌های متعدد، گروه پشتیبانی و استراتژی مسابقات فرمول یک اعلام کرد که استفاده از کابین جدید راننده خودورهای فرمول یک با نام هاله (Halo) از سال دیگر برای تمامی تیم‌های شرکت کننده در این مسابقات اجباری خواهد بود. این وسیله خاص به گونه‌ای طراحی شده است که اجازه برخورد اشیای پرتابی از فضای اطراف به راننده در زمان رانندگی را نمی‌دهد. این تجهیز جدید از کربن ساخته شده و در جلوی شیشه راننده تعبیه خواهد شد. هفته گذشته سباستین فتل، راننده تیم فراری این وسیله را مورد آزمایش قرار داد.

تصمیم به استفاده از محافظی در فضای جلوی راننده در خودروهای فرمول یک به سال ۲۰۱۶ باز می‌گردد؛ اما قانونی و اجباری اعلام کردن استفاده از این محافظ توسط تیم استراتژی فرمول یک، ۱۲ ماه به طول انجامید. علت این زمان طولانی نیز، اختلاف نظر بر سر شکل این وسیله بود.

 خودروهای فرمول یک از بالاترین سطح آيرودینامیک برخوردار هستند و قرار دادن وسیله‌ای اضافی روی آنها، چالشی بزرگ بود. استفاده از این محافظ باعث شد تا در نتیجه اعوجاج ایجاد شده سباستین فتل، در زمان تست دچار سرگیجه شود؛ اتفاقی که هیچ‌گاه نباید برای یک راننده خودروهای پرسرعت رخ دهد.

f1 halo

کاله ایمنی و هاله، هر دو با هدف ممناعت از برخورد وسایل و اشیا مختلف حین رانندگی با سر راننده طراحی و اجرایی شده است. به دفعات، شی‌های پرت شده از دیگر خودروها حین مسابقه و برخورد آن‌ها با سر دیگر رانندگان، موجب آسیب دیدگی آنها شده است. مرگ جولز بیانچی، راننده فرانسوی به همین علت، یکی از نمونه‌های بارز این اتفاق است. اما پیش از آن نیز، در سال ۲۰۰۹، طی مسابقات جایزه بزرگ مجارستان، پرنده‌ای در حین مسابقه با سر فیلیپه ماسا راننده برزیلی، برخورد کرد و وی دچار جراحت شد.

هاله، پیش از استفاده در مسابقات سال آينده فرمول یک، به احتمال زیاد دچار تغییراتی در ساختار و طراحی خواهد شد و نمونه‌های که درتصاویر دیده می شوند، نسخه‌های نهایی نیستند.

مدیر تیم استراتژی فرمول یک در این زمینه می‌گوید:

با همکاری تمامی تیم‌های شرکت کننده در مسابقات سال آینده، بر مشکلات ناشی از طراحی این وسیله غلبه خواهیم کرد و آن را تا حد ممکن بهبود خواهیم داد.

f1 halo

هاله با بهبود در ساختار نه تنها باعث ایجاد سرگیجه در زمان رانندگی نخواهد شد؛ بلکه این مسابقات را ایمن‌تر خواهد کرد. شاید با خودتان فکر کنید بسیاری از تیم‌ها و رانندگان از این طرح استقبال کنند؛ اما اینطور نیست. لوئیز همیلتون، طی پستی در اینستاگرام خود به شدت نسبت به استفاده از این وسیله هشدار داده و آنرا بدترین وسیله‌ی ممکن جهت نصب در جلوی  راننده دانسته است.


منبع : زومیت

واقعیت افزوده، پایانی بر عصر گوشی‌های هوشمند - فناوری

آیا افراد با فعالیت ذهنی بالا به استراحت بیشتری نیاز دارند؟ - فناوری

×

ارسال دیدگاه

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا