لیستر تاندر به صورت رسمی رونمایی شد – فناوری

یکشنبه 15 بهمن 1396 فناوری

برند بازسازی‌ شده‌ی لیستر انگلستان اولین خودروی جاده‌ای سریع خود را با نام لیستر تاندر مبتنی بر جگوار اف تایپ رونمایی خواهد کرد. 

لیستر (Lister) قرار است اولین خودروی جاده‌ای مدرن خود را پس از مدل افسانه‌ای جگوار XJS بر اساس لیستر استورم (Storm) در سال ۱۹۹۳ معرفی کند. تاندر (Thunder)‌ که مبتنی بر نسخه جدید جگوار F تایپ ساخته شده، سریع‌ترین، قدرتمندترین و لوکس‌ترین خودروی لیستر خواهد بود که در سالگرد ۶۵ سالگی این شرکت انگلیسی معرفی شده است.

کار ساخت این خودرو در کنار مدل‌های لیستر نابلی (Knobbly) ادامه می‌یابد که این شرکت از دهه ۱۹۵۰ تاکنون تولید می‌کند؛ تولید این خودروها در کارخانه مهندسی جورج لیستر در کمبریج انگلستان انجام خواهد شد، که هنوز هم به عنوان مقر اصلی شرکت لیستر استفاده می‌شود. لیستر تاندر قرار است در نمایشگاه بین‌المللی تاریخ موتوراسپرت ۲۰۱۸ لندن که ۱۵ فوریه (۲۶ بهمن) برگزار خواهد شد، رونمایی شود. 

لیستر اذعان کرده است که خودروی تاندر به پیشرانه خورجینی هشت سیلندر ۵.۰ لیتری مجهز است که به لطف سوپرشارژ و تیون شدن توسط مهندسان لیستر قادر است ۶۶۶ اسب بخار قدرت تولید کند. تاندر قادر است صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را در تنها زمان ۳ ثانیه طی کند و به بیشینه سرعت ۳۲۲ کیلومتر بر ساعت دست یابد.

تغییرات ساختاری سفارشی تاندر تحت نظارت لارنس ویتاکر مدیرعامل و مالک شرکت لیستر قرار گرفته و گفته می‌شود که او تجهیزات اصلی استفاده شده در محصول را مطابقت می‌دهد. سپر جلوی فیبر کربنی به صورت سفارشی ساخته شده، که همراه با اسپلیتر بزرگ باعث افزایش نیروی روبه پایین در خودرو می‌شود. ورودی‌های لیستر تاندر روی کاپوت با تزئین عرضه شده‌اند و آرم لیستر روی پانل‌های طرفین خودرو و وسط جلو پنجره مشبک قرار دارند، که مطابقت زیادی با ترکیب طراحی داخلی ایجاد می‌کند.

lister thunder / لیستر تاندر

سپر عقب نیز به صورت سفارشی طراحی شده که دارای یک طرح فیبر کربن است که خروجی‌های بزرگ اگزوز کربنی لیستر را در عقب تاندر پوشش می‌دهد. آرم برنجی لیستر با زمینه کرومی روی اسپویلر عقب نصب شده است، در حالی که جلوی خودرو آرم مسابقه‌ای لیستر با رنگ سبز و زرد کاملا در جلو پنجره مشبک قرار دارد.

کاپوت فیبر کربنی به عنوان یک گزینه اختیاری در دسترس خواهد بود، که همراه با کیت فیبر کربنی جدید لیستر ارائه می شود؛ این کیت اکنون نیز توسط لیستر برای انواع موجود جگوار اف تایپ با قیمت حدود ۲۸،۲۰۰ دلار به نرخ ارز فعلی عرضه می‌شود.

فضای داخلی خودرو از جمله داشبورد، دستگیره‌ها، تودوزی سقف و روکش فرمان همه با چرم مرغوب ناپا تزئین شده است و طرح رنگ‌ داخلی ۳۶ گزینه‌ی مختلف دارد. در قسمت‌های زیادی از فضای داخلی خودرو مانند زیرسری صندلی نیز لوگوهای لیستر دیده می‌شود و طرح دوخت صندلی‌ها هم مطابقت زیادی با طرح جلو پنجره مشبک خودرو دارد. 

مقاله‌های مرتبط:

۲۵ سال از تولید خودروی جاده‌ای لیستر استورم می‌گذرد که در حقیقت یه خودروی مسابقه‌ای مجهز به پیشرانه ۱۲ سیلندر خورجینی ۷.۰ لیتری ساخته شده توسط جگوار است؛ این بزرگ‌ترین ظرفیتی بود که تاکنون یک خودروی مخصوص جاده از آن استفاده کرده است و شاید پس از آن دیگر چنین خودرویی در انگلستان تولید نشود. این پروژه از سال ۱۹۸۶ توسط مهندس لارنس پیرس الهام گرفته شد؛ پیرس مهندسی است که حدود ۹۰ مدل خودروی تیون‌شده XJS را با استفاده از نام تاریخی لیستر و با سرعت ۳۲۲ کیلومتر بر ساعت ساخت.

برند لیستر که در سال ۱۹۵۳ توسط راننده مسابقه‌ای و تاجر معروف برایان لیستر بنیان‌گذاری شد، در سال ۲۰۱۳ توسط پدر و پسر ثروتمندی به نام‌های اندرو و لارنس ویتاکر خریداری و بازسازی شد. خانواده ویتاکر به زودی برنامه‌های خود را برای ساختن ده دستگاه خودروی لیستر جگوار نابلی اعلام کردند که بر اساس نسخه بسیار موفق جگوار D-Type طراحی شد؛ خودروی مسابقه‌ای جگوار D-Type توسط برایان لیستر در دهه ۱۹۵۰ ساخته شد و نسخه جدید نابلی نیز از روش‌هایی مشابه آن بهره می‌برد. 

لیستر همچنان به ساخت مدل‌های دنباله‌دار نابلی ادامه خواهد داد و اکنون برای اولین بار در تاریخ لیستر، نسخه‌ای جاده‌ای از نابلی ارائه می‌دهد. این خودرو همراه با نسخه استرلینگ ماس نابلی مجهز به بدنه منیزیمی و نسخه لیستر کاستین از نابلی که توسط مختصص آیرودینامیک خودرو فرانک کاستین برای مسابقات فصل سال ۱۹۵۹ طراحی شد، از جمله‌ برنامه‌های خانواده ویتاکر برای خودروهای آینده لیستر است.

لیستر استورم این مسیر را ادامه داد و برای شرکت در مسابقات قهرمانی ساخته شد و در سال ۲۰۰۰ قهرمانی FIA GT را به دست آورد و پس از آن نیز استورم LMP به عنوان نمونه اولیه برای مسابقات ۲۴ ساعته لمانز در سال ۲۰۰۳ توسعه یافت.

لارنس ویتاکر که درباره رونمایی از لیستر تاندر در اواسط ماه فوریه صحبت می‌کرد، به خبرنگار موتور۱ گفت: 

شبیه براباس و AMG برای مرسدس بنز و آلپینا برای بی‌ام‌و، ما نیز امیدواریم بتوانیم دوباره به طور انحصاری و اختصاصی، تیونینگ خودروهای جگوار را انجام دهیم و به مشتریان این برند بزرگ، محصولاتی جدید با قدرت بیش‌تر و طراحی‌ جذاب و دوست‌داشتنی‌ عرضه کنیم. البته ما هنوز با جگوار لندررور به صورت رسمی و مستقیم شراکتی نداریم اما سابقه‌ی شراکت و همکاری ما به ۶۵ سال قبل باز می‌گردد. تاندر خودروی بسیار قدرتمندی است و در واقع سریع‌ترین (بیشینه سرعت ۳۳۵ کیلومتر بر ساعت و صفر تا ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت در زمان ۶.۸ ثانیه) محصول لیستر تا به امروز است. من به این خودرو افتخار می‌کنم و باید بگویم که تاندر تازه شروع ماجرا است! 

معرفی لیستر تاندر توسط مجری تاپ‌ گیر تیف نیدل

دانلود


منبع : زومیت

نوکیا 8 سیروکو با نمایشگر اولد در نمایشگاه MWC 2018 معرفی خواهد شد - فناوری

۱۵ بهمن، تولد فیسبوک و بازگشت استیو جابز به اپل - فناوری

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا