لنوو Ideapad 330، اولین لپ تاپ مجهز به تراشه ۱۰ نانومتری اینتل

دوشنبه 24 اردیبهشت 1397 فناوری

 

لنوو Ideapad 330 که در فهرست فروش سایت چینی JD قرار گرفته است، بر اساس مشخصات ذکر شده، از پردازنده‌ی ۱۰ نانومتری کانن لیک اینتل بهره می‌برد.

مقاله‌های مرتبط:

لنوو، یکی از بزرگترین شرکای اینتل در حوزه‌ی لپ‌تاپ، محصول جدیدی به نام Ideapad 330 را در چین عرضه کرده است که از پردازنده‌ی ۱۰ نانومتری کانن لیک شرکت اینتل بهره می‌برد. محصول یادشده هم از نقطه نظر طراحی و هم از لحاظ قیمت محصولی پایین رده به حساب می‌آید. نسخه‌ی پایه‌ی این محصول که توسط یک توزیع‌کننده‌ی رسمی در فروشگاه چینی JD.com قرار گرفته است، به قیمت نازل ۴۴۹ دلار پیش‌فروش می‌شود.

IdeaPad 330 از پردازنده‌ی ۱۰ نانومتری Core i3-8121 بهره می‌برد؛ پردازنده‌ای دو هسته‌ای که مبتنی بر کانن لیک است و با فرکانس پایه‌ی ۲.۲ گیگاهرتز کار می‌کند. به همراه پردازنده‌ی اینتل، کارت گرافیک AMD مدل رادئون RX 540 با حافظه‌ی دو گیگابایتی به کار رفته است؛ چرا که پردازنده‌ی اینتل از گرافیک داخلی برخوردار نیست؛ هرچند که از لحاظ فنی، واحد مربوط به آن وجود دارد؛ اما در این طراحی غیرفعال شده است. بر اساس گزارش‌ها، سرعت پردازش پردازنده‌ی IdeaPad 330 در حالت توربو به ۳.۱ گیگاهرتز می‌رسد.

lenovo Idealpad 330

لپ‌تاپ Ideapadpad 330 دارای نمایشگر ۱۵.۶ اینچی با پنل TN و رزولوشن ۱۳۶۶ در ۷۶۶ پیکسل است که هر دو مشخصه از پایین‌رده بودن دستگاه حکایت دارند. نسخه‌ی پایه‌ی این مدل، رم چهارگیگابایتی از نوع DDR4-2133 و درایو سخت ۵۰۰ گیگابایتی با سرعت ۵۴۰۰ دور بر دقیقه را در خود جای داده است و قیمتی برابر با ۵۲۰ دلار دارد. البته سایت خرده‌فروشی JD نسخه‌ی ارتقاء یافته‌ای از این دستگاه را نیز با ۸ گیگابایت رم، یک ترابایت درایو گردان و ۲۵۶ گیگابایت حافظه‌ی SSD به قیمت ۶۱۵ دلار در فهرست فروش خود قرار داده است. در این فهرست اطلاعاتی در مورد تک کانال یا دوکاناله بودن رم دستگاه‌های مورد بحث یا برند هارد درایو آن‌ها درج نشده است. در واقع تصاویری که در این فهرست آمده‌اند رم DDR4-2133 را نشان می‌دهند؛ اما در فهرست DDR4-2400 ذکر شده است.

Lenovo Ideapad 330 / 10nm Cannon Lake
پردازندهاینتل Core i3 – 8121U، دو هسته، چهار ترد، ۱۰ نانومتری کانن لیک
۲.۲ گیگاهرتز فرکانس پایه، ۳.۱ گیگاهرتز توربو، بدون واحد گرافیکی
کارت گرافیکAMD Radeon RX 540 2GB
نمایشگر۱۵.۶ اینچ، ۷۶۸ × ۱۳۶۶ پیکسل، پنل TN
رم۴ گیگابایت، DDR4-2133/2400۸ گیگابایت، DDR4-2133/2400
حافظه۵۰۰ گیگابایت یا یک ترابایت HDD
۱۲۸ گیگابایت یا ۲۵۶ گیگابایت SSD
ابعاد۲۲.۷ × ۲۶۰ × ۳۷۸ میلی‌متر
۲.۱ کیلوگرم
باترینامشخص، عمر ۵ ساعته‌ی باتری
قابلیت‌هاپورت اترنت گیگابیتی، ۲ پورت USB 3.0 نوع A، یک پورت USB-C
جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون، HDMI، درایو CD/DVD
نسخه پایه۴ گیگابایت رم۵۰۰ گیگابایت HDD۴۴۵ دلار
نسخه پیشرفته۸ گیگابایت رمیک ترابایت HDD۲۵۶ گیگابایت SSD۵۸۰ دلار
سیستم عاملویندوز ۱۰ (نسخه نامشخص)

لپ‌تاپ Ideapadpad 330 وزنی معادل ۲.۱ کیلوگرم دارد و ضخامت آن ۲۲.۷ میلی‌متر است. کیبورد این دستگاه شامل کیبورد کامل عددی است؛ هرچند که دکمه‌های جهت‌ها نصف اندازه‌ی معمول خود هستند. درگاه‌هایی که برای این محصول در نظر گرفته شده است، شامل یک پورت اترنت، یک پورت HDMI، دو درگاه USB 3.0 نوع A، یک پورت USB نوع C، یک درگاه کارت حافظه‌ی SD و یک جک ۳.۵ میلی‌متری است. در مورد عمر باتری اطلاعاتی داده نشده؛ اما صفحه‌ی فروشگاه مذکور، از پردازنده‌ی این مدل با عنوان نسخه‌ی ارتقاءیافته‌‌ی Core i3-6006U (پردازنده‌ی دو هسته‌ای سری Skylake-U) یاد کرده است.

لنوو Idealpad 330

سیستمی در این سطح برای کسانی مناسب است که صرفا به یک لپ‌تاپ معمولی نیاز دارند و معمولا دانشجویان یا مدیران از این نوع لپ‌تاپ‌ها با قدرت پردازش محدود استفاده می‌کنند. با این وجود، لنوو در تبلیغات خود عملکرد گیمینگ دستگاه را نیز جهت مقایسه با لپ‌تاپ‌هایی که در بازه‌ی قیمتی مشابه قرار دارند، گنجانده است.

Lenovo Idealpad 330

قرار گرفتن این محصول در فهرست فروش سایت JD نشان می‌دهد که اینتل ارسال تراشه‌های ۱۰ نانومتری خود را آغاز کرده است. این موضوع هرچند ابهامات موجود در خصوص عرضه‌ی این تراشه‌ها را از بین می‌برد، دقیقا مشخص نمی‌کند که نسل بعدی تراشه‌های اینتل که تأثیر مستقیم بر درآمد این شرکت در سال‌های آتی خواهند داشت، تا چه اندازه از این فناوری بهره‌مند خواهند شد. ارسال یک پردازنده‌ی دو هسته‌ای فاقد تراشه‌ی گرافیکی آن هم از نسل هشتم چندان امیدبخش نیست. تا کنون مشاهده نشده بود که اینتل فرآیند ساخت جدید را به واسطه‌ی یک پردازنده‌ی پایین‌رده معرفی کند؛ اما این شرکت مسلما در محاسبه‌ی درآمدهای خود حساب ویژه‌ای روی تراشه‌های ۱۰ نانومتری باز کرده است و حقیقتا آن‌چه که تاکنون اینتل را در وضعیت اقتصادی مطلوب نگه داشته فروش بالای پردازنده‌های آن بوده است.

منبع : زومیت

لیزینگ پاگانی هوایرا رودستر چقدر است؟

بانک اینترنتی آلمانی از بیت کوین برای پرداخت وام استفاده می‌کند

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا