شرکت نفتی اگزون ‌موبیل، افکار عمومی را در مورد تغییرات آب و هوایی منحرف کرده است – فناوری

پنج‌شنبه 9 شهریور 1396 فناوری

تحقیقات نشان می دهد که اکسان ‌موبیل، دومین شرکت نفتی جهان، طی چهار دهه‌ی گذشته، به‌طور مکرر افکار عمومی را در مورد سازوکار تغییرات آب و هوایی گمراه کرده است.

محققان در مطالعه‌ای جدید با بررسی حدود ۲۰۰ سند تغییرات آب و هوایی مربوط به شرکت اگزون موبیل یا اکسان موبیل (ExxonMobil)، متوجه اختلاف فاحشی بین اظهارات عمومی و اطلاعات داخلی این غول نفتی شدند. محققان دانشگاه هاروارد در مطالعه خود نوشتند:

آنالیزهای ما نتیجه‌گیری می‌کند که اکسان موبیل درباره مسائل علمی مربوط به تغییرات آب و هوایی، مخاطبان غیرعلمی خود را گمراه کرده است. اکسان موبیل به آهستگی به علم کمک کرده و با صدای بلند موجب افزایش شک و تردید در مورد آن شده است.

این آنالیزها توسط دو مورخ علمی به نام‌های جفری سوپران و نائومی اورسکز پس از گزارش‌های بحث‌برانگیز سال ۲۰۱۵ انجام گرفت. این گزارش‌ها ادعا می‌کردند که این شرکت برای دهه‌ها در راستای انکار تغییرات آب و هوایی فعال بوده است. این در حالی است که محققان خود شرکت، همواره مشغول فعالیت در زمینه‌های علمی بوده‌اند. در بیانیه‌ی سال ۲۰۱۵، اکسان موبیل تحت عنوان «اسناد را بخوانید» آمده است:

 اسناد InsideClimate News (سازمانی فعال در زمینه‌ی محیط زیست) که مربوط به انکار تغییرات آب و هوایی هستند را بخوانید. به نظر می‌رسد، برخی توطئه‌ها در کار بوده تا یافته‌های علمی مربوط به آب‌وهوا را پنهان نگه دارد.

اکسان موبیل مدعی است که این ادعاها بر اساس اظهارات عمدتا تحریف شده‌ صورت گرفته‌اند.

دومین شرکت نفتی جهان

سورپران و اورسکز، برای این پرونده، اظهارت مربوط به تغییرات اقلیمی این شرکت را در بین سال‌های ۱۹۷۷ تا ۲۰۱۴ بررسی کردند. این کار شامل بررسی مقالات (علمی کارشناسی شده) محققان اکسان موبیل به همراه اسناد داخلی شرکت و مجموعه‌ای از رپرتاژ آگهی‌هایی بود که در نشریه نیویورک‌تایمز منتشر شده بودند. آنچه این دو محقق متوجه شدند، این بود که هر چه مطالب بیشتر در دسترس عموم قرار می‌گرفت، لحن مربوط به تغییرات آب و هوایی تغییر اساسی می‌کرد. این محققان می‌نویسند:

 برای برآورد تردیدهای منطقی، ۸۳ درصد مقالات (علمی) و ۸۰ درصد از اسناد داخلی، نشان می‌دهد که تغییرات آب و هوایی واقعی است و سرچشمه‌ای انسانی دارد. اما تنها ۱۲ درصد از رپرتاژ آگهی‌ها چنین کاری انجام می‌دهد و به‌جای آن، ۸۱ درصد از این نوع مطالب موضعی تردیدآمیز دارند.

این رویکرد دوجانبه، با پرداخت حدود ۳۱ هزار دلار برای هر رپرتاژ آگهی (تقریبا شامل اطلاعاتی ساده و عمومی) دنبال می‌شد که برخلاف یافته‌های محققان این شرکت بوده است. این محققان در بخش دیگری از مقاله خود نوشتند:

بخش زیادی از تحقیقات که پشت دیوارهای دفاتر اکسان موبیل پنهان بودند و یا در نشریات علمی با دسترسی محدود (از طریق پی وال یا امکان دسترسی محدود به مشترکان) منتشر می‌شدند، بسیار فنی بودند.

اما در حالی که اکسان موبیل ظهور مسائل علمی جدید در مورد تغییرات آب و هوایی در دهه‌ی ۱۹۷۰ را درک می‌کرد، اما تا سال ۱۹۹۷ هنوز هم در مورد اظهارات عمومی خود، موضعی مبهم و تردیدآمیز را در دستور کار قرار داده بود. در رپرتاژ آگهی مربوط به همین سال آمده است:

اجازه دهید با این مسئله روبه‌رو شویم، علم تغییرات آب و هوایی بیش‌ازحد نامشخص است و دستورالعمل‌هایی را پیشنهاد می‌دهد که می‌تواند اقتصادها را به‌سوی آشفتگی پیش ببرد. ما هنوز نمی‌دانیم که انسان می‌تواند، چه نقشی در (انتشار) گازهای گلخانه‌ای و گرم شدن سیاره ایفا کرده باشد.

محققان این مطالعه درحالی‌که اذعان دارند، تحلیل متنی ارتباطات یک زمینه‌ی علمی مشخص است، اما فکر می‌کنند که روند کلی این ارتباطات (شرکت فوق) روشن است. این دو محقق تاکید می‌کنند که مقاله‌ی آن‌ها نشان نمی‌دهد که اکسان موبیل، مسائل مربوط به تغییرات آب و هوایی را انکار و رد کرده یا از افکار عمومی دور نگه داشته؛ بلکه این شرکت همواره موجب گمراهی مردم در مورد گرم شدن کره زمین و دلیل آن شده است و ده‌ها سال است که چنین کاری را انجام می‌دهد. اورسکز به نیویورک‌تایمز گفت:

ما متوجه شدیم که آن‌ها حقیقتا دانشمندان خوبی هستند. اما این یافته‌های علمی (محققان شرکت اکسان موبیل) تضاد قابل‌توجهی با رپرتاژ آگهی‌های شرکت دارند.


منبع : زومیت

پاناسونیک از اسپیکر هوشمند مبتنی بر گوگل اسیستنت رونمایی کرد - فناوری

توانایی‌های نسخه‌ی فول آپشن هیوندای توسان در امریکا - فناوری

×

ارسال دیدگاه

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا