رونمایی پانوز از خودروی الکتریکی، برای مسابقات استقامت – فناوری

جمعه 26 خرداد 1396 فناوری

رقابت‌‌های استقامت مثل لمانز، در کلاس‌های مختلف و با زمانی بین ۶ تا ۲۴ ساعت برگزار می‌شوند. شرکت خودروسازی پانوز، به‌تازگی یک مدل تمام برقی برای حضور در این نوع مسابقات، معرفی کرده است.

اگر علاقه‌مند خودروهای اسپرت و مسابقه‌ای باشید، مسلما نام WEC را شنیده‌اید. نهاد WEC که نام آن مخفف World Endurance Championship است، به عنوان زیرمجموعه‌ای فدراسیون جهانی اتومبیل‌رانی فعالیت می‌کند و برگزارکننده‌ی مهم‌ترین مسابقات سرعت در رشته‌ی استقامت محسوب می‌شود. امروز بیش از ۶۰ خودرو در ۴ کلاس LMP۱، LMP۲، LM GTE Pro وLM GTE Am در رقابت سالیانه‌ی WEC حضور دارند. علاوه بر این، در سال‌های قبل، مدل‌های تمام الکتریکی نظیر نیسان دلتا وینگ و نیسان ZEOD RC ، حضوری کوتاه‌مدت در مسابقات استقامت و حتی لومانز ۲۴ ساعته را تجربه کردند.

پانوز الکتریکی مسابقات استقامت  Panoz endurance electric racer

شرکت خودروسازی پانوز اسپرانته، در سال ۲۰۰۰ بنیان نهاده شد و مقر اصلی آن در امریکا قرار دارد. محصولات پانوز در سال‌های اخیر، شامل چند مدل اسپرت دست‌ساز، مثل خودروی GTLM می‌شود که با پیشرانه‌های سوپرشارژ به قدرت ۳۰۵ تا ۴۲۰ اسب بخار، علاوه بر حضور در بازار عمومی، در رقابت‌های اتومبیل‌رانی، خصوصا لمانز ۲۴ ساعته‌ی سال ۲۰۰۶، شرکت داشت. از سویی دیگر، پانوز در ساخت و بهینه‌سازی خودروی نیسان دلتا وینگ، نقشی اساسی داشته است.

پانوز، در یک همکاری نزدیک با شرکت گرین 4U، اقدام به ساخت یک نمونه‌ی جدید از خودروی تمام الکتریکی کلاس GT-EV کرده است. این خودرو با هر بار شارژ کامل، بین ۱۴۵ تا ۱۷۷ کیلومتر را می‌پیماید و رسیدن به نهایت سرعت ۲۸۲ تا ۲۹۰ کیلومتر را ممکن می‌کند. با توحه با اینکه طول پیست لمانز حدود ۶ کیلومتر است و در رقابت ۲۴ ساعته، بیش از ۵ هزار کیلومتر از این مسیر، طی می‌شود، در صورت حضور خودروی پانوز در این رقابت، نیازمند بیش از ۳۰ مرتبه تعویض باتری خواهد بود.

پانوز الکتریکی مسابقات استقامت  Panoz endurance electric racer

مهندسان پانوز معتقدند، تعویض باتری‌های این مدل، تقریبا به اندازه‌ی سوخت‌گیری باک بنزین دیگر خودروهای حاضر در مسابقات استقامت، زمان می‌برد. این در حالی است که خودروهای هیبرید پورشه ۹۱۹، به عنوان قهرمان سال قبل لمانز ۲۴ ساعته در کلاس LMP۱، حدود ۳۰ بار به پیت‌استاپ مراجعه کردند.

محصول پانوز، از شاسی سبک‌وزن فیبر کربن استفاده می‌کند، ضمن اینکه محل استقرار راننده در وسط نیست و از کیت آیرودینامیک متغییر در سرعت‌های مختلف استفاده می‌کند و مجهز به سیستم دو دیفرانسیل است. دو موتور الکتریکی در این خودرو وجود دارد که مستقل از یکدیگر و روی محور جلو و عقب، عمل می‌کنند. فناوری بازیابی انرژی در هنگام ترمزگیری هم، در خودوری پانوز به کار گرفته شده است.

پانوز الکتریکی مسابقات استقامت  Panoz endurance electric racer

پیشرانه‌ی های پانوز، مجموعا ۴۰۰ تا ۴۵۰ کیلو وات، قدرت دارند که معادل ۵۳۶ تا ۶۰۰ اسب بخار است. این مدل با توجه به نوع باتری‌ها، وزن خالصی بین ۱۰۰۰ تا ۱۲۴۷ کیلوگرم خواهد داشت که نسبت قدرت به وزن قابل قبولی برای مسابقات سرعت استقامت محسوب می‌شود.

روز گذشته، شرکت پانوز در روستای نزدیک پیست لمانز ۲۴ ساعته فرانسه، از خودروی GT-EV رونمایی کرد. مدیران این شرکت، اعلام کرده‌اند که علاوه بر ساخت خودرو برای حضور قدرتمند در مسابقات استقامت، برای تولید یک ابرخودروی الکتریکی جاده‌ای، با توانایی حمل ۲ سرنشین که مثل خلبان‌های شکاری، پشت سر هم بنشینند؛ برنامه‌ریزی می‌کنند.


منبع : زومیت

محصولات اپل؛ دستبندی از جنس طلا - فناوری

واقعیت افزوده در حال حاضر ناامیدکننده است - فناوری

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا