روند پیری را با ۸ آنتی اکسیدان قدرتمند به تاخیر بیندازید

شنبه 18 آذر 1396 گوناگون
روند پیری را با ۸ آنتی اکسیدان قدرتمند به تاخیر بیندازید

روند پیری را با ۸ آنتی اکسیدان قدرتمند به تاخیر بیندازید

قرار گرفتن در معرض سیگار و دود سیگار، آلودگی ها، مواد شیمیایی غیر ضروری، اشعه و حتی استرس، منجر به تولید رادیکال های آزاد در بدن و ایجاد آسیب از طریق اکسیدان ها می شود.

اکسیدان ها در طولانی مدت ایجاد کننده بسیاری از بیماری های مزمن هستند. در این میان، آنتی اکسیدان ها از عواملی هستند که سلول ها را در مقابل اکسیدان ها محافظت کرده و مانع از تخریب سلولی و آسیب های مزمن از جمله انواع سرطان ها، بیماری های قلبی، دیابت و… می شوند. علاوه بر این، تحقیقات جدید نقش آنتی اکسیدان ها در به تاخیر انداختن روند پیری را ثابت کرده است.

آکادمی ملی علوم آمریکا، توصیه می‌کند که مصرف روزانه حداقل پنج نوبت از غذاهای سرشار از آنتی اکسیدان که مهمترین آنها میوه ‌ها و سبزی‌ ها هستند، ضروری است. بعلاوه مصرف این مواد غذایی را می ‌توان به ۹ نوبت در روز افزایش داد اما با این حال اکثر مردم فقط یک تا دو نوبت در روز از این خوردنی‌ های مفید و سالم استفاده می ‌کنند.

انگور:

این میوه به خصوص نوع تیره رنگ آن حاوی فیتوکمیکال ها یا مواد شیمیایی گیاهی و آنتی اکسیدان ها برای محافظت در برابر سرطان و بیماری های قلبی است. دو ماده شیمیایی گیاهی موجود در انگور شناخته شده به عنوان آنتوسیانین و پروآنتوسیانیدین برای تقویت سیستم ایمنی بدن مفیدند. انگور همچنین حاوی ویتامین ث و سلنیوم؛ دو آنتی اکسیدان بسیار قوی است.

زغال اخته:

مطالعات اخیر نشان می دهد که مصرف این میوه منجر به حفاظت از سلول ها در برابر آسیب ها و کمک به رفع التهاب می شود. زعال اخته حاوی بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی شناخته شده برای تقویت سیستم ایمنی بدن است ضمن این که مواد شیمیایی گیاهی کلیدی برای حفاظت در برابر سرطان و بیماری های قلبی دارد.

توت قرمز:

انواع توت بخصوص تمشک و توت فرنگی حاوی اسید الاژیک؛ یک ماده شیمیایی گیاهی دیگر هستند که ممکن است به محافظت در برابر برخی از عوامل سرطان زا در رژیم غذایی و محیط زیست کمک کند.

آجیل:

یکی از متعادل ترین غذاهای شناخته شده برای بشر است که دوز خوبی از چربی های سالم همراه با مقادیر کمتر پروتئین و کربوهیدرات دارد. مواد معدنی مثل سلنیوم و مواد شیمیایی گیاهی مثل رسوراترول و استرول ها موجود در آجیل بعلاوه اسیدهای چرب امگا ۳ به کاهش سطح کلسترول خون کمک می کند.

سبزیجات تیره رنگ:

کلم بروکلی و اسفناج حاوی ویتامین های آ، ث و ای بعلاوه کلسیم هستند که با منیزیم و پتاسیم نیز لود می شوند. این سبزیجات سرشار از مواد شیمیایی گیاهی و آنتی اکسیدان هایی مانند کامفرول هستند که باعث گشاد شدن عروق خونی می شوند و خاصیت ضد سرطانی دارند. این سبزیجات حاوی لوتئین و کوئرستین؛ دو آنتی اکسیدان قوی هستند. علاوه بر این، به گفته پزشکان، مصرف کارتنوئیدها موجب بهبود قدرت و شفافیت بینایی، سلامت بیشتر پوست، جلوگیری از پیری زودرس پوست، کاهش خطر تحلیل ماکولار چشم (عارضه چشمی ناشی از پیری) و نیز موجب کاهش خطر بروز آب مروارید و نابینایی می ‌شود. سبزی‌ های حاوی کارتنوئیدها اغلب به رنگهای زرد، قرمز، نارنجی و یا برگ‌ های سبز تیره هستند که از مهمترین آنها می ‌توان به اسفناج، کلم بروکلی، فلفل سبز و قرمز، هویج و سیب‌ زمینی شیرین اشاره کرد.

چای:

آنتوسیانین و پروآنتوسیانیدین موجود در چای به مبارزه با التهاب در بدن کمک می کنند. همچنین چای حاوی کاتچین؛ یک آنتی اکسیدان قوی است که تصور می شود به جلوگیری از آسیب سلولی منجر به سرطان کمک می کند.

غلات سبوس دار

: مصرف نوع سبوس دار غلات مانند نان سبوس دار به جای نان سفید و برنج قهوه ای به جای برنج سفید حداقل برای یک وعده در روز، خطر ابتلا به بیماری های قلبی از قبیل سکته قلبی را کاهش می دهد. این نوع غلات حاوی روی و سلنیوم برای محافظت در برابر سرطان است.

ماهی:

اسیدهای چرب امگا ۳ در آن منجر به جلوگیری از بیماری های التهابی مانند بیماری عروق کرونر قلب می شود

منبع:مگیتو

بیوگرافی امیر خسرو عباسی

بیوگرافی امیر خسرو عباسی

مضرات شکر

خطرات مصرف خوراکی‌های شیرین وشکر صنعتی

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا