رمزگشایی از رکورد ۴۰۰ کیلومتر بر ساعت مرسدس بنز W125 در ۸۰ سال پیش – فناوری

پنج‌شنبه 12 بهمن 1396 فناوری

مرسدس بنز W125، سال ۱۹۳۸ موفق شد در جاده‌‌های عمومی آلمان، به حداکثر سرعت بیش از ۴۳۲ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. این رکورد، چند ماه پیش و توسط کونیگزگ شکسته شد.

مرسدس بنز در دهه‌ی ۳۰ میلادی جزو رکوردشکنان در بحث حداکثر سرعت بود و اینکار را با خودروی W125 انجام داد. این رکورد شکنی توسط راننده‌ی مسابقه‌ای، رودلف کاراکیولا در ۲۸ ژانویه سال ۱۹۳۸ انجام شد. او توانست با خودروی ۱۲ سیلندر W125‌ در یک جاده‌ی عمومی به حداکثر سرعت ۴۳۲.۷ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند.

مرسدس بنز W125

این رکورد گیری در اتوبان‌‌های آلمان، بین دو شهر فرانکفورت و دارمستاد انجام شد. حال با گذشت ۸۰ سال از این واقعه مرسدس بنز سال روز این موفقیت بزرگ را جشن گرفته و جالب است بدانید این رکورد تا چند ماه گذشته کاملا دست نخورده باقیمانده بود تا اینکه در ۴ نوامبر سال گذشته، کونیگزگ آگرا RS موفق شد با دستیابی به سرعت ۴۴۵.۴ کیلومتر بر ساعت، تاریخ‌ساز شود. مرسدس بنز W125 در آن زمان، رکورد سرعت لحظه‌ای را شکست اما کونیگزگ در این زمینه بهتر عمل کرد و سال گذشته توانست پنج رکورد را جابجا کند. با این وجود نمی‌توان تلاش‌های مرسدس بنز با W125 را نادیده گرفت، خصوصا با توجه به فناوری‌های خودروسازی در  اواخر دهه‌ی ۳۰ میلادی، همه‌ چیز باورنکردنی به نظر می‌رسد.

برای شناخت W125، بهتر است به مشخصات فنی خودرو اشاره کنیم. این محصول، دارای ضریب درگ (مقاومت در برابر هوا) معادل ۰.۱۷۰ بود که از این نظر، قابل قیاس با هواپیماهای امروز است. در این مورد بد نیست بدانید که فولکس واگن XL1 که به عنوان آیرودینامیک‌ترین خودروی تولید شده در جهان شناخته می‌شود دارای ضریب درگ ۰.۱۸۹ است.

مرسدس بنز W125

مورد بعدی، پیشرانه‌ی این خودرو است که از یک نمونه‌ی ۱۲ سیلندر به حجم ۵.۶ لیتر استفاده می‌کند. این پیشرانه می‌تواند ۷۶۵ اسب بخار قدرت تولید کند که در سال ۱۹۳۸ قدرت بسیار بالایی محسوب می‌شد. همچنین در این خودرو از کاربراتورهای اضافه نیز استفاده شده است که توانسته قدرت این پیشرانه را در مقایسه با مدل استاندارد ۲۰ اسب بخار افزایش دهد. نسخه‌ی استاندارد این خودرو توانسته بود هشت هفته زودتر رکورد سرعت را بشکند. در این بازه زمانی هشت هفته‌ای مهندسین مرسدس روی قابل اطمینان بودن خودرو و بهبود اختلاط سوخت و هوا در محفظه احتراق این خودرو کار کرده‌اند. همچنین بدنه‌ی این خودرو میز مورد بهینه سازی‌هایی قرار گرفت تا عملکرد آن بهبود پیدا کند. همچنین در این زمینه مرسدس بنز از متخصصان صنایع هوایی کمک گرفته بود.

W125

مرسدس بنز برای پیشرانه‌ی این خودرو یک سیستم خنک کننده‌ی خاص طراحی کرده بود که پیشرانه را با استفاده از یخ خنک می‌کرد. در این سیستم خنک کننده  به جای رادیاتور از یک محفضه با ۵ کیلوگرم یخ و ۴۸ لیتر آب استفاده شده بود. این ایده‌ی بسیار جالب توسط یک موسسه‌ی صنایع هوایی در برلین ابداع شد که قبلا با تست‌های آیرودینامیکی روی هواپیماها به این نتیجه رسیده بودند که وجود رادیاتور مانعی بر سر راه بهبود آیرودینامیک خودروها است.

بسیار بعید به نظر می‌رسد که رکورد کونیگزگ نیز بتواند برای هشت دهه پایدار بماند، بخصوص اینکه کونیخزگ رقبایی مثل بوگاتی شیرون و هنسی ونوم F5  پیش رو دارد که هر دو ادعا کرده‌اند سریع‌ترین خودرو در جهان‌ هستند. البته کونیگزگ نیز بیکار ننشسته و اعلام کرده است که آگرا  RS ممکن است بتواند به سرعت بالای ۴۸۲.۸ کیلومتر بر ساعت دست یابد.


منبع : زومیت

کشف بزرگ‌ترین غار غرق‌شده‌ی جهان در مکزیک - فناوری

ال‌جی وی 30 با پشتیبانی از هوش مصنوعی ماه آینده معرفی خواهد شد - فناوری

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا