دیافراگم دوگانه در دوربین پرچمداران جدید سامسونگ به چه معنا است؟ – فناوری

یکشنبه 6 اسفند 1396 فناوری

تلفن‌های هوشمند جدید سامسونگ –گلکسی اس ۹ و گلکسی اس ۹ پلاس دارای دوربین دوگانه با دیافراگم قابل تنظیم هستند. معنای این حرف این است که که دوربین این دو پرچمدار قابلیت ثبت تصاویر با دیافراگم ۱/۵ تا ۲/۴ را دارا هستند.

دیافراگم در دوربین‌ها مانند مردمک چشم عمل می‌کند، یعنی میزان گشودگی آن تعیین می‌کند چه میزان نور  به حسگر دوربین برسد.بسیاری از دوربین‌های عکاسی دارای دیافراگم قابل تنظیم هستند که با استفاده از یک حلقه فیزیکی به نام آیریس میزان نوری که به حسگر می‌رسد را کم و زیاد می‌کنند. اما در دوربین‌های تلفن‌های همراه به خاطر محدودیت فضا و عدم امکان به‌کاربردن قطعات متحرک، این دیافراگم ثابت بوده و امکان تغییر گشودگی آن وجود ندارد –یا در صورت امکان بسیار پیچیده و گران‌قیمت است.

سامسونگ اما در پرچمداران امسالش امکان تنظیم گشودگی دیافراگم را در دوربین خود فراهم کرده است. اگر به تنظیمات دوربین گلکسی اس ۹ و گلکسی اس ۹ پلاس بروید می‌توانید میزان گشودگی را روی ۲/۸ یا ۱/۵ تنظیم کنید.

Galaxy S9 camera setting

این امکان با یک مکانیزم ساده دو حالته (روشن و خاموش) فراهم شده است اما همچنان قابل تحسین است. وقتی به سابقه تلفن‌های هوشمند نگاه می‌کنیم هیچ دستگاهی پیدا نمی‌شود که در دوربین خود از قطعات متحرک استفاده کرده باشد (البته به جز دو تلفن! هوشمند عجیب گلکسی K زوم و زن‌فون زوم).

مقاله‌های مرتبط:

اما واقعا داشتن دوربین با گشودگی دیافراگم قابل تغییر چقدر اهمیت دارد؟ سامسونگ در واقع این امکان را برای بهبود عکس‌برداری در نور کم در نظر گرفته است. زمانی که نور صحنه‌ی عکس‌برداری کمتر از ۱۰۰ لوکس باشد، دیافراگم دوربین تا حد امکان باز می‌شود (f/2.4) تا حداکثر نور ممکن را دریافت کند و تصویر واضح‌تری گرفته شود. اما در نور کافی گشودگی این دریچه کمتر می‌شود. این قابلیت در کنار الگوریتم‌های پردازش تصویر به کار رفته در اس ۹ و اس ۹ پلاس می‌تواند بهترین کارایی در عکس‌برداری (به خصوص در نور کم) را موجب شود.

ممکن است برایتان سوال پیش آمده باشد اگر دریچه باز عکس‌برداری در نور کم را بهبود می‌بخشد، چرا اصلا لازم است آن را کم کنیم؟ جواب ساده است: وقتی دریچه دیافراگم بیشتر از میزان مورد نیاز باز باشد نور بیش از اندازه به حسگر می‌رسد و این امر می‌تواند تاثیرهای جانبی بر روی تصویر بگذارد. اولین مشکلی که پیش می‌آید زیاد شدن نویز تصویر است، همانطور که در دوربین‌های عکس‌برداری تنظیم گشودگی دیافراگم موجب کاهش نویز در تصاویر می‌شود. گشودگی بیش از اندازه دیافراگم همچنین می‌تواند موجب ایجاد تاثیرات پیش‌بینی نشده مانند اعوجاج یا اثر شعله (همان موضوعی که برخی از دوربین‌های تلفن‌های هوشمند درگیرش هستند) نیز بشود. مزیت دیگر کم کردن گشودگی دیافراگم در نور مناسب فراهم شدن امکان عکس‌برداری سریع است که برای تلفن‌های همراه اهمیت بالایی دارد.

همه ما منتظر خواهیم بود پرچمداران سامسونگ به دست کاربران آزمایشی برسد تا از زبان آن‌ها درباره مزیت‌های دوربین‌های جدید بیشتر بشنویم.


منبع : زومیت

بیل و ملیندا گیتس؛ زندگی و کار کردن موفق در کنار یکدیگر چگونه امکان پذیر است؟ - فناوری

داک دکس گلکسی اس 9 را به یک رایانه لمسی بدل می‌کند - فناوری

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا