دستور پخت کباب بریانی ( اصفهان )

دوشنبه 8 خرداد 1402 آشپزی
دستور تهیه کباب بریانی ( اصفهان )

دستور پخت کباب بریانی

یکی از غذاهای سنتی و محبوب اصفهان، بریانی یا بریونی است. این غذای ایرانی را می‌توان در وعده‌های شام و ناهار یا حتی سحری سرو کرد. در طبخ سنتی، برای تهیه بریانی، شش همراه با دنبه بیشتری چرخ می‌شود، اما بهتر است با دنبه کمتری آن را پخت، زیرا طعم چربی زیاد برای بسیاری از افراد خوشایند نیست. برای تفت دادن بریانی، معمولا از کفگیر مخصوصی به نام بقلوی استفاده می‌شود، اما شما می‌توانید از تابه کوچکی برای تفت دادن بریانی استفاده کنید.

دستور پخت کباب بریانی

دستور پخت کباب بریانی

کباب بریانی اصفهان

در شهر زیبای اصفهان، غذای سنتی و محبوبی به نام بریانی وجود دارد که در واقع نام صحیح آن بریان است. این غذا در نقاط مختلف جهان با نام‌های مختلفی شناخته شده است، اما بریان یا بریانی اصفهان از گوشت گوسفند تهیه می‌شود که پس از آبپز و چرخ‌کردن، با دارچین و نعنا در کفگیرهای مخصوص ریخته شده و روی آتش پخته می‌شود. معمولاً بریانی با جگر سفید پخته شده و چرخ‌شده روی نان سنگک سرو می‌شود.

در اصفهان، رستوران‌های خاصی وجود دارند کهفقط بریانی و آبگوشت آن را سرو می‌کنند و غذای دیگری در منوی آن‌ها وجود ندارد. به همین دلیل، این رستوران‌ها به عنوان “بریانی” شناخته می‌شوند. با توجه به این ویژگی، در شهرهای دیگر که با نام بریانی مواجه می‌شوند، اغلب تصور می‌کنند که نام این غذا بریانی است. از ویژگی‌های بریان اصفهان، چرب بودن آن است.

کباب بریانی اصفهان

کباب بریانی اصفهان

مواد لازم برای کباب بریانی ( اصفهان )

  • گوشت سر دست گوسفند 500 گرم
  • دنبه 50 گرم
  • جگر سفید گوسفند 100 گرم
  • پیاز 2 عدد
  • پودر دارچین 1 قاشق غذاخوری
  • زعفران دمکرده 1 قاشق چایخوری
  • گردو ، خلال پسته و بادام مقداری
  • نعنا خشک و نمک و فلفل سیاه مقدار لازم
مواد لازم برای کباب بریانی

مواد لازم برای کباب بریانی

طرز تهیه بریانی (بریان) اصفهان

  1. گوشت گوسفند ، دنبه ، 1 عدد پیاز ، چند قاشق روغن مایع و 4 لیوان آب را داخل قابلمه ای بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید تا گوشت بپزد و نرم شود ( پس از پخت مقداری آب گوشت ته قابلمه باقی بماند ).
  2. جگر سفید را خرد کنید و با 2 لیوان آب ، 1 پیاز خرد شده ، چند قاشق روغن ، مقداری نمک و فلفل داخل قابلمه ای بریزید و با حرارت متوسط بپزید ، پس از اینکه پخت و آب آن تمام شد کمی تفت دهید سپس چرخ کنید و کنار بگذارید.
  3. مخلوط گوشت گوسفند و دنبه را نیز پس از پخت چرخ کنید سپس با زعفران دم کرده ، مقداری نعنای خشک ، نمک و فلفل سیاه مخلوط و بار دیگر چرخ نمایید.
  4. مایه بریان را با دست به شکل همبرگر شکل دهید و روی آن مقداری پودر دارچین ، خلال پسته یا بادام بگذارید و داخل قابلمه ای که چرب کرده اید قرار دهید تا کباب شود سپس برگردانید تا طرف دیگر نیز برشته و کبابی شود ، مقداری آب گوشت را روی نان بپاشید و بریانی را روی نان قرار دهید و با جگر سفید چرخ شده ، گردوی خرد شده ، جعفری و … تزیین و سرو کنید.

 

جیوه ماهی

دستور پخت ماهی شکم پر جنوبی

گاناش شکلاتی چیست؟

گاناش شکلاتی چیست؟

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا