دستور پخت کباب برگ با گوشت گوساله در فر

شنبه 23 دی 1396 آشپزی
دستور پخت کباب برگ با گوشت گوساله در فر

دستور پخت کباب برگ با گوشت گوساله در فر

کباب برگ، یکی از کباب های اصیل ایرانی است که با گوشت راسته یا فیله گوساله تهیه می شود. این کباب را می توان در فر و یا بر روی کباب پز تهیه کرد. در این مقاله طرز تهیه کباب برگ با گوشت گوساله در فر و نکات مهم طبخ آن ارائه شده است.
گوشت راسته یا فیله به دلیل نازک بودن، برای تهیه انواع کباب مانند کباب بختیاری، کباب شیشلیک، و … مناسب تر است.
برای تهیه کباب برگ با گوشت گوساله نیز از فیله یا راسته گوساله استفاده می شود که البته، بهتر است از فیله استفاده شود. نکته قابل توجه برای تهیه یک کباب خوب، انتخاب گوشت آن است که باید نرم باشد. برای نرم کردن گوشت، می توان از گردهای مخصوص نرم کننده گوشت استفاده کرد، ولی بهتر است گوشت را با آب پیاز، فلفل و روغن مایع از 24 ساعت قبل آماده و نرم کرد.
به طور معمول برای هر کباب بین 140 تا 200 گرم گوشت لازم است ولی مقدار گوشت، بستگی به سایز سیخ دارد و برای سیخ های کوچک که برای داخل فر مناسبتر هستند، 50 گرم گوشت کافی است.

مواد لازم برای تهیه کباب برگ با گوشت گوساله

گوشت راسته یا فیله گوساله1.5 کیلوگرم
پیاز2-3 عدد
روغن مایع1 استکان
فلفل دلمه ای2 عدد
محلول زعفرانبه میزان لازم
نمک و فلفل سیاهبه میزان لازم

طرز تهیه کباب برگ با گوشت گوساله در فر

  1. ابتدا گوشت راسته را بشویید و اجازه دهید تا خشک شود. سپس آن را بر روی تخته قرار داده و به پهنای 4 سانتیمتر، و طول 20 سانتیمتر برش بزنید.
  2. از روی این قطعه، قطعات دیگر را برش بزنید تا پهنا و طول همه قطعات به یک اندازه شود.
  3. سپس قطعات گوشت را به قطر نیم سانتیمتر ورقه ورقه کنید.برش گوشت برای کباب برگ
  4. چون برای تهیه این کباب برگ از گوشت گوساله استفاده می شود، بهتر است ابتدا یک کیوی روی گوشت رنده کنید و به مدت 15 دقیقه، گوشت در کیوی بماند، سپس آن را بشوئید و در مواد بخوابانید. با این روش گوشت، نرم تر می شود.
  5. پیاز و فلفل دلمه ای را نگینی خرد کنید و آن را در داخل یک کاسه با روغن مایع، محلول زعفران و فلفل سیاه مخلوط کنید ولی نمک را در این مرحله اضافه نکنید.
  6. قطعات گوشت را لابه لای مواد بخوابانید و آنها را کاملا به مواد آغشته کنید.
  7. روی ظرف را با سلفون بپوشانید و به مدت 24 ساعت در یخچال قرار دهید. در طول 24 ساعت، 3 الی 4 بار ظرف را از یخچال خارج کرده و مواد را زیر و رو کنید.
  8. بعد از 24 ساعت، گوشت را از یخچال درآورده و مقداری نمک به آن اضافه کنید و خوب مخلوط کنید.
  9. 15 دقیقه بعد از نمک زدن، گوشت را از مواد خارج کرده، برای اینکه ورقه های گوشت، نازک شوند و شکل بگیرند با پشت کارد یا بیفتک کوب آرام روی آن بکوبید و در حین کوبیدن به آن روغن مایع و محلول زعفران بزنید.
  10. تکه های گوشت را به سیخ بکشید. برای سیخ کردن، گوشت را بین انگشت شصت و انگشت های دیگر قرار داده و سعی کنید سیخ را از بین گوشت رد کنید. اگر چند تکه گوشت، به یک سیخ می کشید باید قطعات گوشت به هم چسبیده باشند.
  11. مجددا گوشت ها را با بیفتک کوب، بکوبید و به مدت 2 ساعت سیخ ها را در یخچال قرار دهید.
  12. موادی که برای مزه دار کردن گوشت استفاده کردید را کف یک ظرف پیرکس بریزید، طوری که کف ظرف را کامل بپوشاند و سپس سیخ ها را داخل ظرف، روی پیازها بچینید.
  13. ظرف را در فر از قبل گرم شده با دمای 180 درجه سانتیگراد، به مدت 1 ساعت قرار دهید تا بپزد.
  14. در حین پخت، چند بار روی کباب ها را با سس کباب آغشته کنید و دوباره در فر قرار دهید تا خشک نشوند و آبدار باشند.
  15. کباب را پس از پختن، مستقیما روی برنج قرار دهید، قرار دادن کباب برگ زیر نان باعث خشک شدن آن می شود.
  16. در کنار کباب برگ می توانید از گوجه و فلفل کبابی استفاده کنید که لذت خوردن آن را دو چندان می کند.کباب برگ با گوشت گوساله در فر

نکات تکمیلی

  • در صورت تمایل می توانید برای نرم کردن گوشت از گردهای نرم کننده گوشت استفاده کنید، بدین منظور برای هر کیلو گوشت، یک قاشق مرباخوری گرد نرم کننده گوشت را با پیاز رنده شده مخلوط کنید و گوشت را نیم ساعت قبل از کباب کردن در آن بخوابانید.
  • برای پختن کباب برگ می توانید از زغال هم استفاده کنید، برای این منظور سیخ ها را بر روی آتش تند و یکنواخت قرار داده، به آرامی بچرخانید تا دو طرف آن پخته شود و در حین باد زدن، روی آن سس کباب بمالید تا خشک نشود.
  • برای تهیه کباب، بهتر است از سیخ استیل استفاده شود.
  • برای تهیه سس کباب 25 گرم کره، کمی محلول زعفران، 1/2 لیوان آب و 1 قاشق غذاخوری آبلیمو را در ظرفی با هم مخلوط کرده و روی حرارت قرار دهید تا کمی غلیظ شود. سپس این سس را در حین پخت، چندین بار با برس روی کباب بمالید تا خشک نشود.

منبع:ستاره

دستور پخت کباب شیشلیک با استخوان و بدون استخوان

دستور پخت کباب شیشلیک با استخوان و بدون استخوان

دستور پخت حلوای گردویی

دستور پخت حلوای گردویی

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا