دستور پخت شيرينى مغزدار خرمایی

سه‌شنبه 14 فروردین 1397 دسته‌بندی نشده
دستور پخت شيرينى مغزدار خرمایی

شیرینی مغزدار یکی از انواع شیرینی لقمه ای است که مواد میانی مختلفی در تهیه آن استفاده می شود. خرما یکی از مغزهایی است که در شیرینی پزی کاربرد فراوان دارد و علاوه بر شیرینی طبیعی، بسیار مقوی و مغذی می باشد. در این مطلب شما را با طرز تهیه شيرينى مغزدار خرمایی آشنا خواهیم کرد.

درست کردن شیرینی عموما بر خلاف آشپزی معمولی، کار دقیقی است و از انتخاب نوع شیرینی که بگذریم در این کار جای زیادی برای اعمال سلیقه شخصی وجود ندارد. برای خوب درآوردن نتیجه کار باید دستور طبخ شیرینی را از اول تا آخر با دقت خواند و کار‌ها را گام به گام انجام داد، مواد را با پیمانه اندازه گرفت و به حدس و تخمین تکیه نکرد.

در این مقاله قصد داریم شما را با طرز تهیه شیرینی مغزدار خرمایی آشنا سازیم. شیرینی مغزدار، یکی از انواع شیرینی مجلسی است که از دو لایه بیرونی و میانی تشکیل شده و ماده اصلی در تهیه لایه بیرونی آرد و تخم مرغ و شکر می‌باشد. برای مواد میانی می‌توان از انواع مغزها، میوه‌ها و شکلات استفاده کرد. منظور از آرد در دستور ارائه شده، آرد گندم است. البته آرد گندم بر حسب این که از چه نوع گندمی تهیه شده باشد و نسبت نشاسته، پروتئین، سبوس، چسب و … در آن از چه قراری باشد، بسیار متنوع است؛ آنچه در بازار‌های ما در دسترس است در دو نوع آرد سفید و آرد غیر سفید خلاصه می‌شود. آرد غیر سفید معمولا به صورت بسته بندی عرضه نمی‌شود و باید آن را از نانوایی‌ها تهیه کرد که این نوع آرد بیشتر برای تهیه انواع حلوا و رنگینک استفاده می‌شود؛ اما برای تهیه کیک و شیرینی، آرد سفید مناسب است. آرد را همیشه قبل از استفاده باید الک کرد. منظور از این کار تنها گرفتن ناخالصی آن نیست، بلکه منظور بیشتر این است که ذرات آرد از هم جدا شوند و ترکیب آن با آب و شیر و مانند این‌ها آسان باشد.

شيرينى مغزدار خرمایی

طرز تهیه مواد میانی شیرینی مغزدار خرمایی

مواد لازم میانى برای شیرینی مغزدار خرمایی
خرمای بدون هسته1 پیمانه
دارچین1 قاشق مرباخوری

دستور تهیه:

  1. هسته خرما‌ها را خارج کرده و با غذاساز آن را له کنید.
  2. سپس دارچین را اضافه کرده و خوب مخلوط کنید تا یکدست شود.

طرز تهیه شیرینی مغزدار خرمایی

مواد لازم برای تهیه شیرینی مغزدار خرمایی
کره125 گرم
شکر3/4 پیمانه
تخم مرغ1 عدد
آرد3.5 پیمانه
ماست1/2 پیمانه
روغن مایع1/2 پیمانه
وانیل شکری1 قاشق مرباخوری
بکینگ پودر1 قاشق چایخوری

دستور تهیه:

  1. کره و شکر را با همزن برقى بزنید تا کرم رنگ و سبک شود.
  2. سپس تخم مرغ را به همراه وانیل شکرى اضافه کرده و هم بزنید تا مخلوط شوند.
  3. ماست و روغن مایع را مرحله به مرحله اضافه کنید.
  4. آرد و بیکینگ پودر را مخلوط کرده و الک کنید. سپس با کنترل به مواد اضافه کرده و مخلوط کنید تا حدى که خمیر لطیفى به دست آید.
  5. خمیر را در کیسه نایلونى گذاشته و به مدت بیست دقیقه در یخچال استراحت دهید.
  6. پس از این مدت، خمیر را به کمک وردنه روى سطح صافى به قطر نیم سانتى متر باز کرده و با کاترگرد یا پنچ پر قالب بزنید.قالب زدن خمیر
  7. کل خمیر را قالب بزنید.خمیر قالب زده
  8. کف سینی فر را با کاغذ روغنی بپوشانید و خمیر قالب زده را با رعایت فاصله روی کاغذ روغنی بچینید.شيرينى قالب زده
  9. از مواد میانى به اندازه یک قاشق چایخورى روى نصف خمیر‌ها بگذارید.قرار دادن مواد میانی روی خمیر
  10. وسط نصف دیگر خمیرهاى قالب زده را با انتهاى دسته قاشق سوپخورى ضربدر بیندازید. بهتر هست هر بار انتهاى دسته قاشق را در آرد بزنید تا به خمیر نچسبد. سپس آنها را روی خمیر اولی قرار دهید.شيرينى مغزدار خرمایی
  11. پس از قرار دادن خمیرها روى یکدیگر، اطراف دو خمیر را با چنگال طرح بیندازید تا خمیر‌ها به هم بچسبند.شيرينى مغزدار خرمایی
  12. سینى را در فرى که از قبل روى ١٨٠ درجه سانتى گراد گرم شده قرار داده و به مدت ٣٠ تا ٤٠ دقیقه یا تا زمانى که روى شیرینى طلایى شود، فرصت دهید تا بپزد.
  13. شیرینى‌ها را بعد از پخت به روى سیمى طورى منتقل کرده و به مدت ده دقیقه استراحت دهید تا خنک شود. سپس با پودر شکر تزیین کنید.
معرفی گیاه کمیاب آپارتمانی ونگهداری از آنان

معرفی گیاه کمیاب آپارتمانی ونگهداری از آنان

دستورتهیه نان لطیفه

دستورتهیه نان لطیفه

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا