دستور تهیه شیرینی قطاب(شیرینی خوشمزه استان یزد)

چهارشنبه 13 تیر 1397 دسته‌بندی نشده
دستور تهیه شیرینی قطاب(شیرینی خوشمزه استان یزد)

 

مواد لازم برای خود خمیر:

زرده تخم مرغ ۲ عدد

ماست نسبتاً سفت و شیرین ۱۰۰ گرم یا یک دومِ یک پیمانه (۲۰۰ گرمی)

کره کاملاً نرم شده ۱۰۰ گرم

آرد به اندازه نچسبیدن خمیر بطور تقریبی ۲ و یک چهارم پیمانه (تقریباً ۲۵۰ گرم، هر یک پیمانه (۲۰۰ گرمی) آرد ۱۱۰ گرم وزن دارد.)

بیکینگ پودر یک قاشق چایخوری

خمیر ترش یک دوم قاشق چایخوری (برخی از انواع خمیر ترش ریز نیاز به خیس کردن ندارد)

نکته: می توان بجای مخلوطی از خمیر ترش و بیکینگ پودر تنها یکی از این دو را به میزان یک قاشق چایخوری بکار برد. فرق این دو در این است که خمیر که در آن بیکینگ پودر استفاده می‌شود، برای ور آمدن در یخچال قرار داده می‌شود و برعکس آن خمیر که در آن خمیرترش استفاده می‌شود، در جای گرم بهتر به عمل می‌آید و همچنین در صورت استفاده از خمیر ترش مواد داخل خمیر نباید زیاد سرد باشند.

مواد لازم برای پر کردن خمیر:

پودر بادام ۲ پیمانه یا حدود ۲۰۰ گرم

خاک قند نرم یک پیمانه یا حدود ۱۲۵ گرم

هل کوبیده نرم یک تا ۲ قاشق چایخوری

 

طرز تهیه:

1. در صورتیکه خمیر ترش از نوعی است که باید حل شود آن را در دو قاشق غذاخوری آب ملایم با یک قاشق چایخوری پودر قند و کمی نمک می‌ریزیم تا کمی بماند.

2. زرده تخم مرغ را با چنگال زده و با کره نرم شده و ماست مخلوط کرده سپس آرد و بیکینگ پودر و مایه خمیر ترش را نیز اضافه کرده بهم می‌زنیم تا حدی که لازم بود آرد اضافه می‌کنیم تا خمیر به دست نچسبد و زیاد هم سفت و بدون کشش نشود.

3. خمیر را در کیسه نایلونی می‌گذاریم در دمای معمولی اتاق یک تا دو ساعت بماند تا خمیر ور بیاید.

4. پودر بادام و قند و هل را مخلوط می‌کنیم.

5. روی میز را کمی آرد می‌پاشیم خمیر را با وردنه باز می‌کنیم و با دهانه لیوان یا استکان دایره‌هایی می‌بریم وسط هر دایره را کمی از مایه بادام و قند می‌گذاریم دقت می‌کنیم که بادام و قند وسط خمیر قرار گیرد واطراف آنرا آلوده نکند و دو طرف خمیر را روی هم می‌آوریم با دست اطراف آنرا بهم می‌چسبانیم و فشار می‌دهیم که بادام و قند در لای خمیر محفوظ مانده وخمیر شکل هلال پیدا کند وبا دقت دور خمیر را پیچ می‌دهیم.

6. نحوه پیچ دادن به اینصورت است که اول یک قسمت را مابین دو انگشت فشار داده و پهن می‌کنیم سپس آن را تا می‌زنیم بعد قسمت پهلوی آن را فشار داده تا می‌زنیم تا به آخر قسمت آخر را می‌توانیم به پشت قطاب تا بزنیم.

طریقه پختن به دو روش است:

1. روغن فراوان داغ می‌نماییم و قطاب‌ها را در روغن سرخ می‌کنیم بعد با کفگیر قطاب‌ها را از روغن خارج کرده ودر صافی می‌گذاریم که روغن زیادی آن گرفته شود وبعد از کمی سرد شدن در پودر قند می‌غلطانیم ودر ظرف می‌چینیم کمی پسته چرخ کرده روی آن می‌پاشیم.

2. با این مقدار مواد یک سینی فر پر قطاب به دست می‌آید. می‌توانیم قطاب را در سینی چیده و در فر با حرارت ۳۲۵ درجه فارنهایت یا ۱۷۰ درجه سانتیگراد به مدت ۲۵ دقیقه طبخ کنیم و بعد از طلایی شدن از فر خارج نماییم و در پودر قند بغلطانیم یا بر روی آن با الک پودر قند بپاشید.

منبع:برترین ها

قیمت سکه در بازار آزاد امروز۱۳۹۷/۸/۱۰

قیمت سکه، طلا و ارز 1397/4/13

فیلترینگ اینستاگرام در دستور کار دادستان کل کشور

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا