دستور تهیه سوهان قم بدون بادکا

شنبه 22 اردیبهشت 1397 دسته‌بندی نشده
دستور تهیه سوهان قم بدون بادکا
سوهان یک نوع شیرینی ایرانی است که با جوانه گندم درست می شود و انواع مختلفی دارد. سوهان قم بدون بادکا اصولی دارد که آشنایی با آنها به شما در درست کردن سوهان خانگی با کیفیت کمک خواهد کرد. شما در این مقاله با طرز تهیه سوهان قم بدون بادکا آشنا خواهید شد.
سوهان یک نوع شیرینی ایرانی یا گونه‌ای حلوا است که از جوانه گندم درست می‌شود و تاریخچه دقیق آن به دوره قاجار بر می‌گردد. این شیرینی در انواع مختلفی نظیر سوهان عسلی، سوهان کنجدی، سوهان حلوایی، سوهان بادامی، سوهان گزی، سوهان لقمه، سوهان کره‌ای، سوهان پشمکی، دسر سوهان و… تهیه می‌شود.
ترکیبات سوهان در ابتدا شامل: آرد، شکر، روغن، پسته، زعفران، هل و گلاب بوده که به صورت حلوای نرمی طبخ می‌شده، ولی کم کم با افزودن ترکیبات دیگری همچون زرده تخم مرغ و نیز جایگزینی آرد جوانه گندم به جای آرد گندم خاصیت سفتی و شکنندگی به این شیرینی افزوده شد که بر میزان ماندگاری محصول نیز افزود. در واقع زرده تخم مرغ به باقی ماندن روغن در ترکیب و عدم خشکی سوهان کمک می‌کند و جوانه گندم هم باعث می‌شود ارزش غذایی سوهان بسیار افزایش پیدا کند. جوانه گندم منبع اصلی خاصیت سوهان محسوب می‌شود. جوانه گندم منبع پروتئین بوده و سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی به ویژه ویتامین‌های گروه B و E است. همچنین به دلیل داشتن قند‌های طبیعی سبب ذخیره سازی انرژی در ماهیچه‌ها شده و موجب بهبود عملکرد عضلانی و جلوگیری از خستگی و بی‌حالی می‌شود.از مواد اصلی مورد استفاده در پخت سوهان می‌توان به آب، آرد سفید، آرد جوانه گندم، عسل، کره، هل، زعفران، گلاب و مغز پسته اشاره کرد. به جای کره می‌توان از روغن حیوانی نیز استفاده کرد و نوع روغنی که در پخت سوهان مورد استفاده قرار می‌گیرد در کیفیت آن مهم است. سوهانی که به دندان نچسبد و سفت نباشد مرغوب است و طعم سوهان نامرغوب بگونه‌ای است که با چشیدن کمی از آن می‌توان متوجه کیفیت پایین مواد اولیه آن شد. رنگ قهوه‌ای روشن و عطر و طعم سوهان از جمله مواردی است که نشان‌ دهنده کیفیت آن بوده و این موارد به مواد اولیه آن بستگی دارد.متنوع‌ترین انواع سوهان در قم تولید می‌شود و سوهان قم معروف‌ترین سوهان ایران است. سوهان قم در گذشته به روش سنتی و دستی تولید می‌شد، ولی امروزه با استفاده از دستگاه‌های مخصوص درست می‌شود. به طور معمول در تهیه سوهان قم از بادکا و عسل استفاده نمی‌شود، ولی تهیه یک سوهان عالی به ۴-۳ ساعت هم زدن نیاز دارد که همین مساله کار طبخ سوهان قم در منزل را با مشکل مواجه می‌سازد. به همین دلیل زمان پخت سوهان خانگی را معمولا با افزودن مقداری بادکا و عسل به ۲۵-۲۰ دقیقه کاهش می‌دهند. ما در این مقاله قصد داریم شما را با طرز تهیه سوهان قم خانگی بدون بادکا و با کیفیت عالی آشنا سازیم، با ما همراه باشید.

طرز تهیه سوهان قم بدون بادکا

مواد لازم
آرد چند منظوره1 قاشق غذاخوری+1/2 قاشق چایخوری
آرد جوانه گندم1 قاشق چایخوری
شکر 100 گرم (1/2 پیمانه)
آب3 قاشق غذاخوری+2 قاشق چایخوری
گلاب1 قاشق چایخوری
کره70 گرم (5 قاشق غذاخوری)
عسل1+1/2 قاشق غذاخوری
شربت ذرت روشن1+1/2 قاشق غذاخوری
پودر هل1/4 قاشق چایخوری
پودر زعفران1/8 قاشق چایخوری
پسته خام یا بوداده بدون نمک50 گرم
دستور تهیه:
  1. هیچ یک از مواد ارائه شده در دستور را کم و زیاد نکنید، همه مواد را به دقت اندازه گیری کرده و کنار دست خود قرار دهید.
  2. یک فویل یا کاغذ آلمینیوم به ابعاد ۴۱*۲۱ سانتیمتر را روی میز کار خود پهن کنید و روی آن را کمی چرب کنید.
  3. آرد سفید و آرد جوانه گندم را در یک تابه نچسب با سایز متوسط مخلوط کرده و روی حرارت ملایم قرار دهید، آرد را به مدت ۳-۲ دقیقه با یک قاشق چوبی، مرتب هم بزنید تا بوی خامی آن گرفته شود.
  4. سپس آرد را از روی حرارت برداشته، شکر و آب و گلاب را به آن اضافه کنید و دوباره روی حرارت ملایم قرار دهید.
  5. مواد را مرتب هم بزنید و مواظب باشید به دیواره‌های ظرف نچسبد، چون خاصیت چسبندگی جوانه گندم بالاست و اگر به دیواره‌ها بچسبد به راحتی جدا نمی‌شود.
  6. به هم زدن مواد ادامه دهید تا مواد کف کند و بالا بیاید، سپس کره را اضافه کرده و مرتب هم بزنید تا کره ذوب شود.
  7. پس از یک جوش، مواد را از روی حرارت برداشته، عسل، شربت ذرت و هل را اضافه و کمی هم بزنید؛ سپس پودر زعفران را افزوده و دوباره مواد را روی حرارت ملایم قرار دهید و مرتب هم بزنید.
  8. ۲۵-۲۰ دقیقه به هم زدن ادامه دهید تا مواد سفت شده و مانند خمیر کاملا از ظرف جدا شوند.
  9. به اندازه یک قاشق از مواد را روی فویلی که از قبل آماده کرده‌اید بریزید، چند ثانیه صبر کنید تا مواد کمی پهن شوند و سپس روی آن را مغز پسته بپاشید.
  10. بقیه مواد را به همین شکل با فاصله روی فویل ریخته، سپس مهر را کمی چرب کرده و به آرامی روی مواد بکشید تا پهن شده و مغز پسته به آن بچسبد.طرز تهیه سوهان قم بدون بادکا
  11. ۳۰ دقیقه فرصت دهید تا سوهان خنک شود.
  12. این سوهان را می‌توانید بیش از یک هفته در ظرف در دار نگهداری کنید و با گذر زمان بافت آن بهتر خواهد شد.
سوهان قم بدون بادکا
منبع:ستاره

لیستر لایتنینگ جگوار F-Pace، سریع‌ترین شاسی‌بلند دنیا خواهد بود

معرفی مرسدس G کلاس با تیونینگ برابوس

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا