دستاوردهای ایرانسل در حوزه‌ی اینترنت اشیاء – فناوری

پنج‌شنبه 29 تیر 1396 فناوری

ایرانسل در راستای اجرایی شدن فاز سوم شبکه‌ی ملی اطلاعات، گزارشی از دستاوردهای خود در حوزه‌ی اینترنت اشیاء ارائه کرد.

مقاله‌های مرتبط:

هوشمند سازی اشیاء، مفاهیمی چون خانه‌ی هوشمند، شهر هوشمند، حمل و نقل هوشمند، سلامت هوشمند و… را در برمی‌گیرد که امروزه با استقبال زیادی نیز مواجه شده است؛ اما برای پیاده‌سازی چنین مفهومی در سطح وسیع، به شکل‌گیری شبکه‌‌ای از دستگاه‌های مرتبط با هم نیاز است که قادر به تبادل اطلاعات با هم باشند؛ مفهومی که در شکل فنی‌تر به آن اینترنت اشیاء(IoT) گفته ‌می‌شود.

آنچه برای تحقق IoT و M2M (ارتباط دستگاه به دستگاه) لازم است، سامانه‌ای است که بتواند اطلاعات ارسالی تعداد زیادی دستگاه را دریافت، پردازش و اجرا کند. در همین راستا، شرکت ایرانسل هم‌زمان با رونمایی از پروژه‌های فاز سوم شبکه‌ی ملی با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، از اولین شبکه‌ی گسترده‌ی باند باریک (NB-IoT) به‌صورت تجاری بهره‌برداری و گزارشی از پیشرفت پروژه‌هایش در حوزه‌ی اینترنت اشیاء طی یک سال گذشته ارائه کرد.

ایرانسل

ایرانسل فعالیت خود در پروژه‌ی کنتورخوانی هوشمند برق را از شهریورماه سال ۹۵ آغاز کرد و به دنبال آن اولین سایت آزمایش NB-IoT را در آبان‌ماه همان سال راه‌اندازی کرد.

با توجه به اهمیت زیرساخت در اجرایی کردن اینترنت اشیاء، ایرانسل زیرساخت ابری اینترنت اشیاء را راه‌اندازی کرد و سرانجام در اسفندماه ۹۵ اولین قرارداد شهر هوشمند با سازمان منطقه‌ی آزاد انزلی بسته شد.

کنتورخوانی هوشمند از دیگر پروژه‌های ایرانسل در حوزه‌ی اینترنت اشیاء بود. این پروژه در فروردین سال جاری با امضای تفاهم‌نامه با تولیدکنندگان داخلی کنتور کلید خورد و در تیرماه ۹۶ با بهره‌برداری از اولین شبکه‌ی گسترده‌ی NB-IoT راه‌اندازی شد. جدیدترین پروژه‌ی این شرکت در حوزه‌ی IoT، راه‌اندازی سامانه‌ی مدیریت هوشمند حمل و نقل ایرانسل است. 

اهم دستاوردهای ایرانسل در حوزه‌ی اینترنت اشیاء

  • میزبانی از یک میلیون و ۱۰۰ هزار اتصال M2M در شبکه‌ی ایرانسل
  • ارائه‌ی سرویس بستر امن همراه برای بیش از ۵۰۰ هزار اتصال دستگاه به دستگاه
  • امضای تفاهم‌نامه با شرکت ملی گاز برای اجرای پایلوت کنتورخوانی ۵ هزار اتصال دستگاه به دستگاه
  • همکاری نزدیک با شرکت‌های داخلی فعال در حوزه‌ی اینترنت اشیا‌ء
  • فراهم‌سازی بستر ارتباطی قرائت از راه دور بیش از ۱۳۰ هزار کنتور برق

 


منبع : زومیت

دریافت سیگنال‌هایی از یک ستاره در فاصله ۱۱ سال نوری - فناوری

تکامل سیستم ایمنی خودران هیوندای؛ با نام موبیس - فناوری

×

ارسال دیدگاه

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا