درمان اگزمای پوست دست

چهارشنبه 4 اسفند 1400 سلامت
درمان اگزمای پوست دست

درمان اگزمای پوست دست

اگزمای پوستی در دست ها ,خشکی و التهاب پوست دست که پزشکان به آن ” اگزمای پوستی “ یا”درماتیک“ یا ”سودا“ می‏گویند، می‏توان دلایل زیادی داشته باشد ولی بیشتر این علل را می‏توان در یکی از دو گروهزیر طبقه‏ بندی نمود.

درمان اگزمای پوست دست

الف- آسیب‏های پوستی ناشی از تماس با مواد خارجی

ب- آسیب‏های پوستی ناشی از حساسیت داخلی

اگزمای پوستی دست بسیار شایع است.این بیماری در اکثر مردم ابتدا به صورت زبری و خشکی دست‏ها شروع شده و بعداً تبدیل به ضایعات قرمزرنگ و ملتهب و پوسته پوسته می‏شود که با خارش همراه است.

اگزمای دست

وقتی پوست قرمز و خشک شد، حتی مواد بی‏ضرری مانند آب و محصولات بهداشتینوزادان (کرم و شامپوهای بچه) هم می‏توانند موجب تحریک بیشتر پوست و بدتر شدن ضایعه و ایجاد اگزمای پوستی شوند.مشاوره با پزشک و پیدا کردن اینکه کدام ماده مورد مصرف در زندگی روزانه شما باعث پیدایش اگزمای پوستی شدهاست بسیار اهمیت دارد.اغلب، تغییر دادن مواد مصرفی یا خودداری از تماس با ماده حساس کننده، موجب کمتر شدن مشکل پوست و کاهشاگزمای پوستی در دست ها می‏شود.

درمان اگزمای پوست دست

درمان اگزمای پوست دست

درمان اگزمای پوست دست

زمینه پیدایش اگزمای پوستی در دست ها

زمینه پیدایش واکنش‏های حساسیت پوستی و اگزمای پوستی ، معمولاً از پدر و مادر به فرزندان به ارث می‏رسد.
افرادی که استعداد ابتلا به اگزمای پوستی را دارند، ممکن است سابقه ابتلا به تب یونجه(حساسیت فصلی به گردهگیاهان) و یا آسم را هم داشته باشند.
این افراد حتی ممکن است به بعضی از مواد غذایی هم حساسیت داشته باشند و یا دچار حالتی باشند کهاصطلاحاً ”درماتیت آتوپیک“ یا ”اگزمای پوستی سرشتی“ نامیده می‏شود.
پوست این افراد پس از تماس با بسیاری از مواد که در حالت عادی برای سایر مردم آزار دهنده نیست،دچار قرمزی، خارش و سایر علایم حساسیت می‏شود.

چگونه علت اصلی اگزمای پوستی را بیابیم؟

و از شما سوالات بسیاری در مورد هرگونه مشکل پوستی قبلی، تاریخچه حساسیت‏های احتمالی،آسم و هرگونه مشکل پزشکی دیگر خواهد پرسید.او باید بداند که شما چه کرم‏ها و لوسیون‏هایی را به پوست خود می‏مالید، آیا از دستکش استفاده می‏کنید یاخیر و در طول روز دست‏های شما با چه موادی در تماس هستند.وی دست‏ها، پاها و بقیه پوست شما را برای یافتن علایم بیماریبررسی خواهد کرد.ممکن است برای رسیدن به تشخیص دقیق اگزمای پوستی ، انجام آزمایش‏های میکروسکوپی و بررسی بیشتر پوست هم لازم باشد.اگر پزشک به این نتیجه برسد که اگزمای پوستی شما به خاصر حساسیت به بعضی مواد موجود در محیط است،ممکن است آزمایشی را برای شما تجویز کند که اصطلاحاً ”آزمایش برچسب Patch Test“ نامیده می‏شود.در این آزمایش بعضی از مواد حساسیت ‏زا را بر روی پوست می‏ چسبانند تا به وجود آلرژی نسبت بهآنها پی‏ ببرند.با استفاده از این روش‏ها، پزشک شما خواهد توانست علت یا مجموعه علل ایجادکننده اگزمای پوستی دست را پیدا وضایعه را درمان کند.

روش های درمان اگزمای پوستی دست

ممکن است پزشک برای درمان و ترمیم پوست شما از مجموعه‏ای از روش‏ها استفاده کند.
گاهی برای درمان مشکل پوستتان باید آنتی ‏بیوتیک‏ های خوراکی هم مصرف کنید.
یک کرم یا پماد مرطوب کننده نیز ممکن است برایتان تجویز شود.
توجه داشته باشید که این کرم باید به تنهایی مصرف شود و آن را نباید همراه با سایر کرم‏های دستبه پوست بمالید.
گاهی لازم می‏شود که از پمادهای حاوی داروهای کورتونی جهت درمان اگزمای پوستی دست استفاده شود.
اگر به نظر می‏رسد که کرم تجویز شده فایده‏ای نداشته است، این موضوع را بطور صریح با پزشک خود درمیان بگذارید.
با جلوگیری از تماس دست‏ها با مواد شیمایی قوی و سایر مواد حساس کننده می‎توانید بر سرعت بهبود دست‏هایتان بیفزایید.

 

 

درمان اگزمای پوست دست

درمان اگزمای پوست دست

برای جلوگیری از آسیب رسیدن به پوست دست‏ها کارهای زیادی می‏توان انجام داد:

• با پوشیدن دستکش می‏توان از دست‏ها در برابر صابون‏ها،پاک‏ کننده‏ها و سایر مواد شیمیایی مراقبت کرد.همیشه در آشپزخانه و حمام یک جفت دستکش داشته باشید و در موقع شستشوی ظرف‏ها و لباس‏ها از آنها استفادهکنید.از آنجا که خیلی از مردم نسبت به دستکش‏های لاستیکی حساسیت دارند، بهتر است زیر دستکش‏های لاستیکی دستکش نخی بپوشند.به محض سوراح و پاره شدن دستکش، آن را بدور بیندازید.در فواصلی که از دستکش استفاده نمی‏کنید، آنها را در هوای آزاد آویزان کنید تا خشک شوند.

• همیشه حتی برای انجام کارهای روزانه نظیر شستن لباس، خرید میوه و تهیه غذا دستکش نخی بر دست داشتهباشید.

• در صورت امکان حتماً برای شستشوی لباس‏ها از ماشین لباسشویی و برای شستشوی لباس‏ها و ظرف‏ها با دست اجتنابکنید.

• در موقع شستن دست‏ ها از آب ولرم استفاده کنید و ترجیحا از صابون استفاده نکنید و به جایآن از پن (شوینده غیر صابونی) استفاده کنید.در هر بار شستشوی دست و یا کار با آنها، حلقه و انگشتری را از دست خارج کنید.

 

پیشگیری از اگزمای پوستی دست

• زمستان‏ها از دستکش چرمی استفاده کنید تا مانع از خشکی و پوسته شدن دست‏هایتان شود.همیشه برای نرم و مرطوب نگهداشتن پوست دست‏هایتان از یک فرآورده مناسب که توسط پزشک تجویز شده استفاده کنید.اینگونه فرآورده‏ها را باید چندین بار در روز بسته به نیاز، به دست‏ها بمالید.زمانی که ضایعات پوستی دست‏ها در حال ترمیم هستند، گاهی منظره ناخوشایندی (بخاطر دلمه بستن) پیدا می‏کنند که به تدریجبرطرف می‏شود.گاهی هم این ضایعات پس از بهبودی دوباره عود می‏کنند.سعی کنید به خاطر بسپارید که تماس با کدام فرآورده یا انجام کدام فعالیت سبب عود عارضه شده است.حتماً پزشک خود را از عود مجدد ضایعه پوستی دست‏ها مطلع کنید.از آنجا که ضایعات پوست دست‏ها عموماً مقاوم به درمان هستند، ادامه درمان و رعایت دقیق دستورات پزشک و نیزحفظ ارتباط با طبیب در مدت درمان، بسیار اهمیت دارد.بخاطر داشته باشید، اکزمای دست‏ها به شرط رعایت نکات فوق، درمان شدنی است.

 

 

 

 

 

 

عوارض رانیتیدین

عوارض رانیتیدین

بین بردن غبغب زیر گلو

ر بین بردن غبغب زیر گلو

آخرین دیدگاه‌ها

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا