دبیر شورای سیاستگذاری تماشاخانه ایرانشهر: تئاتر مدیریت قاطع را بر نمی‌تابد

پنج‌شنبه 4 مرداد 1397 سینما

دبیر شورای سیاستگذاری تماشاخانه ایرانشهر: تئاتر مدیریت قاطع را بر نمی‌تابد

تماشاخانه ایرانشهر,اخبار تئاتر,خبرهای تئاتر,تئاتر

حسین پارسایی، دبیر شورای سیاستگذاری تماشاخانه ایرانشهر عنوان کرد: من اعلام می‌کنم تماشاخانه ایرانشهر شکست تجاری نخورده است و نسبت به سه سال قبل رشد هم داشته است هر چند حمایت‌های شهرداری به صفر رسیده است اما ما ورشکسته نشده‌ایم.وی درباره نحوه انتخاب آثار این تماشاخانه گفت:‌ ما در ابتدا یک فرم تقاضا به افراد تحویل می‌دهیم تا آثار درخواستی‌شان را در آن ثبت کنند. پس از آن اثر در شورای سیاستگذاری نامزد شده و بازخوانی و در مراحل بعدی به کارگردان و تهیه‌کننده اثر جزئیات قبول یا رد شدن یا بازبینی کار اعلام می‌شود.تمام درخواست‌های فنی گروه، تهیه دکور و فاصله سانس‌ها و برنامه تبلیغاتی در اختیار گروه قرار می‌گیرد.

 

وظیفه ما تا تهیه فرم‌ پیش‌نویس قرارداد است.پارسایی با اشاره به جدولی که از دی ماه سال ۹۴ برای پیش‌بینی آثار در نظر گرفته شده ،گفت: این جدول به این معنی است که یک فرصت اجرا به گروه یا کارگردان و مولف اثر داده می‌شود. به‌طور متوسط ماهی ۲ جلسه بر اساس تقاضا برای تعیین آثار تشکیل می‌شود و تمام اتفاقات زیر نظر شورای سیاستگذاری است و هیچکس اجازه تصمیم انفرادی ندارد در نهایت اثری که شورا تصویب کرده در اختیار من قرار می‌گیرد.

 

دبیر شورای سیاستگذاری تماشاخانه ایرانشهر با اشاره به اینکه همین فرآیند برای سال ۹۸ پیش‌بینی شده است،اظهارکرد: متاسفانه برخی گروه‌ها عادت به برنامه‌ریزی ندارند با این حال ما دست آنها را باز گذاشته‌ایم، منتهی برخی پیش از اجرا نام نمایش را تغییر می‌دهند یا انصراف داده یا دیر به ما اعلام می‌کنند ما بنا را بر صداقت و اعتماد به گروه‌ها گذاشته‌ایم و ضمانتی از آنها دریافت نمی‌کنیم منتهی امسال شاهد بودیم به‌دلیل جام‌جهانی یا هر چیز دیگری در فصل اول اجراها تغییرات زیادی داشتیم و تعداد انصرافی زیاد بود.

 

این مسائل گاهی باعث بی‌اعتمادی می‌شود.وی با تاکید بر اینکه تلاش‌مان بر این بود تا به حال چک ضمانت از افراد دریافت نکنیم،افزود: مساله اخلاق و تعهد حرفه‌ای را متاسفانه برخی کارگردان‌ها رعایت نمی‌کنند ما نمی‌توانیم برویم و تمرینات گروه‌ها را چک کنیم من اگر قرار بود تصمیم شخصی بگیریم می‌توانستم به محض اشتباه تمامی قوانین را تغییر دهم، اما شورای ما تصورشان این است که کمترین تحمیل به گروه‌ها صورت گیرد تا انتقادات کمتری را شاهد باشیم.پارسایی در ادامه افزود: یا ما می‌توانیم یک تعداد نمایش را برای سال بعد مشخص کرده از هر گروه ضمانت اجرا و هزینه خسارت دریافت کنیم یا اینکه بر اساس اعتماد پیش برویم که نتیجه‌اش همین می‌شود.

 

ایرانشهر ۱۰۰۰ درخواست اجرا دارد

دبیر شورای سیاستگذاری تماشاخانه ایرانشهر درباره محدودیت کارگردان‌ها برای اجرا عنوان کرد: ما هیچ محدودیتی برای افراد قائل نیستیم برای انتخاب آثار نیز همین طور در یک دوره‌ای گرایش ایرانشهر به معرفی چهره‌ها بود، بعدها جوانگرایی و توجه به دانشجویان مورد توجه قرار گرفت اما اکنون تلاش ما بر کیفیت آثار است. این تصور وجود دارد که در تئاتر شهر هر کاری تماشاگر خود را دارد. ما نیز در ایرانشهر بالغ بر هزار تقاضا داریم که ۳۰۰ تقاضا مورد بررسی قرار می‌گیرد.در مجموع هر دو سالن ۳۰ اثر هر سال به صحنه رفته و هر سالن ۶ اثر در فهرست رزرو دارد.

 

وی اولویت انتخاب آثار در وهله نخست به سوابق کارگردان و گروه منوط دانست و گفت: پس از آن نمایشنامه مورد مطالعه و تحلیل قرار می‌گیرد و دکور، بازیگران و مسائل دیگر با گروه صحبت می‌شود. خیلی از این گروه‌ها برای پیشنهاد بازیگران تعدادی از بازیگران مطرح را بدون اینکه با آن بازیگران هماهنگ کرده باشند،مطرح می‌کنند. زمانی که گروهی با صداقت اطلاعات خود را ارائه نمی‌دهند، ما را دچار مشکل می‌کنند.پارسایی با اشاره به اینکه تماشاگر تئاتر باهوش است و بازخوردهای آنها قابل تامل است، توضیح داد: من برای هر نمایش بازخورد از کارها را می‌گیرم، اینکه یک کارگردان ۱۰ اثر آماده کار داشته باشد برای او سهمیه‌ای محسوب نمی‌شود اینجا تخصص و سوابق کارگردان مدنظر است.

 

شورا قرار همکاری با تهیه‌کنندگان خاص را از گذشته فسخ کرده و تلاش‌مان این است که کارها محصول فکر یک کارگردان یا گروه نباشد.دبیر شورای سیاستگذاری تماشاخانه ایرانشهر با تاکید بر اینکه بر اساس هیچ نوع دوستی کار تهیه‌کننده یا کارگردان خاصی را انتخاب نمی‌کند،‌گفت: من تلاش دارم اخلاق حرفه‌ای را با امتیازات خاص تلفیق نکنم. همچنین نمی‌توانیم بدون نامه مکتوب انصراف یک گروه خاص را اعلام کنیم،حتی اگر تهیه‌کننده هم کار را کنسل شده بداند باز هم باید نامه به دست ما رسیده باشد.

 

سالن دادن به اعضای شورا رانت نیست

پارسایی در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره فراز و فرودها تماشاخانه ایرانشهر گفت: هر تماشاخانه‌ای شرایط خاص خود را دارد و این فراز و فرودها طبیعی است من تصور می‌کنم همه هنرمندان حق دارند در این سالن اجرا بروند حتی اگر عضو شورا باشند و این رانت محسوب نمی‌شود. شاید خودم نیز بخواهم به‌زودی کاری در ایرانشهر اجرا کنم.وی با تاکید بر اینکه به‌زودی در شورا درباره مواردی چون تضمین اجراها، تعداد انتخاب آثار و برخورد با انصراف‌دهندگان را مطرح خواهد کرد،‌گفت: بحث هویت‌بخشی به سالن‌ها که شما خبرنگاران مطرح کردید خیلی مهم است اما تا به حال چند بار تلاش شده این اتفاق بیفتد که به‌دلایل چون عدم همکاری و همراهی اهل تئاتر شکست خورده است.

 

دبیر شورای سیاستگذاری تماشاخانه ایرانشهر در ادامه اظهار کرد: من اعلام می‌کنم تماشاخانه ایرانشهر شکست تجاری نخورده است نسبت به سه سال قبل رشد هم داشته‌ایم چرا که بهای بلیت‌ها و مسائل دیگر به ما کمک کرده است، از مجموع حمایت‌های شهرداری اکنون صفر درصد باقی مانده است در حالی که تا دو سال پیش ۵۰۰ میلیون تومان به ما کمک می‌کردند که از سال قبل حذف شده است اما ما ورشکسته نیستیم.

 

وی در پایان با بیان اینکه سخنگوی شورا نیست اما اعتراف می‌کند تاکنون درباره توضیحات این چنینی کوتاهی کرده‌اند، گفت: مدیریت قاطع و کوبنده را تئاتر برنمی‌تابد باید مراوده داشته باشیم ما در یک فضای کوچک همه با هم در ارتباط هستیم من مدعی نیستم خیلی هم سابقه مدیریتی ندارم اگر کاری می‌کنم برای شرایط بهتر تئاتر در عرصه فرهنگ است.

 

 

armandaily​.‎​ir

مرجع : سرپوش

«لی چانگ دونگ» کارگردان «سوزاندن»: يک جای كار دنيا می‌لنگد

بهروز شعیبی: «دارکوب» را ساختم چون نگران آینده دختران جامعه بودم

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا