خوراکی‌هایی که موجب زردشدن دندان‌ می‌شوند

پنج‌شنبه 31 فروردین 1402 سلامت
10 معجزه سفید کننده دندان خانگی

خوراکی‌هایی که موجب زردشدن دندان‌ می‌شوند

زرد شدن دندان‌ها می‌تواند به دلیل مصرف بیش از حد قهوه، چای، سیگار، مصرف بیش از حد آب‌نبات، مصرف بیش از حد نوشیدنی‌های گازدار، استفاده از دخانیات و… باشد. همچنین برخی بیماری‌های دندانی مانند تسوک، پلاک و… نیز می‌تواند باعث زرد شدن دندان‌ها شود.
برای رفع زردی دندان‌ها می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:1- تغییر رژیم غذایی: مصرف بیش از حد قهوه، چای و نوشیدنی‌های گازدار را کاهش داده و به جای آن‌ها از میوه‌ها و سبزیجات غنی به ویتامین C استفاده کنید.

2- استفاده از خمیر دندان‌های حاوی پراکسید هیدروژن: این خمیر دندان‌ها باعث از بین رفتن لکه‌های سطحی دندان‌ها می‌شوند.

3- استفاده از نوارهای سفید کننده دندان: این نوارها باعث سفید شدن دندان‌ها می‌شوند.

4- مراجعه به دندانپزشک: در صورتی که زردی دندان‌ها به علت بیماری دندانی باشد، بهتر است به دندانپزشک مراجعه کرده و درمان لازم را انجام دهید.

خوراکی‌هایی که موجب زردشدن دندان‌ می‌شوند

خوراکی‌هایی که موجب زردشدن دندان‌ می‌شوند

توت‌ها

توت‌ها به‌خاطر داشتن رنگدانه‌های تیره، می‌توانند در صورت مصرف مکرر موجب لک‌ شدن دندان‌ها شوند. برای حفظ دندان‌هایتان از چنین آسیبی، کافی است تا بلافاصله پس از خوردن این میوه مسواک بزنید. اگر هر روز علاوه‌بر مسواک‌ از نخ‌دندان و فلوراید نیز استفاده کنید، دیگر مشکلی نخواهد بود.

قهوه

اگر عادت دارید که روزتان را با یک فنجان قهوه شروع کنید، بد نیست این را هم بدانید که مصرف روزانه قهوه می‌تواند با ایجاد لک و تغییر رنگ دندان‌ها همراه باشد. قهوه حاوی نوعی پُلی‌فِنول‌ اسیدی به‌نام تانین است که موجب لک‌ شدن دندان‌ها می‌شود.

انگور

انگور دارای رنگ‌دانه‌هایی قوی است و در صورت مصرف مکرر می‌تواند موجب لک‌ شدن دندان‌ها شود. اما اگر از خمیردندانی خوب برای مسواک‌ زدن استفاده کنید، می‌توانید به‌شکل موثرتری با تشکیل چنین لک‌هایی مقابله کنید.

توت‌ها

توت‌ها

چغندر

چغندر به‌هر شکلی که مصرف شود(آب‌میوه یا کامل)، دندان‌هایتان را لک خواهد کرد. بهترین راه‌حل برای جلوگیری از لک شدن این است که بلافاصله پس از مصرف چغندر مسواک بزنید.همچنین می‌توانید چغندر را همراه با خوراکی‌هایی مثل پنیر که آسیب کمتری به دندان‌ها وارد می‌کنند، مصرف کنید. دکتر هارمز می‌گوید: «برخی مطالعات نشان داده‌اند که خوراکی‌هایی مانند پنیر می‌توانند به کاهش اسیدهای موجود در دهان کمک کنند.»

نوشیدنی‌های گازدار

نوشیدنی‌های گازدار چه قندی باشند و چه رژیمی، درهرحال به‌‌خاطر اسیدی بودن، به دندان‌ها آسیب می‌زنند. دکتر هارمز می‌گوید: «آب معمولی بهترین انتخاب برای دندان‌هاست. اگر به‌طور شبانه‌روزی از نوشیدنی‌های گازدار(سودا) و اسیدی استفاده می‌کنید، اصلا عادت خوبی ندارید. استفاده از نی می‌تواند کمی کمک‌کننده باشد، اما بالاخره مایع با دورتادور فضای داخلی دهان‌تان تماس پیدا خواهد کرد»، بااین‌وجود اگر خیلی هوس نوشیدنی گازدار کرده‌اید، آب گازدار بنوشید.

چای

چای باوجود داشتن مزایای بسیار، حاوی تانین‌های لک‌زاست. البته دفعات مصرف چای نیز در میزان تاثیر آن روی دندان‌ها نقش بسیار تعیین‌کننده‌ای دارد. دکتر هارمز می‌گوید: «یکی از نکاتی که مردم به آن توجه نمی‌کنند این است که ایجاد پوسیدگی‌های دندان فقط به خوراکی‌هایی که می‌خوریم بستگی ندارد، بلکه تعداد دفعات مصرف نیز مهم است.»

چای

چای

سرکه بالزامیک

سرکه بالزامیک یکی از طعم‌دهنده‌های محبوب سالادخورهاست، اما زیبایی دندان‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد، چرا که نه‌تنها رنگ تیره‌ای دارد، بلکه نسبتا چسبنده است و به دندان‌ها می‌چسبد و اگر زود مسواک نزنید، می‌تواند موجب لک‌ شدن دندان‌هایتان شود.

عصاره‌ گیلاس

عصاره تمام میوه‌ها به‌ویژه میوه‌هایی با رنگدانه‌های قوی مثل توت، گیلاس و آلبالو، می‌توانند رنگ دندان‌ها را تغییر دهند. همچنین گفتنی است که عصاره میوه‌ها اغلب دارای قند بالایی هستند و به‌ همین خاطر موجب تحریک رشد باکتری‌ها و آسیب‌های دندانی دیگری غیر از تغییر رنگ می‌شوند.

لیمو

نوشیدن یک لیوان آب‌داغ و چند قطره لیمو در صبح از رازهای سلامتی و زیبایی بسیاری از هنرمندان و افرادی است که به زندگی سلامت اهمیت می‌دهند؛ با‌این‌وجود لیمو بسیار اسیدی است و به‌همین خاطر می‌تواند موجب فرسایش مینای دندان شود و بافت زرد زیر سطح دندان‌ها را نمایان کند؛ بنابراین اگر سعی دارید سفیدی دندان‌هایتان را حفظ کنید، باید از مصرف مداوم خوراکی‌های اسیدی بپرهیزید.

لیمو

لیمو

 

 

خواص ملاس سیاه

8خواص ملاس سیاه/Blackstrap

دویدن بیش از حد چه عوارضی دارد؟

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا