جان کوپر ورکز (John Cooper Works یا JCW)، دپارتمانی از شرکت مینی است که وظیفه تقویت خودروهای مینی کوپر را برعهده دارد. این شرکت که مقر آن در فارنبورو، همپشایر انگلستان قرار دارد، در سال ۲۰۰۰ توسط مایکل کوپر فرزند جان کوپر کلید خورد. JWC برای برند مینی که در مالکیت بیامو قرار دارد، قطعات و لوازم جانبی تقویتی نیز تولید میکند.
۵۰ سال پیش، مینی در دنیای رالی یک سوپراستار محسوب میشد. این برند، رقابتهای رالی مونت کارلو را در سالهای آخر دهه ۱۹۶۰ با پیروزیهای متعددی پشت سر گذاشت. برای تجلیل از فعالیت خود در این سالها؛ این خودروساز، نمونهی خاصی ساخته است که چند روز آینده در نمایشگاه خودروی فرانکفورت رسما معرفی میشود. این کانسپت، مینی جان کوپر ورکز GP نام دارد.
پیتر شوارتزنباور، عضو هیئت مدیره گروه بیامو درباره این خودرو میگوید:
کانسپت مینی جان کوپر ورکز GP ، سواری بدون محدودیت و عملکردی در سطح رقابتهای موتوراسپرت ارائه میدهد. این رانندگی سرگرمکننده، در خالصترین شکل؛ ممکن خواهد بود.
این خودرو از جایی که کانسپت مینی GP قبلی از میدان خارج شد، کار خود را ادامه میدهد و بسیار پرزرق و برق است. بالها، دریچههای ورودی هوا و فیبرکربن در این نمونه طراحی زیاد دیده میشود. دریچههای ورودی باز و عریض قسمت جلو به همراه قطعات فیبرکربنی در این بخش ظاهر خشمگینی به وجود میآورند. فیبرکربن بیشتری در جداکنندههای هوای کناری که زیر درها قرار دارد دیده میشود و قوسهای آتشینی که برای ورودی (قاب) چرخهای عقب و جلو در نظر گرفتهاند، به کانسپت جان کوپر ورکز GP ظاهری پرمعنی میدهند. شاید طراحی به وسیله رنگهایی که کنتراست بالایی دارند زیاد محبوب نباشد؛ اما تلفیق رنگهای نقرهای و خاکستری به همراه قرمز و نارنجی، ظاهر چشمگیری برای مینی جان کوپر جدید رقم میزنند.
کابین با مشخصههای خودروهای مسابقهای شکل گرفته است. فضای خام داخل با میلههای رول و یک جفت صندلی مسابقهای به همراه پنج کمربند پوشانده شده است. راننده با استفاده از پدالهای تعویضدنده روی فرمان دنده عوض میکند و اطلاعات ضروری را از طریق نمایشگر روبهرویی زیرنظر میگیرد. برای خروج سرنشین و راننده به جای دستگیرههای سنتی، از بندهای پارچهای استفاده شده است. در نصب این قطعات، کاهش وزن که برای این نمونه از خودروها در اولویت قرار دارد، در نظر گرفته شده است.
علیرغم سابقه درخشان این برند در رالی و رقابت با کانسپتهای مختلف در مونت کارلو، این مدل بیشتر مناسب پیست طراحی شده است. اطلاعاتی از پیشرانه آن در دسترس نیست، ولی امیدواریم که با گزینه تمامچرخمحرک در رقابتهای رالی قهرمانی جهان دیده شود. از آنجا که مینی مدلهای قبلی GP خود را هم به تعداد محدود تولید کرده است، انتظار میرود در آیندهای نزدیک این خودرو برای فروش عرضه شود.
ارسال دیدگاه