خواندنی ها با برترین ها (138)

سه‌شنبه 16 آبان 1396 گوناگون
خواندنی ها با برترین ها

 

خواندنی ها با برترین ها

 بام بلند هم چراغی (با آیدا درباره احمد شاملو)

  • سعید پورعظیمی
  • انتشارات هرمس
  • چاپ اول: 95

جلب رضایت آیدا با آن شخصیت غریب و دوستدار زیستن در سایه آسان نبود. او به جز چند مصاحبه کوتاه مطبوعاتی درباره موضوعات کلی، پنجاه سال تن به گفتگو نداده بود و از این کار پرهیز می کرد. سرانجام، سماجتی که به خرج دادم و لطفی که او در حقم داشت موانع را کنار زد جای تعلل نبود. یک هفته بعد، کار آغاز شد و هیچ فکر نمی کردیم که چند سال مد اوم ادامه یابد و کتابی شود در سیزده فصل، حتی روزهایی گفتگو از صلات ظهر تا ساعات پایانی شب کشیده می شد پاسخ بعضی از پرسش ها را از پیش می دانستم؛ اما چاره ای غیر از طرح دوباره نبود و باید جزئیات دقیق در کتاب ثبت می شد به مدد حضور ذهن مثال زدنی آیدا و پرسش هایی که از دل بحث ها می جوشید پیش می رفتیم: از کودکی تا واپسین دم شاملو. و باید گفت صمیمیت و حق صحبت سال ها به اندازه ای بود که در مقابل پرسش های خصوصی یا سخت، راه بندان ایجاد نکند.


بازجویی از صدام (تخلیه اطلاعاتی رئیس جمهور)

 

  • جان نیکسون
  • ترجمه ی هوشنگ جیرانی
  • کتاب پارسه
  • چاپ اول: 96
 خواندنی ها با برترین ها (138)

جان نیکسون، تحلیلگر ارشد سیا، سال‌های متمادی دربارة دیکتاتور عراق مطالعه کرده بود. وقتی از او خواسته شد تا کار تعیین هویت صدام را انجام بدهد، نیکسون پس از بررسی زخم‌ها و نشانه‌هایی در بدن وی، سوال‌هایی از صدام پرسید که فقط او می‌توانست به آن‌ها پاسخ بدهد. قطعاً این مرد خود صدام بود ولی نیکسون در هفته‌های بعد به این نتیجه رسید که هم خودش و هم آمریکا، عمیقاً دربارة صدام حسین گمراه شده بودند.
کتاب بازجویی از صدام؛ تخلیة اطلاعاتی رئیس‌جمهوری تصویری بی‌طرفانه از یکی از قدرتمندترین حاکمان بدنام عصر ما به دست می‌دهد. نیکسون نخستین کسی بود که در جلساتی متعدد از صدام بازجویی کرد. خواندن ماجرای بازجویی‌ها، علاوه بر اطلاعاتی که درباره شخصیت صدام در اختیارمان می‌گذارد، او را چنان در برابر ما می‌نشاند که گویی صدا و طنین کلماتش را هم می‌شنویم.
بسیاری از خاطره‌نویسی‌ها که با موضوع سازمان سیا نوشته شده، ‌فاجعه‌بارند؛ محافظه‌کارانه، شدیداً ناسیونالیستی و بدتر از همه، ملال‌آور. برخی نیز تحت نظارت شدید و سانسور سیا منتشر شده‌اند… اما در این میان استثناهایی به چشم می‌خورد، و یکی از نمونه‌های تازة آن، کتاب «بازجویی از صدام؛ تخلیة اطلاعاتی رئیس‌جمهور» نوشتة جان نیکسون است… نیویورک‌تایمز

 


ریشه های شر

 

  • ژوئل دیکر
  • ترجمه ی ناهید فروغان
  • انتشارات نیلوفر
  • چاپ اول: 96

 

 خواندنی ها با برترین ها (138)

«ریشه های شر» داستان نویسنده ی جوان و موفقی است که در نگارش دومین رمان خود به مخمصه افتاده، چشمه ی خلاقیتش خشکیده و به هر دری می زند نمی تواند به ناتوانی اش در نگارش رمان دوم فایق آید.

دعوت استاد ادبیات سابقش او را به شهر محل سکونت او می کشاند. این استاد یکی از مهمترین رمان های ادبی قرن را نوشته است. اما تغییر مکان نیز درد نويسنده ما را دوا نمی کند. کنجکاوی و کلافگی باعث می شود که به جست و جوی دست نوشته های رمان استاد بپردازد و در این جست و جو به رازی پی می برد که بعد از دستگیری استاد و اتهام او به قتل، نويسنده جوانمان را وا می دارد که برای اثبات بی گناهی اش دست به کار شود. تلاش او در این راه منجر به حوادث بعدی و دستمايه ی نگارش رمانش می شود، اما…

رمان ریشه های شر در سال 2012 منتشر شد و جایزه بزرگ آکادمی فرانسه را از آن خود کرد.  نام دیکر در فهرست نامزدهای نهایی جایزه گنکور 2012 نیز بود. این رمان با استقبال شدید خوانندگان روبرو شده و تاکنون بیش از یک میلیون و چهارصد هزار نسخه از آن به فروش رفته و به چهل زبان زنده دنیا ترجمه شده است.


فقط استدلال (مهم ترین 100 استدلال فلسفه غرب)

 

  • مایکل بروس و استیون باربن
  • ترجمه ی میثم محمدامینی
  • نشرنو
  • چاپ اول: 96
خواندنی ها با برترین ها (138)

مدت‌ها از آن زمان گذشته است که یک نفر می‌توانست تمام آثار مهم فلسفۀ غرب را بخواند. برای مطالعۀ همه جور موضوعی -از کتاب مقدس گرفته تا حساب دیفرانسیل و انتگرال و دستور زبان و زیست‌شناسی- راهنماهای مفصل تدوین شده است اما تقریباً هیچ منبعی وجود ندارد که به عنوان راهنمای مطالعهٔ آثار فلسفی عمل کند.

فقط استدلال نوعی دایرةالمعارف فلسفی است: دایرةالمعارفی با ۱۰۰ مدخل، برای معرفی مهم‌ترین استدلال‌های فلسفۀ غرب. هر یک از صد فصل کتاب محتوایی مستقل دارد که به بیان فرض و نتیجه و گام‌ها و همین‌طور قواعد منطقیِ به‌کارگرفته‌شده در استدلال می‌پردازد.


بعد از عشق

 

  • الیف شافاک
  • ترجمه ی ارسلان فصیحی
  • کتابسرای نیک
  • چاپ اول: 96
خواندنی ها با برترین ها (138)

اين كتاب نوشته شده تا همين كه خواندي‌اش فراموشش كني؛ انگار نوشتن روي آب…
«بعد از عشق» رماني است درباره‌ي زنان و زنانگي و دوره‌اي غمبار و تيره اما گذرا در زندگيِ زنانِ عاشق: دوره‌ي بعد از عشق. اليف شافاك با ذهن و قلم توانايش اين دوره را كه يكباره از راه مي‌رسد و موج‌وار مي‌گذرد و مي‌رود،‌ شرح و بسط داده و به شكل رماني مدرن پيش چشم خواننده تصوير مي‌كند.

 

منبع : برترینها

سوسن رشیدی

سوسن رشیدی؛ دختر عشایری، قهرمان کیک بوکسینگ ایران

راهنمای خرید ساعت ورزشی

راهنمای خرید ساعت ورزشی

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا