خطرناک ترین بیماری کبد را بشناسید-سلامت

شنبه 1 آذر 1399 سلامت
سرطان کبد

 

عوامل و انواع هپاتیت 

هپاتیت به التهاب نسح کبد می گویند که عواملی همچون داروها، مواد توکسیک و ویروس‌ها موجب بروز این بیماری میشود. هپاتیت توسط ویروس های گوناگونی بوجود می اید که به انواع مختلف A، B، C، D، E، G  و F تقسیم میشود.

هپاتیت A چگونه منتقل می شود و علائم ان چیست؟

هپاتیت A یک نوع بیماری خوش خیم است که بیشتر مواقع خود به خود خوب میشود که در اطفال بیشتر قابل مشاهده است.

هپاتیت A از طریق اب و غذا منتقل میشود : مسلما در کشورهای فقیر و باجمعیت بالا که مسائل بهداشتی را به خوبی رعایت نمیکنند شیوع بیشتری دارد

علائم این نوع هپاتیت معمولا خفیف  است که شامل 1- بی اشتهایی 2- تهوع و استفراغ 3- درد در قسمت بالا و راست شکم 4- ادرار تیره رنگ و زردی است

 

هپاتیت

همچنین علائم هپاتیت A از نظر بالینی شبیه هپاتیت B است ولی ممکن است مزمن شده و عوارض کشنده و وخیمی ایجاد کند.

حدود 5 تا 10% افراد ناقل سالم ممکن است در جامعه حضور داشته باشند و باعث منتقل شدن بیماری به افراد دیگر شوند حدودا 350 میلیون نفر مزمن ناقل این ویروس در سراسرجهان هستند که امار انها در اسیای جنوب شرقی بیشتر است همچنین سالانه 800 هزار نفر در اثر ابتلا به این بیماری و عوارض ان در سراسر جهان جان میبازند. راه های انتقال: از طریق خون و مایعات بدن از جمله تزریق خون،ارتباط جنسی، وسایل تیز آلوده، خال کوبی  است.

هپاتیت B عامل بروز چه بیماری میشود؟

یکی از شایع ترین علت سیروز و سرطان کبد هپاتیت B است که پزشکان واکسن ان را خوشبختانه در دسترس مردم قرار دادند.

سرطان کبد

هپاتیت C چگونه منتقل میشود ؟

در سال 1970 دانشمندان نوعی هپاتیت را یافتند که نه به هپاتیتA و نه به هپاتیت B شبیه بود و ان را هپاتیت nonB_nonA نامیدند . این بیماری دریافت کنندگان خون را الوده میکند و باعث الودگی محصولات خونی شده است. تخمین زده شده که حدودا 170 میلیون نفر الوده به این ویروس در سراسر جهان وجود داد. راه انتقال این بیماری بیشتراز طریق خون و درصد کمی از طریق تماس جنسی است. محققان درحال جستجو واکسن این بیماری هستند که قدم مثبتی برای کاهش شیوع بیماری است.

هپاتیت D چگونه ایجاد می شود؟

هپاتیت D معمولا به دنبال یا همزمان با هپاتیت B نمایان میشود و بک عارضه هپاتیت B شناخته میشود همچنین واکسن هایی که برای هپاتیت B  استفاده میشود از بروز هپاتیت D جلوگیری میکند. ویروس غیر کامل RNA دار عامل ایجاد هپاتیت D است که برای رشد و تکثیر به هپاتیت B  محتاج است.

راه انتقال هپاتیت E چیست؟

هپاتیت E نوعی هپاتیت nonB_nonA است راه انتقال ان از طریق اب و غذا است همانطور که می بینید برخلاف هپاتیت C است. نکته مهمی که وجود دارتد این نوع هپاتیت یک هنوع عفونت حاد است ولی به خودی خود خوب می شود. این ویروس بیشتر نواحی جنوب، شرق و مرکزی آسیا، خاورمیانه و نیز در قسمت‌های شمالی، شرقی و غربی آفریقا و در مکزیک مشاهده شده است.معمولا در نواحی با جمعیت بالا و عدم رعایت بهداشت پدیدار میشود. جالب است بدغانید این بیماری مزمن نبوده و علائم ان و تست های کبدی بعدایز گذشت شش ماه به حالت نرمال برمیگردد.

از عامل های ویروسی دیگری که در ایجاد هپاتیت موثر هستند باید به هپاتیت G، F و TTV اشاره کرد.

 

 

آیا می دانید علاوه بر طبیعی بودن عسل خام بودن عسل نیز مهم است؟

آرترو نخاعی

آرتروز نخاعی /چه کسانی در معرض خطر آرتروز نخاعی هستند

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا