خانه هایی که در معرض خطر دزدی قرار می‌گیرند

دوشنبه 31 اردیبهشت 1397 گوناگون

خانه هایی که در معرض خطر دزدی قرار می‌گیرند

سرقت از منازل,خانه های در خطر سرقت,امنیت منازل

سارقان منازل در طول سال‌ها مدام شگردهای خود را در سرقت تغییر می‌دهند و برای دستیابی به اهداف‌شان، در بيشتر مواقع به دنبال خلأیی می‌گردند که راحت‌تر بتوانند نقشه‌شان را پیاده کنند. بسیاری از دزدان هنگامی که بازداشت می‌شوند و تحت بازجویی قرار می‌گیرند، بيان می‌کنند که از سهل انگاری طعمه‌های‌شان بیشترین استفاده را می‌برند.

 

تحقیقات نشان می‌دهد دزدان منازل، به طور معمول خانه‌هایی را که در مسیر کار به خانه‌شان قرار گرفته یا در مسیرهایی که بيشتر مواقع از آن استفاده می‌کنند، مورد سرقت قرار می‌دهند. این بررسی به ما نشان می‌دهد چه خانه‌هایی در معرض خطر بیشتری برای سرقت قرار می‌گیرند:

 

خانه‌هایی که نزدیک به محل تردد مجرمان است

دزدان منازل، برای شناسایی سوژه‌های‌شان به مناطقی که جمعیت جوان زیادی در آن تردد دارد، مناطقی که معتادان در آن حضور داشته باشند و همچنین مناطقی که مراکز خرید، باشگاه‌های ورزشی، پایانه‌ها و مناطقی که آمار جرم بالاست، سرک می‌کشند و با انتخاب سوژه خود، نقشه سرقت از آن را طراحی كرده و به اجرا می‌گذارند.

 

خانه‌های نزدیک به بزرگراه های اصلی

در مناطقی که عبور و مرور سواره و پیاده در آن زیاد است، بیشتر مورد سرقت قرار می‌گیرند. دزدان راحت‌تر اهداف خود را شناسایی می‌کنند و برای ساکنان آن محل نیز تشخیص غریبه‌ها دشوار خواهد بود. خانه‌هایی که نزدیک به مسیرهای پیاده‌رو هستند، بیشتر در معرض خطر قرار دارند.

 

خانه‌هایی که در گذشته از آن‌ها دزدی شده

این خانه‌ها در خطر بیشتری برای سرقت قرار دارند؛ چراکه پارامترهایی که دزدان با توجه به آن‌ها از آنجا سرقت کرده‌اند(مانند موقعیت) قابل تغییر نیستند و احتمال سرقت از اين منازل در مقایسه با خانه‌هایی که از آن‌ها دزدی نشده،چهار برابر بیشتر است. دزدی دوباره از این خانه‌‌هادر بيشتر مواقع پس از ۶ هفته از اولین سرقت، اتفاق می‌افتد. دلایل متعددی برای دوباره سرقت شدن از این خانه‌ها وجود دارد. بعضی از این خانه‌ها نشانه‌هایی از ارزش بالای سرقت و دسترسی آسان از خود نشان می‌دهند.

 

به همین دلیل دزدان به محل سرقت باز می‌گردند تا وسایلی را که در سرقت اول نتوانسته‌اند با خود ببرند، بردارند. در مواردی نيز دزدان بعد از ماه‌ها دوباره به محل سرقت اولیه می‌روند تا وسایلی را که مالک منزل از طریق بیمه جایگزین کرده است، بدزدند. تحقیقات متعدد نشان می‌دهد که سرقت دوباره از خانه‌ها بیشتر در مناطق با درآمد کم که دزدان بیشتري حضور دارند، اتفاق می‌افتد.

 

خانه های نزدیک به منازل سرقت شده هستند

این خانه‌ها به دو دلیل در خطر سرقت قرار دارند؛ نخست اینکه دزدان به محدوده‌ای که سرقت موفق داشته‌اند، باز می‌گردند و در صورتی که هدف قبلی سخت بوده باشد، به دنبال هدف ساده‌تری در آن منطقه می‌گردند و دوم هم اینکه ممکن است به دنبال خانه‌هایی با اموال مشابه سرقت قبل در آن منطقه باشند.

 

خانه‌های مجردی در معرض سرقت

تحقیقات نشان می‌دهد که دزدان به طور معمول زنگ در خانه‌ها را می‌زنند تا مطمئن شوند کسی در خانه مورد نظرشان نيست. مدت زمانی که اهالی در منزل حضور ندارند با میزان خطر سرقت رابطه مستقیم دارد. به همین دليل است که خانواده‌هایی با یک سرپرست، خانه‌های تک نفره و خانه‌های مجردی در معرض خطر بیشتری قرار دارند.

 

خانه‌هایی که برای مدتی طولانی خالی است

خانه‌هایی که براي مدت طولاني خالی است و ساکنان آن در تعطیلات به‌سر می‌برند، در معرض سرقت و حتی سرقت مجدد قرار می‌گیرند. علايمی مانند درهای باز پارکینگ و جعبه نامه‌های پر شده نشان دهنده نبودن اهالی خانه و مطلوب بودن شرایط برای سرقت است.

 

خانه‌هایی که در طول روز خالی است

خانه‌هایی با چراغ روشن، وسیله نقلیه پارک شده در جلوی پارکینگ، فعالیت قابل دید از بیرون از خانه یا سروصدای قابل تشخیص، کمتر مورد سرقت قرار می‌گیرند. حتی خانه هایی که نزدیک این قبیل خانه ها هستند نیز کمتر در خطر سرقت قرار دارند. اما خانه‌هایی که چنین نشانه‌هایی ندارند، در کانون توجه دزدان قرار می‌گیرند.

 

خانه هایی با ساکنان جدید

ساکنانی که جابه‌جایی زیادی دارند و مدت زمان کمتری در یک خانه سکونت مي‌كنند، به دلیل ارتباط اجتماعی کمتر با همسایه‌ها، خانه‌شان بیشتر مورد سرقت قرار می‌گیرد.

 

خانه های بدون سگ

سگ تا حدودي جایگزین انسان در خانه است و دزدان برای سرقت از خانه‌هایی در آن سگ وجود دارد، تمايلي ندارند.سگ‌ها با پارس کردن مانع سرقت می‌شوند. به ندرت شاهد سرقت از خانه ‌هاي اين‌چنيني هستیم.

 

قابلیت دید یا نظارت مناسب

میزان دید همسایه‌ها یا افراد عبوری از منزل، قابلیت دید یا نظارت مناسب است. خطر دیده شدن در ورود و خروج از یک خانه انتخاب هدف را برای سارق تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ اين امر خانه‌هایی با دید و نظارت مناسب، برای دزدان هدف خوبي است.

 

خانه‌های بدون پوشش ایمنی

پوشش‌هایی شامل درختان یا بوته‌هایی که نزدیک درها و پنجره‌ها قرار دارند( به خصوص بوته یا درخت‌های همیشه سبز)؛ دیوارها و فنس‌ها( به ويژه فنس های ایمنی) و ویژگی‌های معماری مانند ایوان‌هایی که شبکه‌ای هستند یا پارکینگ‌هایی که جلوي خانه تعبیه شده‌اند و مانع دیده شدن در ورودی ساختمان می شوند. این پوشش‌ها مانع ورود دزدان می‌شود. تبهکاراني که دست به سرقت از خانه می‌زنند، به دنبال سوژه‌هایی می‌گردند که به راحتی بتواند از آن سرقت کنند.

 

خانه‌هایی که دور از بقیه هستند

این خانه‌ها به دليل دور بودن از جاده و خیابان، نسبت به خانه‌های دیگر از دید افراد دور است.در بيشتر مواقع این خانه‌ها در قطعه‌های زمین بزرگ ساخته می‌شوند و کنارشان زمین‌های بدون سکونت مانند پارک‌ها قرار دارند. این موقعيت مكاني باعث می‌شود که همسایه‌ها یا عابران نتوانند رفت و آمد غریبه‌ها را متوجه شوند.

 

خانه هایی که نور کمی دارند

نورپردازی مداوم و یکنواخت احتمال اینکه دزدان از بیرون دیده شوند را بیشتر می‌کند. نورپردازی مداوم و تغییرات آن در خانه هايي كه دور از بقيه هستند، می‌تواند به عنوان آژیر خطری در هنگام ورود دزدان عمل کند. این مورد در سرقت‌هایی که در روز انجام می‌گیرد( که بسیار هم رایج است) اعتبار ندارد.

 

خانه هایی با طراحی های معماری پنهان

به منظور امنیت و زیبایی بنا، بعضی از خانه‌ها را به گونه‌ای طراحی می‌کنند که همسایه‌ها و عابران دید کمتری به آن داشته باشند. احتمال سرقت از خانه‌هایی که پنجره‌ها و درهای آن روبه‌روی خانه‌های دیگر باز می‌شود، به مراتب كمتر است.

 

خانه‌هایی که مي‌توان به‌راحتی از درها وپنجره‌های کناری و پشتی، وارد آن‌ها شد

ورودی کناری یا عقب، رایج ترین مسير ورود دزدان به خانه است. در بعضی مناطق در ورودی نقطه رایج براي داخل شدن دزدان به خانه است اما گاه تفاوت در معماری‌ها بازگوکننده شیوه ورود آن‌هاست.

 

خانه هایی که کنار کوچه ها قرار دارند

کوچه‌ها هم دسترسی و هم فرار را برای دزدان راحت‌تر و دید همسایه ها را نيز کم می‌کند. به علاوه زمین‌های بزرگ اطراف ساختمان، دسترسی به پشت خانه‌ها را تسهیل می‌کند.

 

آسیب پذیری و امنیت

چگونگی تعیین این پارامتر به این بستگی دارد که دزدان چقدر آن خانه را مدنظر و هدف قرار می‌دهند. خانه‌های زیر در معرض خطر بیشتری قرار دارند.

 

خانه هایی با نقاط ورودی ضعیف

استفاده از مصالح ساختمانی ضعیف می‌تواند خانه‌ها را در مقابل سرقت آسیب‌پذیر کند. در خانه‌های قدیمی زنگ‌زدگی قفل‌ها و پنجره‌ها مشاهده می‌شود و همچنین خانه‌های جدیدي كه از مصالح ارزان در ساخت آن‌ها استفاده شده باشد، ورود دزدان به ساختمان را راحت‌تر مي‌كند.

 

خانه‌هایی که به امنیت آن توجهی نمی شود

بيشتر مواقع خانه‌هایی که مورد سرقت قرار می‌گیرند، در یا پنجره باز یا قفل نشده دارند. تغییرات فصلی شیوه ورود دزدان را عوض می کند. در حالی که در تابستان بیشتر از در و پنجره‌های باز استفاده می‌شود، در فصل سرما ورود با زور و تخریب اتفاق می افتد.

 

ضعف در تجهیزات امنیتی

مطالعات نشان می‌دهد که زنگ خطر با ترکیبی از وسایل امنیتی سرقت‌ها را کاهش می‌دهد. دزدان به خانه‌هایی که دو یا بیشتر تجهیزات امنیتی ( قفل‌های پنجره، قفل‌های زبانه‌ای چهارگوش، چراغ ها و زنگ‌های خطر ایمنی)دارند، وارد نمی‌شوند. مطالعات روی مجرمان نشان می‌دهد که دزدان از خانه‌هایی که قفل‌های مناسب یا وسایل ایمنی دیگر دارند، دوری می‌‌كنند. دزدانِ با تجربه در بعضی موارد وسایل ایمنی را از کار می‌اندازند ولی همین امر نيز باعث کاهش سرعت عمل‌شان می‌شود و احتمال دیده شدن‌شان را افزایش می‌دهد.

 

سرهنگ غلامحسین بیابانی/ ريیس مرکز تحقیقات کاربردی آگاهی

 

 

gha​noondaily.‎​ir

مرجع : سرپوش

نگاهی دیگر به قیام تنباکو در بهار ۱۲۷۰ش

ثریا در اغما؛ از پاریس تا نمایشگاه کتاب

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا