جاذبه های خور و بیابانک اصفهان

دوشنبه 16 اسفند 1400 جاذبه های گردشگری
جاذبه های خور و بیابانک اصفهان

جاذبه های خور و بیابانک اصفهان

یکی از شهرستان‌های استان اصفهان خور و بیابانک است که مرکز این شهرستان شهر خور می‌باشد که در مردادماه ۱۳۸۸ خورشیدی تأسیس شده‌است.از مهمترین جاذبه های گردشگری خور و بیابانک اصفهان می‌توان به روستای مصر، روستای گرمه، منطقه شکار ممنوع کلاته،روستای فرخی و … اشاره کرد.

 

۱. روستای گرمه

روستای گرمه در حدود 40 کیلومتری جنوب شهرستان خور در استان اصفهان قرار دارد مردمان گرمه دارای زبان قدیمی هستند و خور را «هسب» می‌گویند.ارتفاع این روستا از سطح آب‌های آزاد 750 متر و آب و هوای آن در اثر مجاورت کویر خشک و گرم است.

شهرستان خور و بیابانک درست در وسط کویر مرکزی ایران قرار دارد و روستای گرمه از بخش‌های دیدنی این شهرستاناست.از دیگر نقاط دیدنی این روستا می‌توان به تالابی که در اثر چشمه این روستا پدید آمده و توسط نخل‌های بلند محصورشده اشاره کرد.همچنین از دیگر دیدنی‌های روستا قلعه ساسانی است که در مرکز روستا قرار دارد.روستای گرمه چندسالی است که میزبان توریست‌های زیادی بوده است.

این روستا 700 کیلومتر با تهران و 200 کیلومتر با یزد فاصله دارد و ازدو طریق جاده یزد – طبس یا سمنان- نائین می‌توان به آن رسید.در این روستا حدود 200 نفر زندگی می‌کنند که اغلب از طریق کشاورزی و حقوق بازنشستگی امرار معاش می‌کنند. در گرمه دو مدرسه دبستان و راهنمایی وجود دارد و نوجوانان برای ادامه تحصیل باید به خور بروند.

جاذبه های خور و بیابانک اصفهان

روستای گرمه

روستای گرمه یکی از جاذبه های گردشگری خور و بیابانک

۲. منطقه شکار ممنوع کلاته

منطقه شکار ممنوع کلاته با مساحت 1368 هکتار، با‌ارزش‌ترین زیستگاه در قلب کویر در شهرستان خور و بیابانک می‌باشد.این منطقه از دشت‌ها و رشته کوه‌های به هم پیوسته تشکیل شده و به دلیل برخورداری از گونه‌های مختلف گیاهی وجانوری، یکی از مناطق ویژه در استان اصفهان شناخته شده است.

پوشش گیاهی شاخص این منطقه درمنه، گز و تاق استو در دشت‌ها تاق‌زارهای انبوه و خودرو و در نواحی مرتفع‌تر نیز گونه‌هایی همچون بادام کوهی، پسته وحشی، بنه، قیچ، شورو آنغوزه را می‌توان مشاهده نمود.در ماسه‌زارهای شمال این منطقه پوشش گیاهی تاق و اسکنبیل و سایر گیاهان ماسه‌پسند قابل مشاهده است.

ازگونه‌های به ثبت رسیده این منطقه زاغ بور، باقرقره، سبز قبا، هوبره، گربه وحشی، گربه شنی، کاراکال، کل و بز، قوچ و میش و جبیر می‌باشند. در این منطقه شواهدی از وجود یوزپلنگ آسیایی دیده شده است.

جاذبه های خور و بیابانک اصفهان

منطقه شکار ممنوع کلاته

یوز پلنگ آسیایی در منطقه شکار ممنوع کلاته

۳. هتل تاریخی یه تا خور و بیابانک

هتل کویری یه تا با بیش از 150 سال قدمت، کاروانسرا قدیمی با معماری سنتی یزدی بوده که در سال 1389 مورد بازسازیقرار گرفت و با نام هتل نوبهار به بهره برداری رسید و در سال 1390 به هتل سنتی یه تا تغییر نام داد.

این هتل کویری بافاصله 50 کیلومتری از شهرستان خور واقع در روستا بیاضه می باشد. هتل یاتا دارای 12 باب اتاق، حیاتمرکزی، حیات باز، باغ می باشد. در سفر به منطقه خور و بیابانک در کنار اقامت در این چنین مکانی نیز می‌توانید همزمان ایناثر تاریخی را به صورت کامل بازدید کنید.

جاذبه های خور و بیابانک اصفهان

هتل تاریخی یه تا خور و بیابانک

بخشی از هتل تاریخی یه تا خور و بیابانک

۴. کویر مصر

روستای مصر یا کویر مصر در قلب کویر مرکزی ایران در 45 کیلومتری شرق شهرستان جندق و در 30 کیلومتری شمال شهرستان خور از توابع استان اصفهان قرار دارد.کویر مصر جایی بسیار دور از شهرهای شلوغ در میانه ی کویری پهناور و جزیره ای کوچک در میان شن های روان رواقع شده است روستایی که درست مثل خود کویر شگفت است.
کویر مصر ایران، توسط رشته کوه هایی از جانب غرب و جنوب غرب و جنوب شرق محاصره شده است که بخشی از سلسلهجبال کوه های فلات مرکزی ایران به حساب می آید.این کویر در گودال هایی طبیعی در کوهپایه های این کوه تشکیل تپه های ماسه ای زیبایی را داده است که هدف گردشگریعلاقمندان به جاذبه های کویری است.
روستای مصر بدلیل قرار گرفتن در جنوب کویر بزرگ دارای آب و هوای گرم و خشکاست مردم  روستای مصر از طریق کشاورزی و دامداری امرار معاش می کنند.مهمترین محصولات این روستا زعفران و گندم است.
جاذبه های خور و بیابانک اصفهان

کویر مصر

کویر مصر یکی از جاذبه های گردشگری خور و بیابانک

۵. قلعه جندق

این قلعه چند هزار ساله هنوز هم دارای ساکنینی است که پدرانشان پشت در پشت، هزاران سال در آن زیسته‌اند.مردم محل می‌گویند که این قلعه زندان انوشیروان بوده است.این قلعه هزار تویی از کوچه‌ها و خانه‌هاست. هر کوچه به کوچه‌هایی منتهی می‌شود و در هر کوچه چندین خانه هست.خانه‌ها کوچک ولی کاملند.

هر خانه دارای دو اتاق، یک حیاط خلوت، یک چاه و یک محل ویژه برای تنور و دستداس است.یغمای جندقی بزرگ ترین شاعر دوران قاجار و معاصر ناصرالدین شاه اهل این محل بوده است. آثاری از خانه او هنوز برجاست.

جاذبه های خور و بیابانک اصفهان

قلعه جندق

تصویر هوایی از قلعه جندق

۶. روستای فرخی

روستای فرخی در فاصله 17 کیلومتری غرب خور واقع شده است و مردمان آنجا بیشتر همانند مردمان خور سخن می گویند.خوری ها در گویش خود به فرخی «فروی» و به اهالی آنجا «فرویگی» می‌گویند. مسجد جامع این روستا از جمله آثاری استکه به دستور حاج سید میرزا جندقی مجتهد و قاضی نامور جندق و بیابانک در سال 1256 هجری قمری بنا شده است.

در فرخی مسجدی قدیمی با گنبد و ایوانی بزرگ و ساختمانی به نام «عمارت شیخ» که بسیار قدیمی است وجود دارد. آثارچند چهارطاقی در گورستان فرخی دیده می‌شود که یکی از آنها به «پیر» معروف است و جنبة تقدس دارد.

جاذبه های خور و بیابانک اصفهان

روستای فرخی

 

۷. روستای آبگرم خور و بیابانک

روستای آبگرم در استان اصفهان و در حدود 30 کیلومتری شهرستان خور و بیابانک قرار داردبر اساس گفته‌های قدیمی‌های روستا، این روستا دارای قدمت زیادی است.همچنین در این روستا مرقد امام‌زاده ابراهیم (ع) از نوادگان امام موسی‌ابن جعفر (ع) قرار دارد.

در این روستا چشمه‌های متعدد آبگرم وجود دارد و به همین دلیل به روستای آبگرم شهرت یافته است.آب این چشمه‌ها دارای خواص آب‌درمانی زیادیمی‌باشد و برای درمان بسیاری از بیماری‌های پوستی، عضلانی و حتی بیماری‌های روحی و عروق تاثیر زاید الوصفی دارد.همچنین دو باب حمام قدیمی به صورت حوضچه‌ای وجود دارد که یک باب مخصوص خانم‌ها و باب دیگر مخصوص آقایان است.

جاذبه های خور و بیابانک اصفهان

روستای آبگرم خور و بیابانک

نمایی از روستای آبگرم خور و بیابانک

کلام آخر

بهترین زمان برای دید و بازدید از مناطق کویری مانند خور و بیابانک فصول بهار و پاییز می‌باشد. اگر به این منطقه زیبای ایران سفر می‌کنید، حتما صنایع دستی یا محصولات محلی منطقه را خریداری نمایید.

 

 

لاس پوزاس جنگلی

لاس پوزاس جنگلی

جاذبه های گردشگری بافق یزد

جاذبه های گردشگری بافق یزد

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا