تا پایان سال، ۸۰ درصد بنزین کشور یورو ۴ است

پنج‌شنبه 23 فروردین 1397 فناوری

 

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس گفت: تا پایان سال، ۸۰ درصد بنزین و  ۷۰ درصد گازوئیل، یورو ۴ می‌شود. در این مطلب به تفاوت بنزین یورو ۴ و یورو ۵ با دیگر انواع بنزین، پرداختیم.

سازمان حفاظت محیط زیست با هدف کاهش آلودگی هوا و حفظ سلامت مردم، اصلاح سوخت توزیعی در کل کشور و توزیع سوخت استاندارد یورو چهار را در دستور کار خود قرار داده است. روز گذشته، اسدالله قره خانی در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد:

بر اساس گزارشی که به مجلس شورای اسلامی رسیده بود بنزین‌هایی که تحت عنوان یورو چهار در هشت کلانشهر کشور عرضه می‌شود از استاندارهای لازم به ویژه نسبت به سلفور موجود در آن‌ها برخوردار نیست.

همین گزارشات باعث شد کمیسیون انرژی مجلس از مدیرعامل پخش و پالایش، محیط‌زیست، سازمان بازرسی کل کشور، سازمان ملی استاندارد و مرکز پژوهش‌های مجلس برای بررسی ابعاد این موضوع دعوت کند.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با یادآوری این‌که این جلسه روز سه شنبه هفته جاری (۲۱ فروردین) برگزار و گزارش وضعیت فرآورده‌های نفتی از سال ۹۳ به بعد به این کمیسیون ارائه شد، بیان کرد:

آن‌چه کمیسیون تقاضا کرده بود بررسی وضعیت بنزین وراداتی و هم تولیدات داخل کشور بود که عمده گزارش‌های ارائه شده در این دو حوزه مثبت بود. مقدار سلفور موجود در گازوئیل به مراتب بیشتر بوده و در بعضی از شهرها سه تا چهار هزار پی پی ام هم گزارش شده اما در بعضی دیگر از شهرها زیر ۵۰۰ppm بوده است. همه فرآورده‌های بنزینی اعم از بنزین، نفت کوره، نفت گاز و هواپیما باید با استانداردهای ملی استاندار منطبق باشد وگرنه از عرضه آن‌ها جلوگیری می‌شود.

خوشبختانه در بنزین، آلاینده‌های آن اعم از بَنزِن، آروماتیک و سلفور در معدل (میانگین) به یک طریق استانداردهای یورو چهار را تأمین می‌کند اما تولیدات ستاره خلیج فارس از استانداردهای بالاتری برخوردار بوده و یورو پنج است.

در بنزین وارداتی هم در بعضی از عناصر انحراف وجود داشت و حدود نیم درصد بود اما بنزین‌هایی که از استانداردها خارج بود، مرجوع شده بودند.

قانون هوای پاک در مردادماه سال گذشته به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده و برای اجرا به شرکت ملی نفت ابلاغ شده و اجرای آن برای ما بسیار حائز اهمیت است.

اسدالله قره خانی

نماینده مردم علی آبادکتول در مجلس شورای اسلامی، با یادآوری این‌که یک فرصت سه ساله برای شرکت ملی نفت قائل شده اند، تصریح کرد:

بعد از سه سال همه فرآورده‌های بنزینی اعم از بنزین، نفت کوره، نفت گاز و هواپیما باید با استانداردهای ملی استاندار منطبق باشد وگرنه از عرضه آن‌ها جلوگیری خواهد شد. تا پایان امسال ۸۰ درصد بنزین‌های تولیدی کشور یورو چهار و تولید ستاره خلیج فارس که ۳۵ میلیون لیتر می‌تواند تولید کند، یورو پنج خواهد بود.

 ۷۰ درصد گازوئیل هم یورو ۴ می‌شود

اسدالله قره خانی با بیان این‌که در مورد گازوئیل هم کارهایی انجام شده، افزود:

تا پایان سال ۷۰ درصد گازوئیل هم یورو چهار می‌شود و به نوعی ۱۰۰ درصد مصرف داخلی یورو چهار می‌شود. ین حرکت آغاز شده و در جلسه دیروز تأکید شد بر این‌که حتما گزارش این موضوع به کمیسیون انرژی ارائه شود و دستگاه‌های ناظر هم نتیجه نظارت را به این کمیسیون اعلام کنند. این موضوع (منطبق کردن سوخت با استانداردهای یورو چهار) پایان راه نیست و معنای آن این نیست که دیگر آلودگی نخواهیم داشت چرا که تعداد خودروها هر ساله افزایش می‌یابد و سالانه حدود یک میلیون و ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار خودرو به ناوگان افزوده می‌شود.  چنانچه این تراکم وجود داشته و کیفیت و احتراق خودروها نامناسب باشد ما هر اندازه سوخت مناسب و منطبق با استانداردها را داخل خودرو بریزیم بازهم گازکربنیک و عناصر آلاینده خارج شده بسیار بالا خواهد بود.

volvo truck

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با تأکید بر این‌که با بهبود استاندارد سوخت، حتما به سراغ خودروسازها می‌رویم، بیان کرد:

به سازمان استاندارد توصیه شده که کارخانه‌های خودورسازی را مکلف کند در این بخش قدم‌های اساسی بردارند.  به آن‌ها اعلام کرده‌ایم در جلسه دیگری گزارشی از کارخانه‌های خودروسازی آماده کنند که چه تعداد خودرو با عمر طولانی و خارج از استاندارد دیزلی و بنزینی داریم و وضعیت خودروهای نو و جدید چگونه است. کاهش آلودگی ناشی از احتراق بنزین در کلانشهرها و شهرهای متوسط را باید در دستور کار قرار دهیم و به زودی جلسه‌ای با خودرو سازها برای تحقق این هدف (کاهش آلودگی ناشی از احتراق) خواهیم داشت.

افزایش تولید بنزین یورو ۵ در سال جدید

اسدالله قره خانی  در این باره گفت:

نیمه دوم اردیبهشت، فاز دوم ستاره خلیج فارس بین ۱۱ تا ۱۲ میلیون لیتر بر تولید بنزین کشور افزوده می‌شود و هم در کمیت و هم در کیفیت موثر است چرا که این تولیدات یورو پنج بوده و می‌تواند در کاهش آلودگی اثرگذار باشد.

ایام پیک مصرف در نوروز به پایان رسیده و از سوی دیگر تولید بنزین داخلی افزایش می‌یابد و به نظر می‌رسد برنامه جدیدی برای افزایش واردات بنزین نداشته باشیم.

 بنزین یورو ۴ و یورو ۵، چه تفاوتی با بنزین‌های استاندارد پایین‌تر دارند؟

در کشور ما استاندارد یورو‌۴ به عنوان استاندارد مطلوب مطرح است. در بیشتر پالایشگاه‌های کشور براساس استاندارد یورو‌۴ سوخت تولید می‌شود در بعضی پالایشگاه‌هایی که هنوز موفق به تولید سوخت با استاندارد یورو‌۴ نشده‌اند طرح‌هایی برای تولید سوخت مطابق با استاندارد یورو‌۴ مطرح شده است. براساس استاندارد یورو ۴، عدد اکتان بنزین باید بین ۹۱ تا ۹۵ باشد. عدد اکتان نشان‌دهنده آرام سوزی و خشک‌سوزی سوخت مصرفی است.

مشخصه‌ای که در اعمال استاندارد برای سوخت مصرفی در خودروها مورد توجه است مقدار بَنزِن موجود در سوخت است. بنزن ماده‌ای سرطان‌زا و بسیار خطرناک است. براساس استاندارد یورو‌۴ میزان بنزن مجاز در سوخت بنزین حداکثر یک درصد است.

Fuel Euro 4

از دیگر ویژگی‌های بسیار مهم برای سوخت بنزین مصرفی در خودرو‌ها میزان گوگرد موجود در آن است که براساس استاندارد یورو‌۴ میزان گوگرد نباید بیش از ۵۰ppm باشد: (ppm واحد در یک میلیون). این در حالی است که در استانداردهای قبلی میزان مجاز در نظر گرفته شده برای گوگرد موجود در سوخت خودرو‌ها ۱۰۰ تا ۲۰۰ یا حتی ۶۰۰ppm در نظر گرفته می‌شد.

استاندارد یورو‌۴ از جمله استانداردهای سختگیرانه است که در تعیین این استاندارد حد مجاز در نظر گرفته شده برای بسیاری از ترکیبات بیماری‌زا که به افزایش آلودگی در شهرهای بزرگ منجر می‌شود تغییر پیدا کرده است. استاندارد سوخت یورو‌۴ اروپا سال ۲۰۰۵ تعریف شده است. سوخت دارای این استاندارد باید حداکثر دارای ۳۵ درصد مواد آروماتیک، ۱۸ درصد ترکیبات الفین، یک درصد بنزن، ۲٫۷ درصد اکسیژن و ۵۰ppm سولفور باشد. این سوخت به طور کامل بدون سرب است و عدد اکتان آن نیز بین ۹۱ تا ۹۵ است.

استاندارد یورو ۵ اروپا سال ۲۰۰۹ معرفی شد. بر اساس این استاندارد سوخت یورو ۵ حداکثر دارای ۳۵ درصد مواد آروماتیک، ۱۸ درصد الفین، یک درصد بنزن، ۲٫۷ درصد اکسیژن و ۱۰ppm سولفور است. این سوخت بدون سرب است و عدد اکتان آن بالاتر از ۹۵ است.

منبع : زومیت

اپل، مایکروسافت یا زیراکس پارک: رابط گرافیکی کاربر را چه کسی توسعه داد؟

تصویر بلک بری آتِن با دو دوربین و کیبورد کامل QWERTY فاش شد

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا